پیام تسلیت سران و مقامات جهان در پی شهادت رئیس جمهور ایران و همراهان ایشان


پیام تسلیت سران و مقامات جهان در پی شهادت رئیس جمهور ایران و همراهان ایشان

در پی شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و جمعی از همراهان آن در سانحه سقوط بالگرد، سران و مقامات جهان این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

به گزارش راهبرد معاصر، ظهر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.

پس از تلاش بی وقفه تیم‌های امدادی و نظامی برای جستجوی بالگرد و امداد رسانی به علت شرایط بد آب و هوایی و صعب العبور بودن منطقه سقوط بالگرد، سرانجام صبح امروز (دوشنبه) خبر شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و همراهان ایشان تایید و اعلام شد.

در پی تایید خبر شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و جمعی از همراهان ایشان، سران جهان و گروه های مقاومت در پیام‌هایی این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

عمار حکیم به رهبر و مردم ایران تسلیت گفت

سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق در کانال تلگرامی خود نوشت: با تأسف عمیق خبر شهادت شخصیت برجسته سیاسی اسلامی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از همراهان ایشان از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنها در شمال غرب کشور را دریافت کردیم.

وی افزود: ضمن یادآوری نقش برجسته آن مرحوم در حیات انقلابی، سیاسی و فرهنگی ایران، منطقه و جهان، مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز می‌داریم و نیز این مصیبت را به مردم شریف ایران و خانواده محترم و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن عزیز مرحوم و یارانش علو درجات مسئلت می‌نماییم. درود و رحمت خدا بر ایشان باد.

کمیته های مقاومت فلسطین: یاد و خاطره شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی می‌داریم

کمیته های مقاومت فلسطین امروز در بیانیه ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می داریم.

این بیانیه تاکید کرد: فلسطین و ملت و مقاومت آن هیچ گاه خدماتی را که شهیدان مقاوم آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان برای ملت ما و مسئله فلسطین انجام دادند، فراموش نخواهند کرد.

مادورو شهادت برادر خود را تسلیت گفت

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت: ما از درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران بسیار اندوهگین هستیم. او برادر ما بود. رئیس جمهور رئیسی همیشه یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشورمان خواهد ماند.

ابراز همبستگی جنبش حماس با دولت و ملت ایران

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه ای اعلام کرد: ما در نهضت مقاومت اسلامی (حماس) با ایمان بیشتر به اراده و تقدیر الهی و با صبر و تأمل فراوان به رهبر معظم انقلاب اسلامی، صمیمانه تسلیت، همدردی عمیق و همبستگی خود را مسئلت داریم.

حماس افزود: درگذشت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار تبریز را تسلیت عرض می‌کنیم. از خداوند متعال علو درجات و رحمت و مغفرت و برای ملت برادر ایران و خانواده‌ها و عزیزان قربانیان صبر و شکیبایی خواستاریم.

مقاومت حماس اعلام کرد: ما احساس غم و اندوه مشترک خود را با ملت برادر ایران و همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک که جان گروهی از بهترین رهبران ایران را گرفت، اعلام می‌کنیم.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم

ناریندرا مودی، نخست‌وزیر هند در پیامی نوشت: از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور متأسف و متاثر شدیم. هند در این دوران غم‌انگیز در کنار ایران ایستاده است.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور ایران و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

السودانی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت
نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی امروز دوشنبه طی بیانیه‌ای شهادت رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراهشان در جریان سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

در بیانیه نخست‌وزیر عراق آمده است: با کمال تاسف و اندوه خبر درگذشت رئیس جمهوری اسلامی ایران سید ابراهیم رئیسی وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان در جریان سانحه سقوط بالگرد را دریافت کردیم.

محمد شیاع السودانی در ادامه ضمن عرض تسلیت، با رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، دولت و ملت ایران، همدردی صمیمانه خود را اعلام کرد و افزود: «همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسؤول در جمهوری اسلامی در این فاجعه دردناک را اعلام می داریم».

پاشینیان: برای دولت و مردم ایران آرزوی استواری در این دوران سخت دارم
نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن ابراز شوک از جان باختن رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهانشان در سانحه سقوط هواپیما، از طرف دولت و ملت ارمنستان این ضایعه را به ایشان تسلیت گفت.

وی افزود «همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم و آرزوی قدرت و استواری در این برهه سخت دارم. جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت، در کنار کشور و مردم دوست خوب و همسایه ما هستند»

دولت یمن شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفت

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پیشبرد امور یمن در صنعا در پیامی اعلام کرد: ما عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد: شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه را به ملت و رهبری ایران تسلیت می‌گوییم.

