25 ترفند خانه داری برای نظم‌دهی بهتر و بیشتر


25 ترفند خانه داری برای نظم‌دهی بهتر و بیشتر

مرتب‌کردن محیط خانه بسیار مهم است، زیرا به‌هم‌ریختگی ظاهر خانه را ناخوشایند و زشت می‌کند. خوشبختانه نظم‌دهی خانه به پول یا تلاش زیادی نیاز ندارد و با استفاده از ترفندها و روش‌هایی ساده می‌توانیم خانه‌ای مرتب و منظم داشته باشیم. در ادامه با ۲۵...

مرتب‌کردن محیط خانه بسیار مهم است، زیرا به‌هم‌ریختگی ظاهر خانه را ناخوشایند و زشت می‌کند. خوشبختانه نظم‌دهی خانه به پول یا تلاش زیادی نیاز ندارد و با استفاده از ترفندها و روش‌هایی ساده می‌توانیم خانه‌ای مرتب و منظم داشته باشیم. در ادامه با ۲۵ ترفند و ایده نظم‌دهی آشنا می‌شویم که به‌راحتی می‌توانید آنها را در خانه خود امتحان کنید.

راهنمای مطالعه نمایش

۱. اختصاص‌دادن قسمتی به وسایل کوچک

بهتر است که محل نگهداری وسایل کوچک و خرت‌وپرت‌ها را به فضای کوچکی محدود کنید و آنها را در مکان مشخصی مانند جلوی در ورودی، جلوی تلویزیون یا داخل یک کشو قرار دهید. می‌توانید ریموت‌کنترل‌ها را داخل استند یا نگهدارنده ریموت‌کنترل در اتاق نشیمن یا اتاق تلویزیون نگه دارید. اگر کشویی برای خرده‌ریزها دارید، استفاده از نظم‌دهنده یا تقسیم‌کننده کشو برای چیزهای کوچک ایده خوبی است. با این کار می‌توانید وسایل ریز و کوچک داخل کشو را دسته‌بندی و مرتب کنید تا در زمان نیاز راحت‌تر بتوانید آنها را پیدا کنید.

استند یا نگهدارنده ریموت کنترلاستند یا نگهدارنده ریموت‌کنترل
استفاده از ظروف، جعبه یا کشو برای نگهداری خرت‌وپرت‌ها فقط زمانی مؤثر است که مرتب آنها را بررسی و بازبینی کنید تا مشخص شود که کدام‌یک را باید دور بریزید و کدام‌یک را نگه دارید.

۲. پیداکردن جایی برای اهدای وسایل اضافی

اهداکردن لباس‌ها، کفش‌ها و وسایل اضافی قبل از شروع مرتب‌کردن خانه کارتان را بسیار ساده‌تر می‌کند. مرکز خیریه یا کمک به افراد نیازمندی در نزدیکی محل زندگی‌تان بیابید. می‌توانید لباس‌ها و وسایل تقریبا نو را که زیاد از آنها استفاده نکرده‌اید، به این مراکز اهدا کنید.

۳. استفاده از حلقه پرده حمام برای نظم‌دهی لوازم و لباس‌ها

می‌توانید در کمد اتاق خواب از میله پرده حمام برای آویزان‌کردن چیزهایی مانند روسری، کیف‌دستی، کمربند، گردنبند، کلاه و سایر وسایل و لباس‌های کوچک استفاده کنید. از این حلقه‌ها برای مرتب‌کردن زیرپیراهنی‌های رکابی نیز می‌توان استفاده کرد. اگر تعداد زیادی زیرپیراهنی رکابی دارید، برای مرتب نگه‌داشتن آنها فقط به یک چوب‌لباسی و یک بسته حلقه پرده حمام نیاز دارید. بندهای زیرپیراهنی‌ها را وارد حلقه‌ها کنید و سپس حلقه‌ها را به رخت‌آویز متصل کنید.

استفاده از حلقه پرده حمام برای مرتب کردن لباس ها و وسایل

در آشپزخانه نیز این حلقه‌ها می‌توانند حوله‌ها و دستگیره‌ها را نگه دارند. وسایل پارچه‌ای را با احتیاط روی حلقه‌ها یا قلاب‌های فلزی پرده حمام قرار دهید یا از حلقه‌ها و قلاب‌های پلاستیکی استفاده کنید.

