سفر به بهشت گمشده گچساران


سفر به بهشت گمشده گچساران

آیا تاکنون نام ماسوله جنوب، به گوشتان خورده است؟ جایی در گچساران، روستایی وجود دارد که خانه‌های پلکانی، مناظر زیبا و شگفت‌انگیز آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند؛ این روستا همان بهشت گمشده، مارین است. باغستان‌های زیبا و گردش‌گاه‌های بکر در کنار این روستا، چشمه‌های جوشیده از دل زمین و آب‌وهوا مطبوع و دل‌انگیز مارین، چیزی از ماسوله شمال کم ندارد.

این روستا کم‌نظیر به‌دلیل چشم‌اندازهای بی‌نظیرش، گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. اکنون که کنجکاو دیدن این زیبایی خارق‌العاده شده‌اید، خوب است کمی بیشتر آن را بشناسید؛ سپس بلیط هواپیما گچساران را رزرو کنید و برای سفر آماده شوید.

موقعیت جغرافیایی مارین

روستا مارین در ۳۶ کیلومتری شمال گچساران و ۱۹۸ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، در استان کهگیلویه‌وبویراحمد قرار دارد. این روستا از شمال با کوه دلی‌گنج، از شرق با کوه خامی و از جنوب غربی با کوه دیل احاطه شده است. همچنین ارتفاع روستا مارین از سطح دریا را، ۱۰۸۰ متر تخمین زده‌اند. اگر جاده قدیم دهدشت را برای سفر به گچساران انتخاب کنید، بعد از یک ساعت، به منطقه کوهستانی دیل می‌رسید. کمی قبل ‌از روستای دیل در سمت چپتان، جاده‌ای کوهستانی وجود دارد؛ با گذر از تپه‌ها و جنگل‌های بلوط، به دامن کوه خامین می‌رسید. اینجا، جایی که روستای مارین با باغ‌های فراوان در دل تنگه، مانند مرواریدی در صدف، قرار گرفته است.

روستا مارین به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب و طبیعت بکر و دست‌نخورده، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است. ارتفاعات جنگلی این روستا در فصل‌های بهار و تابستان، تفرج‌گاهی بی‌نظیر برای مردم محلی و گردشگران خواهد بود. این منطقه با پوشش گیاهی متنوع، انواع گیاهان دارویی مانند گل‌گاو زبان و گل بنفشه، را پرورش می‌دهد؛ این گل‌ها و گیاهان متنوع، زیبایی مارین را دوچندان می‌کنند. همچنین زیست‌گاه این منطقه، برای جانوران جانوران و پرندگان وحشی مانند گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، گراز، شاهین و کبک، مناسب است.

تاریخچه مارین

مارین یک از روستاهای تاریخی کشور به‌حساب می‌آید؛ بد نیست بدانید راه سلطنتی شوش به تخت جمشید، در دوره حکومت هخامنشیان از ۷ کیلومتری این روستا، گذشته است. در روستا مارین انواع قلعه‌های متعدد راهبانی مربوط به دوره‌های مختلف هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را می‌بینید که به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی این روستا، احداث شده‌اند. اگرچه خانه‌های پله‌ای، باغ‌های میوه، چشمه‌های طبیعی و … از جذابیت‌های طبیعی این شهر است؛ اما حفظ سنت‌های گذشتگان نیز، یادگاری از دوران حکومت‌های مختلف این روستا خواهد بود.

مارین در دل سه کوه خامی، دیل و دلی‌گنج، در شیبی ملایم جا خوش کرده است، خانه‌های این روستا به‌صورت دو طبقه ساخته شده‌اند، به‌صورتی که پشت بام خانه، خیاط خانه دیگری محسوب می‌شود؛ از این‌رو به ماسوله شباهت دارد. خانه‌های این روستا از به‌صورت سقف‌های مسطح، ایوان، پنجره‌های کوچک و دیوارهای قطور طراحی کرده‌اند و آن‌ها را با مصالحی مانند سنگ، خشت، آجر و تیرهای چوبی ساخته‌اند. چیدمان هنرمندانه این روستا، در نگاه اول، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. کوچه‌های کم‌عرض مادرین، مانع از ورود خودروها می‌شود، در کوچه‌های آرام و ساکت این روستا پرسه بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. صدای پرندگان، صدای سم اسبان، آسمان آبی و هوا پاکیزه، اکسیژن خالص و آرامشی ناب، خاطرات سفر شما به مارین را تشکیل می‌دهند.