مهدی المشاط، رئیس دولت نجات ملی یمن شهادت ابراهیم رئیسی و هیئت همراه را به آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفته و اعلام کرد: ما بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران و اعتماد کامل به توانایی آن برای صبور بودن و غلبه بر مشکلات تاکید می کنیم.

او در ادامه افزود: شهید سید ابراهیم رئیسی نمونه یک رهبر شجاع مسلمان وفادار به مسائل امت و مشتاق رسیدن به آرمان های آن بود. مواضع آقای رئیسی در قبال مسائل امت به ویژه ایستادگی ایشان در کنار مردم فلسطین و آرمان عادلانه آنها، روشن، محکم و شجاعانه بود.

این مقام یمنی در ادامه گفت: آقای رئیس جمهور مایل بود امت و مواضع آن را متحد کند و شکاف های بین آنها را از بین ببرد. آقای رئیسی با تمام توان نماینده مردم خود در مجامع بین المللی و منطقه ای بود و در مقابل استکبار آمریکا و اسرائیل موضع قاطعانه ای اتخاذ کرد.

المشاط در پایان نیز تاکید کرد شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی ضایعه بزرگی برای همه مردم امت اسلامی است.

بلاروس: دوست واقعی ما درگذشت

وزارت امور خارجه بلاروس ضمن ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

امیر قطر شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران را تسلیت گفت

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به دولت و ملت ایران به سبب شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت کرد.

همدردی رئیس جمهور مالدیو با خانواده‌های داغدار

محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو گفت: با اندوه عمیق از درگذشت نابهنگام دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر، از خداوند متعال برای روح رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم. فکر و دعای ما با خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوه عمیق است.

پیام تسلیت رئیس شورای اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سانحه هلیکوپتر را تسلیت می گوید.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

رئیس جمهور آذربایجان: مردم ایران دولتمردی برجسته را از دست دادند

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: حضرت آیت الله خامنه ای، از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

وی گفت: مردم ایران در شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

علی اف افزود: در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می‌نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می‌نمایم.

ابراز تسلیت و همبستگی امارات با ایران

شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس کشور امارات نیز در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهور و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه‌ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می‌داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می‌کنیم.

پیام تسلیت وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند در پیامی نوشت: فکر ما با مردم ایران است. به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه تسلیت می‌گوییم.

حزب‌الله لبنان: رئیسی مدافع سرسخت جنبش‌های مقاومت بود/ اعلام سه روز عزای عمومی در لبنان

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد شهادت سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، سید محمدعلی آل هاشم و بقیه برادران ارجمند در پی سانحه بالگرد تسلیت و با مردم ایران ابراز همدردی می‌کند.

در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است: به حضرت آیت‌الله سید علی خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، مراجع عظام ما، مسئولان جمهوری اسلامی، مردم صبور و عزیز ایران و به ویژه خانواده‌های ایشان و مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم. او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود.شهید ابراهیم رئیسی خادم مخلص برای ملت ایران و یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان بود.

عزای عمومی سه روزه در لبنان در پی شهادت رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان اعلام شد.

بشاراسد: با رئیسی برای رونق روابط کار کردیم

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در پی سانحه هوایی را به مقام معظم رهبری ایرن تسلیت گفته و با ملت ایران ابراز همدردی کرد.
او در ادامه افزود: ما با رئیس جمهور فقید کار کردیم تا روابط راهبردی بین سوریه و ایران همیشه پررونق باقی بماند.

رئیس‌جمهور مصر همبستگی خود را با رهبر و مردم ایران اعلام کرد

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان را در پی سقوط بالگرد آنها در شمال غرب کشور تسلیت گفت و همبستگی مصر را با رهبری و مردم ایران اعلام کرد.

وزیر خارجه ترکیه از هماهنگی نزدیک با مقامات ایران خبر داد

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه به مردم ایران تسلیت گفت و تاکید کرد که پس از این حادثه با مقامات ایرانی هماهنگی نزدیک وجود دارد.

لاوروف: رئیسی جان خود را در راه خدمت به وطن نثار کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پیام خود گفت: ما همواره از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به عنوان میهن پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: فدراسیون روسیه صمیمانه تسلیت خود را به خانواده‌ها و دوستان جانباختگان حادثه بالگرد و به تمام مردم دوست ایران ابراز می‌دارد. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران همواره در روسیه به عنوان دوستان واقعی شناخته شده اند و نقش آنها در تقویت همکاری‌ها و مشارکت اعتماد روسیه و ایران ارزشمند بود.

سریلانکا اندوه خود را ابراز کرد

رانیل ویکرماسینگه، رئیس جمهور سریلانکا در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد: سریلانکا از درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً شوکه و اندوهگین است. وی افزود: ما عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس جمهور و هیئت همراه او است.

