بخریم یا بفروشیم؟


علیرضا خان‌محمدی /کارشناس ارشد بازار سهام در این بازار چه باید کرد؟ آیا اصلاح بازار ادامه دارد؟ در بازار بمانیم یا اینجا نقطه خروج از بازار است؟ در ابتدا عرض کنم خرید و فروش در بازار سهام یک تصمیم شخصی است و در این متن قصد دارم به تصمیم‌گیری در این خصوص کمکی کرده و ابعاد مختلف و تاثیرگذار بررسی شود تا به تصمیم بهتر منجر شود لذا درخواست دارم متن را کامل مطالعه فرمایید.

بازار سهام مانند تمام مشاغل یک شغل تخصصی است و مهارت بالا می‌طلبد و قطعا برای سرمایه‌گذاری باید تخصص داشت، از مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده کرد یا سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم است که این به معنی حذف ریسک و سوددهی قطعی نیست، اما به طور قابل توجهی ریسک را کاهش می‌دهد. انتخاب موارد سرمایه‌گذاری در بازار سهام بر اساس تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی و پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها برای سال‌های آتی است که با توجه به شرایط ایران با ریسک‌های فراوان همراه است، زیرا تغییر قوانین، مصوبات یک‌شبه و از همه مهم‌تر ریسک‌های ژئوپلیتیک، سودآوری شرکت‌ها یا به طور کلی بازار سرمایه را با چالش و مخاطره همراه کرده است.

در حال حاضر باید دید بازار سهام امروز تحت‌تاثیر کدام عوامل است و آیا سهامی که شخص خریداری کرده تحت‌تاثیر این موارد است یا خیر. متاسفانه در چند روز گذشته شاهد منفی بودن تمام شرکت‌ها، خوب یا بد، با هم بودیم که این موضوع طبیعی است زیرا بی‌اعتمادی مردم به کل بازار سرایت کرده و قوانینی که باعث زیانده شدن یک صنعت شده می‌تواند برای شرکت‌های دیگر هم رخ دهد، پس باید به سرمایه‌گذاران حق داد. از قوانین تاثیرگذار می‌توان به نرخ‌های بالای اخزا، نرخ‌های تامین مالی برای شرکت‌ها، افزایش نرخ بهره بانکی، خوراک پتروشیمی‌ها و عدم رشد دلار نیما که باعث زیان‌ده شدن این صنعت شده اشاره کرد. خبر آخر هم خبر سانحه‌ای است که برای رئیس‌جمهور کشور اتفاق افتاد که می‌تواند روی رفتار مردم تاثیرگذار باشد.

توصیه اکید می‌شود تا بررسی دقیق و انتشار رسمی ابعاد این ضایعه دلخراش باید از هر گونه گمانه‌زنی در این خصوص خودداری کرد، زیرا تصمیم‌گیری براساس گمانه‌زنی می‌تواند موجب ضرر بیشتر برای اشخاصی شود که هیجانی رفتار می‌کنند. تصمیم‌گیری بر مبنای آن برای خرید طلا، ارز یا رفتار‌های هیجانی دیگر بر این اساس در بازار سهام چیزی جز زیان نخواهد بود، زیرا اگر خلاف آن ثابت شود تمام تحلیل‌ها و حرکت بازارها تغییر خواهد کرد. خلاصه کلام اینکه در شرایط کنونی به جای رفتار‌های هیجانی، بدون تحلیل به خرید و فروش نپردازید.

بررسی مجدد پرتفوی سرمایه‌گذاری خود با توجه به موارد ذکرشده مانند روند سود شرکت، فروش، سود ناخالص، و سود عملیاتی را در نظر بگیرید. به این نکته توجه کنید که این شاخص‌ها در پرتفوی شما در حال رشد است یا خیر. علاوه بر این بررسی کنید ریسک و مواردی که گفته شد چقدر روی سهام پرتفوی شما تاثیر‌گذار است. بنابراین بسیار مهم است که بررسی کنید آیا خرید دارایی‌های جایگزین ریسک‌های پرتفوی شما را کم خواهد کرد یا خیر. اگر سهام و دارایی بدون تحلیل یا مشاوره خریداری شده قطعا باید در سرمایه‌گذاری خود تجدیدنظر و بررسی انجام گیرد. در این شرایط باید منتظر بود تغییراتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تغییرات مثبت در دلار نیما، تغییرات در نرخ‌های بهره بانکی و اخزا انجام شود.

اگر پرتفو مناسب چیده شده باشد ترکیبی از دارایی‌های مختلف در این شرایط به بازدهی افراد کمک خواهد کرد. این به معنای فروش یا عدم فروش سهام نیست و هرکس باید خود برای دارایی تحت مالکیتش تصمیم‌گیری کند، اما توصیه بنده به عدم رفتار هیجانی و بدون تحلیل است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیم ملی راهی هنگ کنگ شد