۴. مرتب‌کردن ورودی خانه با فضاهای ذخیره‌سازی توکار، قلاب‌ها و سطل‌ها

معمولا بعضی از وسایل و لوازم خود را در ورودی خانه می‌گذاریم. می‌توانیم در ورودی خانه فضایی را برای نگهداری چیزهایی مانند چتر، وسایل زمستانی، کیف و کفش ایجاد کنیم. به‌جای ریختن وسایل روی زمین آنها را روی قلاب‌ها قرار دهید تا در زمان نیاز راحت‌تر به آنها دسترسی داشته باشید. فضاهای توکاری مانند قفسه‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی در مرتب‌کردن ورودی خانه داشته باشند. با انجام این کارها ورودی خانه کاربردی‌تر و زیباتر خواهد شد.

۵. استفاده از سبدهای زیبا

استفاده از سبدهای زیبا در اتاق نشیمن برای وسایل

برای مرتب‌کردن اتاق نشیمن می‌توانید از سبدهای زیبا استفاده کنید. در این سبدها می‌توانید وسایل مختلف و خرده‌ریزها را طوری قرار دهید که دکوراسیون و زیبایی خانه به هم نریزد.

۶. درنظرگرفتن جایی برای وسایل خرده‌ریز و تزئینی

در این فضا می‌توانید چیزهایی مانند وسایل پیک‌نیک، شمعدان‌ها و وسایل تزئینی و دکوری مانند قاب عکس‌ها، یادگاری‌ها، گلدان‌ها و اقلام فصلی را قراردهید که فقط گاهی از آنها استفاده می‌کنید. می‌توانید این اقلام را داخل یک قفسه یا جعبه بگذارید. با این کار وقتی می‌خواهید دکوراسیون خانه را تغییر دهید، دقیقا می‌دانید که کجا دنبال این وسایل بگردید. به‌علاوه وقتی دیگر به آنها نیازی ندارید هم دقیقا می‌دانید کجا باید آنها را قرار دهید.

۷. نگهداری مطالب مفید مجلات

یک مجله را فقط برای دستور غذای داخل آن نگه ندارید. برای مدیریت مطالب مجلاتی که می‌خواهید نگه دارید محل خاصی را در نظر بگیرید. مثلا می‌توانید برگه حاوی دستور غذا را جدا کنید و در پوشه مربوط به دستورهای آشپزی خود نگه دارید.

۸. افزایش فضای پیشخوان آشپزخانه

نگهدارنده چاقوی آهنربایی دیواری

از جاچاقویی استفاده نکنید، زیرا فضای ارزشمند پیشخوان آشپزخانه را اشغال می‌کند. به‌جای آن برای نگهداری چاقوها از نگهدارنده چاقوی آهن‌ربایی روی دیوار استفاده کنید یا چاقوها را در کشوی دارای تقسیم‌کننده کشو قرار دهید.

۹. استفاده از مبلمان برای انبارکردن وسایل

تختخواب کشودار

تختخواب می‌تواند به جایی برای نگهداری وسایل تبدیل شود؛ می‌توانید وسایل را در فضای خالی زیر تخت قرار دهید یا تختخوابی بخرید که فضای ذخیره‌سازی داخلی دارد. در فضاهای کوچک استفاده از مبلمان به‌عنوان جایی برای نگهداری وسایل ضروری است. برای این منظور می‌توانید مبلمان عثمانی (ottoman) با فضایی برای وسایل، تختخواب کشودار یا قفسه کتابی با ارتفاع زیاد بخرید.

۱۰. استفاده از گوشی هوشمند

از متون و مطالب کاغذی عکس بگیرید تا مجبور نباشید کاغذها و برگه‌های زیادی را نگه دارید. اسنادی مانند دفترچه راهنمای کاربر و منوی غذای رستوران‌ها و تهیه‌غذاها (take out menu) را که به‌راحتی در اینترنت پیدا می‌شوند، نگه ندارید. می‌توانید از اسناد یک‌صفحه‌ای عکس بگیرید، اسناد را در مرورگرتان بوکمارک یا در نرم‌افزار Evernote (نرم‌افزاری برای یادداشت‌برداری و ثبت و مدیریت اطلاعات) ذخیره کنید یا هر زمان که به اسنادی نیاز داشتید با جست‌وجو در گوگل آنها را پیدا کنید.

۱۱. استفاده از چند جعبه برای دسته‌بندی وسایل

استفاده از چند جعبه برای دسته بندی وسایل

در این روش از سه جعبه برای اقلامی که می‌خواهید استفاده کنید، ببخشید یا بفروشید و نگه دارید و همچنین یک سطل زباله استفاده می‌کنید. اقلام خود را یک‌به‌یک بررسی کنید و هریک را در جعبه‌ای بگذارید. باید سریع تصمیم بگیرید که می‌خواهید با هریک از اقلام چه کنید.