پیام تسلیت وزیر خارجه مالزی

محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

وی نوشت: دعای من این است که ارواح درگذشتگان به فضل خدا قرین رحمت شود و در کنار مومنین و آنهایی که اعمال صالح انجام می‌دهند، قرار گیرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق: درگذشت ایراهیم رئیسی و هیات همراه، ما را عمیقا ناراحت کرد

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن ابراز عمیق‌ترین تسلیت‌ها به دولت و مردم ایران برای شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه، اعلام کرد که مرگ آنها ما را عمیقا ناراحت کرد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در پیامی در پی شهادت رئیس جمهور ایران، همدردی خود با ملت ایران و ناراحتی عمیق خود و ایستادگی و همبستگی با ایران در این شرایط سخت را بیان کرد.

گردان‌های سید‌الشهداء عراق شهادت آیة الله رئیسی را تسلیت گفت

ابوآلاء الولائی دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء عراق شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی را تسلیت گفته و تاکید کرد که این عزا، روز عزای امام خامنه‌ای و کشور‌های عضو محور مقاومت و ملت ایران است.

پیام تسلیت رئیس جمهور ازبکستان در پی شهادت رئیسی و همراهان ایشان

شوکت میرضایف، رئیس جمهور ازبکستان در پیامی اعلام کرد: حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر عالى دینى جمهوری اسلامی ایران. إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ. خبر شهادت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه همراه ایشان در نتیجه فاجعه اتفاق افتاده قلب‌های ما را به لرزه درآورد.

وی افزود: رئیس جمهور ابراهیم رئیسی فرزند فدائی واقعی میهنش و دولتمرد و سیاستمدار مورد احترام بی حد ملت خود بود که تلاش‌های بی نظیری را در راه پیشرفت ایران و رفاه مردم کشور و افزایش اعتبار کشورش در عرصه بین المللی انجام میداد. یاد روشن برادر عزیز ما که سهم بزرگی در توسعه همکاری گسترده و روابط متقابلاً سودمند و درازمدت میان ازبکستان و ایران ادا کرده است در خاطره ما بطور دائم حفظ خواهد شد. در این لحظه‌های غم انگیز و سخت، خدمت حضرت عالی و ملت دوست ایران صمیمانه تسلیت عرض میکنیم و از خداوند متعال خوستاریم که جان باختگان را رحمت کند و به خانواده‌ها و همه نزدیکان آنها صبر جمیل عطا نماید.

رئیس‌جمهور چین به ایران تسلیت گفت

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در پیام تسلیت خود خطاب به محمد مخبر آورده است: از شنیدن خبر درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد شوکه شدم. اینجانب به نمایندگی از دولت و ملت چین، ضمن تسلیت عمیق به جنابعالی، مراتب همدری خالصانه خود را به شما، خانواده آقای رئیسی و دولت و مردم ایران ابراز می نمایم.

در ادامه پیام تسلیت رئیس‌جمهوری چین آمده است: پس از انتصاب به عنوان رئیس جمهوری ایران، جناب آقای ‌رئیسی برای تضمین امنیت و ثبات ایران و پیشبرد توسعه و رونق کشور نقش مهمی را ایفا نمود و همچنین به تلاش های مثبت جهت تحکیم و تقویت مشارکت راهبردی جامع چین و ایران پرداخت. درگذشت ایشان یک فقدان بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند و من از این خبر بسیار غمگین شدم.دولت و مردم چین دوستی دیرینه چین و ایران را بسیار گرامی می دارند. باور دارم با تلاش مشترک فیمابین، مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به طور مداوم تحکیم و توسعه پیدا می کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، درحالیکه به قزاقستان سفر کرده است، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای خود دکتر امیر حسین امیرعبداللهیان را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

او تصریح کرد: طرف چینی در این زمینه ابراز تاسف عمیق می کند. ما صمیمانه همدردی خود را با خانواده ها، دولت و ملت ایران اعلام می کنیم. رئیسی و امیر عبداللهیان کمک های مهمی در توسعه روابط چین و ایران و همکاری های دوستانه در منطقه داشتند.

پیام تسلیت رئیس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در پیامی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت گفته و بر اهمیت نقش رئیس‌جمهور شهید ایران در مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

متن پیام تسلیت ایشان خطاب به حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران به شرح زیر است: «خبر درگذشت جانسوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، ما و همه مردم تاجیکستان را بسیار اندوهگین کرد.ما با ادای احترام به شخصیت سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک دولتمرد برجسته، سهم سازنده زنده‌یاد را در رشد و توسعه همه‌جانبه روابط دوستانه و همکاری‌های سودمند بین تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بلند ارزیابی می‌نماییم.

