انتشار اولین اوراق با نرخ بهره شناور توسط تنوین / برنامه مدیریت ساختارها


مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به برنامه مدیریت ساختارها از انتشار اوراق با نرخ بهره شناور برای اولین بار خبر داد و اثر انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی را اعلام کرد. مجتبی عزیزیان در نشستی خبری با اشاره به برنامه مدیریت ساختار ها، اعلام کرد: با...

انتشار اولین اوراق با نرخ بهره شناور توسط "تنوین" / برنامه مدیریت ساختارها

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به برنامه مدیریت ساختارها از انتشار اوراق با نرخ بهره شناور برای اولین بار خبر داد و اثر انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی را اعلام کرد.

مجتبی عزیزیان در نشستی خبری با اشاره به برنامه مدیریت ساختار ها، اعلام کرد: با توجه به شرایط بازار راهکارهایی ارائه شد و توسعه سیستم های پشتیبانی در دستور کار قرار گرفت که در میان مدت نتایج آن مشاهده خواهد شد.

چالش های شرکت های تامین سرمایه

صدور مجوزها برای انبوهی از گروه های مالی، فضای چالشی برای شرکت های تامین سرمایه ایجاد کرده و اکثر گروه های مالی می توانند اکثر فعالیت های تامین سرمایه ها را به انجام برسانند.

چالش دیگر تامین سرمایه ها تحت مالکیت قرار گرفتن بانک ها یا حمایت نهادها بود که بستر ورود منابع صرفاً از طریق بانک ها یا سهامداران صورت می گرفت. به دلیل افزایش نرخ بهره طی سال گذشته و متناسب با آن افزایش مشکلات بانک ها در اضافه برداشت از بانک مرکزی، امکان کمک به سهامداران در تجهیز منابع را نداشتند.

افزایش 12 درصدی دارایی تحت مدیریت صندوق ها

به رغم این رویداد تامین سرمایه نوین در سال گذشته دارایی تحت مدیریت صندوق ها را به 12 درصد افزایش داد این در حالی است که هنوز استفاده از پلتفرم های طراحی شده توسعه بازار مستقل از شبکه بانکی آغاز نشده و از نیمه دوم خرداد به بهره برداری می رسد.

موضوع دیگر مربوط به سیاست انتشار و مدیریت اوراق در صندوق های تحت مدیریت است. در گذشته برای انتشار اوراق بیشتر منافع تامین سرمایه ها دیده می شد اما طی سال گذشته چند سیاست اتخاذ شد که انحصاری در انتشار اوراق توسط صندوق های تحت مدیریت نیست و 50 درصد اوراق منتشره در بازار به فروش رفت. همچنین نسبت اوراق موجود در صندوق ها بر خلاف رویه سابق پریمیومی تعلق گرفته و اوراق قدیمی بی کیفیت با اوراق کیفی با نرخ بالاتر جایگزین شده است.

انتشار اوراق با نرخ بهره شناور برای اولین بار

علاوه بر سیاست فعال در معاملات اوراق طی سال گذشته، تامین سرمایه نوین برای اولین بار اوراق با نرخ بهره شناور منتشر کرد. این سیاست در مدیریت ریسک صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت کمک خواهد کرد با توجه به شرایط بازار، بازده مورد انتظار اوراق هم با نرخ تورم تغییر می کند.

در ساخت درآمد تداوم نکته مهمی بشمار می رود. طی سال جاری کاهش سودی ناشی از هزینه کرد بابت اصلاح پرتفوی جاری صندوق ها شناسایی شد.

شهریور سال 1401 "تنوین" طی بازه یک هفته ای معامله سنگینی از طریق فروش اوراق دولتی با سه بانک اقتصاد نوین، ملل و آینده کرد و هزینه پذیره نویسی آن شناسایی و بیش از ارزش اسمی به فروش رساند که دیگر قابل تکرار نیست. سیاست شناسایی سود در انتشار اوراق و مدیریت دارایی بلند مدت بود.باید هزینه فرصت اتفاقات آتی را هم در نظر گرفت. منابع بجای انتشار اوراق نگهداری و در اوراق کوتاه مدت یا سپرده بانکی صرف شد که هم از بعد قابلیت اطمینان و هم از بعد هزینه فرصت منافع بیشتری کسب شود.

دستور کار تغییر موضوع فعالیت پنج صندوق

با توجه به اینکه این تامین سرمایه تحت مالکیت بانک قرار دارد امکان تاسیس صندوق جدید وجود نداشت. بنابراین یکی از برنامه های در دستور کار تغییر موضوع فعالیت پنج صندوق سرمایه گذاری تحت مدیریت است که حتی از تاسیس صندوق ها سخت تر است. باید تنوع محصولات به گونه ای باشد که در شرایط مختلف اقتصادی، سطح مطلوب دارایی های تحت مدیریت حفظ شود.

همچنین مطالعات بر روی بازار سرمایه گذاری جایگزین و حوزه هایی که کمتر ورود شده از جمله حوزه نفت در حال انجام است. باید در نظر گرفت اثر توسعه زیرساخت ها کوتاه مدت نبوده و زمان بر خواهد بود.

اثر افزایش نرخ تامین مالی با انتشار اوراق سپرده 30 درصدی بر عملکرد "تنوین"

این شرکت بعد از انتشار اوراق گواهی 30 درصدی در بین تامین سرمایه های دیگر کمترین خروجی را داشت که به تمرکز سیاست ها بر تامین و تجهیز منابع خرد پایدار برمی گردد. طی بهمن و اسفند سال گذشته بالغ بر 700 میلیارد تومان ورود منابع به صندوق ها صورت گرفت. در بلند مدت اثر رقابتی نرخ ها در بازار چالش هایی را ایجاد کرده و برای منابع خرد هم جابجایی پول ارزشمند می شود.

در بحث نرخ تامین مالی برای جذب منابع باید بدون تغییر نرخ ها، سیاست ها به سمت ذینفع بودن یا منافع افراد در ازای ابزار متمایل باشد. بطور مثال می توان منابع را با نرخ کمتری تجهیز کرد و در مقابل انتشار اوراق داشت. صدور مجوز صندوق های PDF از بعد تنوع به تامین سرمایه ها برای تامین مالی کوتاه مدت و رقابت با بانک ها کمک می کند.

نگار کریمی


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازه قیمت پیشنهادی مسکن در بافت فرسوده