۱۲. ذخیره‌کردن کیسه‌های پلاستیکی برای استفاده‌های بعدی

نگهداشتن کیسه های پلاستیکی برای استفاده های بعدی

می‌توانید کیسه‌های پلاستیکی اضافی را داخل مقوای دستمال توالت نگهداری کنید تا از پراکندگی و به‌هم‌ریختگی آنها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید یک نگهدارنده کیسه پلاستیکی بخرید. از این کیسه‌های پلاستیکی می‌توان برای داخل سطل زباله یا خرید میوه و سبزی از فروشگاه‌ها استفاده کرد.

۱۳. جداکردن لباس‌هایی که نمی‌خواهید

وقتی لباس‌هایتان را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که به تمام روسری‌ها، ژاکت‌ها، شلوارهای جین و حتی کفش‌هایی که فکر می‌کردید استفاده می‌کنید نیازی ندارید. با این کار فضای کمد افزایش می‌یابد و مجبور نیستید لباس‌های زیادی را نگه دارید.

۱۴. اختصاص فضایی مشخص به وسایل هریک از اعضای خانواده

ایجاد فضای نگهداری مجزا برای هریک از اعضای خانواده می‌تواند فرزندانتان را تشویق کند که در تمیز و مرتب نگه‌داشتن خانه به شما کمک کنند.

۱۵. اختصاص مکانی مشخص به ۵ چیز در هر روز

هر روز مکان‌هایی را برای ۵ چیزی که مکان مشخصی ندارند، تعیین کنید. همه ما در خانه اقلامی مانند ریموت‌کنترل، کلید یا دفترچه یادداشت داریم که جای مشخصی ندارند و همیشه در جایی تصادفی قرار می‌گیرند. با این روش یک بار برای همیشه مکانی مشخص را برای این ۵ وسیله مشخص می‌کنیم.

۱۶. پرکردن یک کیسه یا سبد در هفته

مرتب‌کردن تمام خانه کار سختی است. می‌توانید هر هفته یک سبد یا کیسه را از چیزهایی پر کنید که می‌خواهید ببخشید، از بین ببرید یا دور بریزید. تقسیم کار به وظایف کوچک‌تر انجام آن را ساده‌تر می‌کند.

۱۷. بررسی تاریخ انقضای مواد غذایی

باید بدانید که هر هفته چه چیزهایی را در کابینت یا انباری آشپزخانه بگذارید و زمانی را برای بررسی این مواد تعیین کنید. درباره فریزر نیز همین مسئله صدق می‌کند؛ هر چیزی را که منقضی شده، در اثر ماندن زیاد در فریزر خراب شده یا دیگر نمی‌توانید آن را شناسایی کنید دور بریزید.

۱۸. صرف هر بار ۱۰ دقیقه برای سامان‌دهی دستورهای آشپزی

اگر دستورهای آشپزی داخل کتاب‌های آشپزی مانده‌اند یا داخل کشو انباشته شده‌اند، هر بار ۱۰ دقیقه را به مرتب‌کردن آنها اختصاص دهید. در ۱۰ دقیقه اول تمام دستورهای آشپزی را جمع‌آوری کنید، در ۱۰ دقیقه بعدی دستورها را مرور کنید و آنهایی را که نمی‌خواهید نگه دارید دور بیندازید. به همین ترتیب کارتان را با قراردادن دستورها در پوشه یا کلاسور و بازنویسی دستورهای لکه‌شده ادامه دهید. سامان‌دهی دستورهای آشپزی کار وقت‌گیری است و تقسیم آن به بخش‌های کوچک و راحت‌تر روش هوشمندانه‌ای است.

۱۹. مرتب‌کردن خانه به روش مسافران

در این روش برای مرتب‌کردن خانه مانند بستن چمدان برای مسافرت عمل می‌کنید. خانه شما اندازه محدودی دارد و وسایل و چیزهای محدودی را می‌توانید در آن جای دهید. مثلا می‌توانید یک جعبه را به لوازم بهداشتی اختصاص دهید. وقتی جعبه پر شد دیگر نباید لوازم بهداشتی بخرید مگر اینکه یکی از اقلام داخل جعبه را مصرف کرده باشید. این روش را برای تمام قسمت‌های خانه اجرا کنید.