در ارتباط با این ضایعه بزرگ، مراتب همدردی و تسلیت خود را به جنابعالی، ملت دوست و برادر ایران، خانواده و بستگان آن مرحوم ابراز می‌دارم.از خداوند متعال برای شهدا، رحمت و مغفرت و برای مردم کشور دوست ایران، صبر جمیل مسئلت دارم.در این لحظه‌های غم‌انگیز در کنار ایران و مردم آن هستیم.»

ابراز تاسف عمیق رئیس جمهور آفریقای جنوبی درپی شهادت رئیس جمهور و همراهان

«سیریل رامافوسا» در این پیام خطاب به ملت، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت ایران نوشت: این یک تراژدی غیرقابل باور است.از طرف دولت و مردم آفریقای جنوبی، تاسف عمیقم را به محضر آیت الله خامنه‌ای رهبری معظم ایران، دولت و مردم این کشور اعلام می‌کنم.

وی افزود: این سانحه شخصیتی ممتاز را از ملتی گرفت که با این ملت رابطه مستحکمی داریم.

این مقام آفریقای جنوبی با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به ژوهانسبورگ برای شرکت در نشست بریکس، نوشت: برای کشور ما مایه بسی افتخار است که سال گذشته پذیرای رئیس جمهوری فقید ایران در نشست بریکس بودیم.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در این پیام، با خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهوری، از جمله خانواده آیت الله رئیسی، خانواده «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه و دیگر شهدای این پرواز ابراز همدردی کرد.

رامافوسا خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت و ملت ایران اعلام کرد: ما شریک غم شما هستیم و در کنار شما عزاداریم.

پادشاه اردن به ایران تسلیت گفت

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و هیات همراه او را تسلیت گفت. ملک عبدالله در حساب رسمی خود در ایکس نوشت: درگذشت برادر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و برادر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت می‌گویم. ما در این روز‌های سخت در کنار ایران می‌ایستیم.

رئیس‌جمهور مصر همبستگی خود را با رهبر و مردم ایران اعلام کرد

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان را در پی سقوط بالگرد آنها در شمال غرب کشور تسلیت گفت و همبستگی مصر را با رهبری و مردم ایران اعلام کرد.

رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق: شهید آیت‌الله رئیسی در کنار عراق ایستاد و از امت اسلامی دفاع کرد

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.

وی در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به آیت الله سید خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران، تسلیت گفت.

وی اعلام کرد: با قلبی مومن به اراده و تقدیر الهی و تسلیم در برابر امر و تقدیر الهی، خبر دردناک و مصیب بار شهادت سید مجاهد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و جعی از مجاهدان و بهترین یاران همراه را در حادثه دلخراش سقوط بالگرد دریافت کردیم.

رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد: ضمن عرض تسلیت و تعزیت به آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دام ظله و ملت صبور و مجاهد ایران به خاطر این فاجعه دردناک، یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند. ما با دلی آکنده از حزن و اندوه، از مواضع شرافتمندانه و کارنامه پر تلاش و کوشش آن فقید راحل، جناب آقای ابراهیم رئیسی و بویژه ایستادگی ایشان در کنار عراق و ملت این کشور در محفل و مناسبتی یاد می‌کنیم به طوری که همیشه اعلام کرد ایران و عراق یک ملت واحد هستند و جدا کردن آنها از یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

فالح الفیاض بیان کرد: آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد. ما به همین مناسبت در غم ملت و رهبران ایران شریک هستیم و بار دیگر این مصیبت را به آنها تسلیت می‌گویم.

شورای همکاری خلیج فارس با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی کرد

جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد که این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کند.

وی در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها در یک حادثه اسف‌بار را به دولت وملت ایران خالصانه تسلیت گفت. شورای همکاری خلیج فارس با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در این شرایط دشوار ابراز همبستگی می‌کند و به خانواده آنها به خاطر این مصیبت بزرگ عمیقا تسلیت می‌گوید.

تونس همبستگی خود را با ایران اعلام کرد

ریاست جمهوری تونس با صدور بیانیه‌ای رسمی شهادت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و همبستگی خود را با رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

اعلام همبستگی و تسلیت محمود عباس به رهبری و ملت ایران

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

در پیام «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره آمده است: درگذشت جناب سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را به ملت برادر ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای درگذشتگان غفران، رحمت الهی و علو درجات و برای خانواده ایشان صبر و آرامش مسئلت داریم. ما بر همبستگی فلسطین و ملت آن با رهبری و ملت ایران در این ضایعه بزرگ تاکید می‌کنیم. /باشگاه خبرنگاران


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا سید حسین حسینی به تیم‌ملی دعوت نشد