ماجرای تجمع مالکان پروژه «پهنه طبیعت» چیست؟/ باغ گیاه شناسی در معرض تهدید پروژه‌های دولتی ساخت مسکن


ماجرای تجمع مالکان پروژه «پهنه طبیعت» چیست؟/ باغ گیاه شناسی در معرض تهدید پروژه‌های دولتی ساخت مسکن

پرونده پروژه پهنه طبیعت همچنان باز است و خریداران واحدهای مسکونی این پروژه، از ابتدای امسال، طی سه مرحله در اعتراض به توقف ساخت‌وساز، تجمع کرده‌اند. کارشناسان پیش از این نیز اعلام کرده بودند که ساخت واحدهای پروژه پهنه طبیعت، باغ گیاه‌شناسی را با آسیب جدی مواجه می‌کند. با این حال، دولت با وجود تشکیک بر سر مالکیت این زمین‌ها، مصرانه پروژه را جلو برد و اکنون متقاضیان را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعتراض متقاضیان پروژه «پهنه طبیعت» به توقف ساخت این پروژه همچنان ادامه دارد. این افراد از ابتدای سال 1403، سه مرحله تجمع اعتراضی در تاریخ‌های 25 فروردین، 17 و 27 اردیبهشت برگزار کرده‌اند.

پیشتر مالکان پروژه پهنه D شهرک مسکونی چیتگر، با امضای کارزاری اینترنتی خطاب به مقامات نظامی و دولتی اعتراض خود را نسبت به توقف ساخت پروژه اعلام و اظهار کرده بودند: «برابر رای دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ذی‌ربط، اقدام آجا در ساخت پهنه D برابر پروانه ساخت و نقشه‌های کنونی کاملا قانونی بوده و جوسازی مغرضانه رسانه‌‌ای و ادعاهای باغ گیاه شناسی در خصوص آسیب رساندن برج‌ها به باغ مزبور با استناد به برخی دلایل اثبات نشده غیرعلمی و بعضا غیرمنطقی شکل گرفته و متاسفانه با انفعال رسانه‌‌ای بتاجا و عدم پاسخگویی به موقع به شبهات ایجاد شده، همین ادعاها مبنای دستور کار برخی اقدامات سلبی توسط مراجع ذیربط و توقف فعالیت پروژه شده است.»

چرا پروژه پهنه طبیعت دچار حاشیه شده است؟

پروژه پهنه طبیعت مربوط به موضوع برج‌سازی در حوالی باغ گیاه‌شناسی تهران است. ماجرای این ساخت و ساز به توافقی بازمی‌گردد که شهرداری در سال 1387 با ارتش انجام داد. در این مقطع از ۵۱۱ هکتار زمین متعلق به ارتش، باید ۳۵۰ هکتار به شهرداری واگذار و در ۱۶۱ هکتار باقیمانده، ۲۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد.

اما محل قرارگیری زمین‌ها آغاز ماجرا بود؛ زمینی که از سوی ارتش در آن بازه واگذار شد، درست در حریم باغ گیاه‌شناسی ایران قرار داشت. قرارگیری این زمین‌ها در حریم باغ گیاه‌شناسی باعث ایجاد چالشی شد برای اجرا یا لغو پروژه‌ای که تا آبان‌ماه 1402 از مرحله کلنگ‌زنی نیز عبور کرده بود.

حالا خبرها حاکی از آن است که با وجود پیشرفت ساخت اغلب واحدها باز هم مخالفت باغ گیاه‌شناسی پروژه را متوقف کرده است. این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار بوده در سال ۱۴۰۶ تحویل داده شود.

16 هزار مالک پروژه پهنه طبیعت در بلاتکلیفی به سر می‌برند

تعداد مالکان این پروژه ۱۶ هزار نفر برآوردشده که مالکیت پنج هزار و ۲۸۰ واحد از این پروژه را دارند. گفته‌های متقاضیان نشان می‌دهد، پیش از این مجوزها و استعلامات قانونی از مدیریت پیشین شهرداری و محیط زیست گرفته شده و کار ساخت هم آغاز شده است.

همچنین مالکان این واحدها می‌گویند در حالی توافق بر سر توقف ساخت صورت گرفته که مالکان، مبالغ را تسویه کرده‌ و اسناد و تعهدات را تحویل گرفته‌اند.

چرا پروژه‌های دولتی ساخت مسکن، خریداران را تاامید می‌کنند؟

امید به خانه‌دار شدن اکنون در ایران، بر اثر تورم صعودی مسکن، بیش از هر زمان دیگری به خاموشی گراییده است. در این شرایط پروژه‌های دولتی نیز یکی پس از دیگری به این ناامیدی دامن می‌زنند. چندی پیش متقاضیان مسکن ملی مقابل مجلس و وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و حالا هم مالکان واحدهای پهنه طبیعت در محله ازگل.

دولت در حالی آورده متقاضیان را دریافت و شروع به ساخت این پروژه در حریم باغ گیاه‌شناسی کرده است که حتی در تملک این زمین‌ها نیز تشکیک وجود دارد و با این شرایط مشخص نیست بر سر آورده این افراد چه خواهد آمد!

کارشناسان در همان مقطع کلنگ‌زنی بارها اعلام کرده بودند که ساخت این واحدها مساوی با نابودی باغ گیاه‌شناسی است.

پیامدهای بلندمرتبه‌سازی در مجاورت باغ ملی گیاه‌شناسی چیست؟

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از بلندمرتبه‌سازی در مجاورت باغ ملی گیاه‌شناسی منتشر کرده است. بر این اساس، ساخت و ساز در حریم باغ می‌تواند پیامدهای ناگواری نظیر کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و باغ، خزان زودرس گونه‌های گیاهی و خشکیدگی گیاهان حساس و نیمه‌حساس، افزایش میزان و گستره گردوغبار، اخلال در تبادل گازی و فتوسنتز و بروز ضعف در گیاهان به همراه داشته باشد.

همچنین این اقدام می‌تواند منجر به افزایش آلودگی‌های صوتی و در نتیجه کوچ و نابودی جانوران موجود در این اکوسیستم، برهم‌خوردن تعادل نوری واکولوژیکی و در نهایت زوال درختان ونابودی منظر شود.

چگونه می‌توان از نابود باغ ملی گیاه‌شناسی جلوگیری کرد؟

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده است که در صورت بدعت‌گذاری صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در حریم باغ گیاه‌شناسی، زمینه دست‌اندازی بیشتر و صدور مجوزهای جدید هموار خواهد شد. بر همین اساس، مرکز پژوهش‌ها چند پیشنهاد را برای جلوگیری از زوال تدریجی باغ ملی گیاه‌شناسی ارائه کرده است که عبارتند از:

1. حفظ حریم ورعایت ضوابط استقرار واحدهای گروه خدماتی در اطراف باغ ملی گیاه‌شناسی.

2. توقف ساخت و ساز و ابطال پروانه‌های صادره با رعایت حقوق جلوگیری از تضرر مالکان.

3. آموزش، آگاهی‌رسانی و تبیین جایگاه باغ گیاه‌شناســی به‌عنوان یک سرمایه و گنجینه ملی برای عموم مردم.

4. ثبت باغ ملی گیاه‌شناسی به‌عنوان میراث جهانی یونسکو.

5. تصویب ضوابط حریم برای دیگر باغ‌های گیاه‌شناسی کشور.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بسیاری از مشکلات روستاهای استان زنجان قابل حل است