۲۰. اختصاص‌دادن قسمت‌های مشخصی از خانه به اسباب‌بازی‌ها

اختصاص دادن قسمت های مشخصی از خانه به اسباب بازی ها

معمولا اسباب بازی بچه‌ها در قسمت‌های مختلف خانه پخش می‌شوند و خانه را نامرتب‌تر از آنچه هست نشان می‌دهند. بچه‌ها را عادت دهید که اسباب‌بازی‌هایشان را در جای مشخصی قرار دهند. می‌توانید جایی در اتاق بچه‌ها یا گوشه‌ای از اتاق نشیمن را به محل نگهداری اسباب‌بازی‌ها اختصاص دهید.

۲۱. تبدیل‌کردن قوطی‌های حلبی به جامدادی

قوطی های حلبی که به جامدادی تبدیل شده اند

تبدیل‌کردن قوطی حلبی به چیزی جدید ایده تازه‌ای نیست، ولی ترفندی است که قابلیت‌های بی‌پایانی دارد. بسته به سلیقه‌تان می‌توانید این قوطی‌ها را تزئین یا رنگ‌آمیزی کنید یا تغییری در آنها ایجاد نکنید. این قوطی‌ها برای استفاده به‌عنوان جامدادی روی میز کار اندازه مناسبی دارند. می‌توانید از آنها برای نگهداری قلم‌مو یا برس‌های آرایشی، مسواک یا قاشق و چنگال نیز استفاده کنید. این قوطی‌ها برای مرتب نگه‌داشتن میخ‌ها، پیچ‌ها و سایر لوازم کوچک نیز مفیدند.

۲۲. مرتب‌کردن کمد با جاکفشی آویزی

استفاده از جاکفشی آویزی برای مرتب کردن کمد

اگر کمدی برای وسایل نظافتی دارید باید آن را مرتب کنید. معمولا محصولات بهداشتی و نظافتی حجم زیادی دارند و موجب به‌هم‌ریختگی و شلوغی کمد می‌شوند. قراردادن آنها در جاکفشی آویزی پشت‌دری ایده‌ای عالی برای مرتب نگه‌داشتن و دسترسی آسان به آنهاست. از جاکفشی آویزی می‌توانید برای مرتب‌کردن حوله‌ها و دستمال‌ها و موارد دیگر نیز استفاده کنید.

۲۳. استفاده از یک کشو برای مرتب‌کردن اتاق خواب

استفاده از کشوهای قدیمی در زیر تخت برای مرتب کردن وسایل

اگر کشوی کمد یا مبلمان قدیمی دیگری دارید که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از آن به‌عنوان مکانی برای نگه‌داشتن وسایل در زیر تخت استفاده کنید. فقط باید چند چرخک یا چرخ کوچک به زیر کشو متصل کنید تا راحت‌تر بتوانید آن را در زیر تخت حرکت دهید. می‌توانید کشو را متناسب با دکوراسیون اتاق خواب خود رنگ‌آمیزی کنید. این کشو می‌تواند مکانی عالی برای اسباب‌بازی بچه‌ها، پتوهای اضافی، کفش‌ها یا لباس‌های خارج فصل باشد.

۲۴. خالی‌کردن داخل کتاب برای نگهداری ریموت‌کنترل‌ها

خالی کردن کتاب برای ساختن جای ریموت کنترل

گم‌کردن ریموت‌کنترل آزاردهنده است. ساختن جای ریموت‌کنترل با کتابی توخالی روش خوبی برای نگهداری آنهاست. با این روش همیشه چیزی دارید که می‌توانید ریموت‌کنترل‌های خود را در آن قرار دهید و وقتی هم که از ریموت‌کنترل‌ها استفاده نمی‌کنید، کتابی جالب روی میزتان دارید.

۲۵. استفاده از پالت چوبی برای مرتب‌کردن ابزار باغبانی

استفاده از پالت چوبی برای نگهداری ابزار باغبانی

پالت‌های چوبی کاربردهای زیادی دارند که یکی از آنها نگهداری ابزار باغبانی است. برای این کار کافی است که پالت چوبی را عمودی به دیوار متصل کنید. سپس چنگک‌ها، بیل‌ها و سایر ابزار باغبانی را داخل آن قرار دهید. با این ترفند ابزار باغبانی‌تان مرتب می‌شوند و به‌راحتی در دسترس خواهند بود.

شما بگویید

مرتب‌کردن و نظم‌دهی خانه کار سختی است، ولی اگر از روش‌های هوشمندانه و مفید استفاده کنیم می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم. به‌نظر شما چه روش‌ها و ترفندهای دیگری برای نظم‌دهی خانه وجود دارد؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرد تبریزی زنش را با سیم شارژر خفه کرد / جنایتی که خود قاتل به پلیس زنگ زد + جزییات