کدام کشورها شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند؟


کدام کشورها شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند؟

در پی شهادت خادم‌الرضا شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و ۷ تن از شهدای خدمت، تاکنون بیش از ۵۰ نفر از سران و شخصیت‌های سیاسی بین‌المللی در گذشت ایشان را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تسلیت گفتند؛ همچنین شماری از کشورها از جمله پاکستان و هند به مناسبت شهادت «شهیدِ جمهور» عزای عمومی اعلام کردند.

کدام کشورها شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی شهادت سیدالشهدای خدمت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه ایشان، سران، مقامات ارشد و شخصیت‌های سیاسی جهان این ضایعه جانسوز را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تسلیت گفتند.

«سید محرومان»، که امید دل مستضعفان بود، در میدانِ عمل نشان داد که تنها دغدغه مردم ایران ندارد بلکه دغدغه‌مند ملت‌های منطقه، جهان و مردم مسلمان است و در راه تحقق حقوق ملت‌های مظلوم جهان به ویژه ملت‌های مسلمان خستگی ناپذیر است و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وی در آخرین اظهارات خود و ساعاتی پیش از عروج آسمانی خود، در دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد: «معتقدیم که مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و همچنین نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.»

شهید آیت‌الله رئیسی به مساله مسلمانان جهان نگاهی فرامنطقه‌ای داشت و لذا بیراه نیست که از نخستین ساعت انتشار خبر رسمی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان شهیدش، سیل پیام‌های تسلیت و اعلام همبستگی سران و مقامات ارشد کشورهای جهان به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران سرازیر شد و سر خط خبرهای جهان قرار گرفت.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان اولین مقام سیاسی بود که ضمن ابراز همدری عمیق با ملت ایران، یک روز عزای عمومی در کشورش اعلام کرد. از سوی دیگر هندوستان نیز در پس شهادت «شهیدِ جمهور» یک روز عزای عمومی اعلام کرد و پرچم‌ها در سراسر هند به صورت نیمه برافراشته درآمد. همچنین عراق، سوریه و لبنان دیگر کشورهایی بودند که در غم فقدان «امید مستضعفان جهان» سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

بخشی از پیام‌های تسلیت سران، مقامات و شخصیت‌های سیاسی جهان نسبت به شهادت «سیدالشهدایِ خدمت» را در زیر می‌خوانید:

۱. شی‌ جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین: درگذشت ایشان یک فقدان بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند.

۲. نارندرا مودی نخست وزیر هند: سهم آیت‌الله رئیسی در تقویت روابط دو کشور همواره در یادها خواهد ماند.

۳. محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با اعلام یک روز عزای عمومی در کشورش، گفت: ضایعه عظیم از دست دادن آیت‌الله رئیسی، غیر قابل جبران است.

۴. آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان: شهادت آیت‌الله رئیسی خادم حرم امام رضا (ع) فاجعه‌ای بزرگ نه تنها برای ایران بلکه برای پاکستان و تمام امت اسلامی است.

۵. محمد مویزو رئیس جمهوری مالدیو: از خداوند متعال می‌خواهم «جنت فردوس» نصیب آنها کند.

۶. مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان: کابل در این غم در کنار تهران است.

۷. محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی عکسی از آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

۸. انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با انتشار تصویری از خود و آیت‌الله رئیسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، نوشت: آیت‌الله رئیسی الگوی تعهد عمیق به رفاه و عزت مردم بود.

تسلیت به ایران؛ کدام کشورها شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند؟

۹. شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان: یاد و خاطره رئیسی در قلب ملت‌های ما می‌ماند.

۱۰. بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان: عمیق‌ترین تسلیت خود را به نزدیکان قربانیان و تمام مردم ایران ابراز می‌کنیم.

۱۱. وانگ یی وزیر امورخارجه چین: آیت‌الله رئیسی و امیر عبداللهیان نقش مهمی در توسعه روابط چین و ایران و همکاری‌های دوستانه در منطقه داشتند.

۱۲. امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان: رئیسی نقش مهمی در تعمیق روابط ایران و تاجیکستان ایفا کرد.

۱۳. فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین: مردم فیلیپین در این زمان دشوار برای شما دعا می‌کنند.

۱۴. رانیل ویکرم‌سینگه رییس جمهور سری‌لانکا: در غم خانواده رئیسی و هیات همراه‌شان شریک هستیم.

۱۵. قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان: آیت‌الله رئیسی دولتمردی برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.