آداب‌ورسوم مردم مارین

مردمان روستا مارین نیز مانند دیگر اهالی شهرهای مختلف، اعیاد بزرگ ملی و مذهبی را جشن می‌گیرند و برای ایام محرم و وفات ائمه، مراسم عزاداری برپا می‌کنند. یکی از مراسمات مشهور این روستا، کوسه‌گلین است که در فصل زمستان برای بارش باران و رفع خشک‌سالی برگزار می‌شود. در این روستا صدا سازهای متعددی مانند سرنا، دهل و نقاره به گوش می‌رسند که با آواها و نغمه‌های محلی‌ها همراه است. رقص‌های محلی مردمان این روستا را باید از نزدیک دید و در بزم‌هایشان شرکت کرد. کل‌کل برد، هفت‌سنگ، گرنا من کیش، فربجک، ترکه بازی، چوگو و بره غزی از بازی‌های رایج این منطقه محسوب می‌شوند. مردان روستا مارین، شلوار و پیراهن، جبه، کلاه نمدی، شال، دوال، زناره و کورک می‌پوشند و زنان این خطه از گچساران، با پوششی از چارقد لاکی به رنگ مشکی، لچک، دلک، جومه، تنبان و .. اصیل و زیبا به‌نظر می‌رسند.

جاذبه‌های مارین

در گوشه‌گوشه مارین، جاذبه‌هایی از مناظر طبیعی، چشمه‌ها و زیبایی‌های خارق‌العاده این روستا را می‌توانید ببینید. علاوه‌بر این، از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به حواشی دریاچه سد کوثر، اشاره کرد؛ دریاچه پشت این سد در ۱۷ کیلومتری روستا مارین، قابلیت مناسبی برای ورزش‌های آبی خواهد داشت. این روستا، مملو از زیبایی‌های طبیعت بکر و دست‌نخورده است؛ اگر بخواهید به جاذبه‌های تاریخی آن بپردازید، مقبره امام‌زاده حمیده خاتون، مهم‌ترین بنا مذهبی مارین به‌حساب می‌آید. حیاط این مقبره، نمایی رویایی از چشمه و باغ و جنگل را به تصویر می‌کشد؛ مهمانان روستا، در بدو ورود، به زیارت امام‌زاده می‌روند و پس‌از آن به گشت‌وگذار در مارین می‌پردازند.

سوغاتی مارین

بدون شک، سفر با خرید سوغاتی و یادگاری، تکمیل می‌شود؛ از آن‌جایی که هر شهر و مرزوبومی، سوغاتی خاص خود را دارد، خرید سوغاتی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. در میان روستاییان مارین، تولید صنایع دستی و بافته‌های پشمی متداول است؛ همچنین انواع گلیم، جاجیم، قالی و توبره نیز، صنایع دستی مردمان این مرزوبوم، محسوب می‌شوند. علاوه‌بر صنایع دستی، انار، رب انار، کره، روغن، ماست، کشک، دوغ محلی و مغز بنه نیز، معروف‌ترین سوغاتی‌ها این روستا را تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید که مغز بنه، تولید انحصاری این روستا، به‌شمار می‌رود که طی مراحل مختلفی پخته و آماده فروش می‌شود. زنان و مردان این روستا، در تولید این محصول فعالیت دارند.

با فلای تودی ماسوله جنوب را پیدا کنید

برای خرید بلیط هواپیما گچساران، کافیست به وب‌سایت آنلاین فروش بلیط فلای تودی مراجعه و به بررسی انواع هواپیماهای موجود، ایرلاین‌ها و کلاس‌های مختلف آن بپردازید. با وب‌سایت معتبر فلای تودی می‌توانید در سریع‌ترین زمان و تنها با چند کلیک، بلیط سفرتان را رزرو کنید. فلای تودی با ارائه خدمات راهنمای سفر، پیگیری و پشتیبانی ۲۴ ساعته، در انتخاب بهترین گزینه شما را تا پایان سفر همراهی خواهد کرد. توصیه می‌شود بلیط‌های چارتری و لحظه آخری را، برای تجربه سفری ارزان و مقرون به‌صرفه از دست ندهید؛ همچنین از نمودار قیمتی و تقویم قیمتی، برای سفری بهتر بهره‌مند شوید. فلای تودی با قرار دادن خدمات استرداد بلیط در وب‌سایت خود، امکان لغو سفر را برای مسافران فراهم می‌کند تا در صورت بروز مشکل، ضمن کنسل‌کردن بلیط، هزینه پرداختی خود را بر اساس قوانین استرداد، دریافت نمایند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تمهیدات شهرداری منطقه 19 در راستای برپایی مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام (ره)