شهید حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + زندگینامه


شهید حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + زندگینامه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دولت سیزدهم به همراه «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه در حادثه سقوط بالگرد به مقام رفیع شهادت نائل شد.

شهید حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + زندگینامه

به گزارش راهبرد معاصر, شهید حسین امیر عبداللهیان به علت دو دهه مسئولیت در وزارت امور خارجه به‌خصوص در سمت عربی و آفریقایی این وزارتخانه، ارتباط نزدیکی با شهید قاسم سلیمانی داشت. زمانی که سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و عبداللهیان کارشناس عراق در وزارت امور خارجه بود.

شهید امیرعبداللهیان در جریان تحولات عراق در سال ۲۰۰۳ با سرنگونی صدام حسین، مسئول پرونده عراق در وزارت امور خارجه شد.

روحیه شهید سلیمانی او را شیفته خود کرده بود حتی در ملاقات با هیئت‌ها و مقامات اروپایی گفته بود: «شما باید از جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی تشکر کنید، زیرا سلیمانی به صلح و امنیت جهانی کمک کرده است. اگر جمهوری اسلامی نبود ایستگاه‌های مترو و مراکز تجمع شما در بروکسل و لندن و پاریس امنیت نداشت.»

موضع‌گیری‌های او به‌شکلی بود که از جبهه موسوم به جبهه مقاومت که به مجموعه حزب‌الله لبنان، سوریه و سایر جریانات همسو با جمهوری اسلامی ایران که در تضاد با اسرائیل قرار دارند، حمایت می‌کرد.

شهید امیرعبداللهیان سال ۱۳۸۶ در نشست سه جانبه ایران-آمریکا-عراق که در بغداد برگزار شد سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی بود. این نشست با هدف تأمین امنیت عراق به درخواست آمریکایی‌ها که شرایط عراق را خطرناک خوانده بودند، برگزار شده بود.

آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اجازه داده بود بخاطر شرایط عراق و درخواستی که دولت عراق کرده است، ایران فقط در موضوع عراق در این مذاکرات حضور پیدا کند. این مذاکرات پس از سه جلسه بدون نتیجه ناکام ماند. عبداللهیان بعد‌ها دربارهٔ این مذاکرات گفته بود:

آمریکایی‌ها وقتی حرف منطقی را می‌شنیدند و پاسخ منطقی نداشتند، صحنه را خالی می‌کردند. در ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها فکر می‌کردند باید دستور جلسه را آن‌ها تعیین کنند، اما جمهوری اسلامی این اجازه را به آن‌ها نداد و مقرر شد دستور جلسه با توافق طرفین تعیین شود.

شهید حسین امیرعبداللهیان در اردیبهشتِ ۱۳۴۳ در دامغان از توابع استان سمنان زادهٔ شد. او در ۶–۷ سالگی پدر خود را از دست داد و مسئولیت اداره زندگی آن‌ها بر دوش مادر و برادر بزرگ‌ترش افتاد.

وی در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و دارای یک دختر و پسر است.

شهید امیرعبداللهیان دانش‌آموختهٔ کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود.

او دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بود.

وی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم توسط سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
او در ۳ شهریور ۱۴۰۰ با کسب ۲۷۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد.

حادثه سقوط بالگرد
در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، امیرعبدالهیان به همراه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم افتتاح یک سد در شمال غربی کشور (ورزقان) حضور یافته بود که در بازگشت از این محل بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه دچار سانحه شد و همه سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند./ جماران


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