۱۶. یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن: توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز می‌کند.

۱۷. قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سیاستمدار و دولتمرد برجسته‌ای بود که تلاش‌های شگرف او موجب افزایش رفاه و موفقیت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور شده بود.

۱۸. آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان: به دولت، همکاران خود در وزارت امور خارجه ایران و «مردم دوست ایران» تسلیت می‌گویم.

۱۹. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خطاب به مقام معظم رهبری: مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان را پذیرا باشید.

۲۰. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا: برادر ما ابراهیم، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت کشورش و دوستی بی قید و شرط برای کشور ما بود.

۲۱. الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس: نام آیت الله رئیسی برای همیشه در تاریخ روابط تهران و مینسک ثبت خواهد شد.

۲۲. شارل میشل رئیس شورای اروپا: اتحادیه اروپا درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در سانحه هوایی را تسلیت می‌گوید. فکر ما با خانواده ها همراه است.

۲۳. الهام علی اف رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان: مردم ایران یک دولتمرد برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره او برای همیشه در قلوب ما زنده خواهد بود.

۲۴. لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود.

۲۵. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه: آیت‌الله رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن کرد. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود.

۲۶. جنبش حماس: این شهدا، مجموعه‌ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مساله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما، مواضع شرافتمندانه و افتخارآمیزی داشتند.

۲۷. سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم.

۲۸. کمیته های مقاومت فلسطین: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله رئیسی و حسین امیر عبداللهیان که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم.

۲۹. محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر معظم جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران، خود را در غم این حادثه غیرمنتظره دردناک با ملت دوست و برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی ایران شریک می‌دانیم.

۳۰. مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن: شهید آیت الله رئیسی نمونه‌ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان‌های آنها بود.

۳۱. شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات: خالصانه‌ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می‌داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می‌کنیم.

۳۲. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر: صادقانه‌ترین مراتب تسلیت و تعزیت را به دولت و ملت ایران به مناسبت درگذشت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان عرض می‌نماییم.

۳۳. محسن المندلاوی نایب رئیس پارلمان عراق: شهادت رئیس جمهوری و برخی مسئولان ایرانی، قلب مومنان را جریحه دار کرد.

۳۴. حزب‌الله لبنان: آیت‌الله رئیسی، حامی جنبش‌های مقاومت ‌و مجاهدان آن در تمام مسئولیت‌های خود بود، او همچنین خادم مخلص و صادق ملت عزیز ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان جهان بود.

۳۵. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه: اخلاص رئیس جمهوری ایران در کار و مسئولیت پذیری سبب شد تا وی به درجه رفیع شهادت نائل شود. دولت سوریه در همین حال سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

۳۶. عبدالله دوم شاه اردن: در این شرایط سخت با ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

۳۷. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر: به ملت برادر ایران تسلیت می‌گویم و همبستگی مصر را با مسئولان و ملت ایران در این فاجعه بزرگ اعلام می‌کنم.

۳۸. جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: تسلیت می‌گوییم و در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

۳۹. فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.

۴۰. سیریل رامافوسا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی: این سانحه شخصیتی ممتاز را از ملتی گرفت که با آن رابطه مستحکمی داریم.

۴۱. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه: آیت‌الله رئیسی برای ارتقای صلح و دوستی در منطقه تلاش کرد.

۴۲. عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان: شخصیتی متمایز در سیاست خارجی را از دست دادیم. پیش از این نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز با صدور دستورالعملی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

۴۳. جنبش جهاد اسلامی فلسطین: شهادت ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین است.

۴۴. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: شهادت رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفت. فکر ما در این دوران سخت با خانواده‌ها و مردم ایران است.

۴۵. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: دولت ‌و ملت فلسطین در این مصیبت دردناک با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کنند.

۴۶. عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق: شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش را به رهبری و ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

۴۷. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: شهادت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه را تسلیت می‌گوییم.

۴۸. سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن: شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت می‌گوییم.

۴۹. نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق: شهادت آیت‌الله رئیسی مصیبتی دردناک و ضایعه‌ای بزرگ برای ملت ایران است.

۵۰. آیت الله سیستانی از مراجع عالی شیعیان عراق: خبر درگذشت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

۵۱. وزارت امور خارجه کره جنوبی: آرزو داریم مردم ایران بر غم از دست دادن رئیس جمهور فائق آیند./ایرنا


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت همستر کوین؛ امروز 14 خرداد 1403