ادعای عجیب آمریکا درباره سانحه سقوط بالگرد شهید ابراهیم رئیسی


ادعای عجیب آمریکا درباره سانحه سقوط بالگرد شهید ابراهیم رئیسی

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای درخواست کمک ایران از واشنگتن در پی سقوط بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و شهادت آنان و همراهانشان مدعی شد به دلایل لجستیکی نتوانستیم به تهران کمک کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در واشنگتن مدعی شد که ایران پس از سقوط بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه خود درخواست کمک کرده بود و آمریکا نیز ابراز آمادگی کرده بوده است اما به دلایل لجستیکی موفق به کمک نشده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «دولت ایران از ما درخواست کمک کرد و ما به آنها تصریح کردیم همانطور که در پاسخ به هر درخواستی از سوی یک دولت خارجی در چنین شرایطی کمک می‌کنیم، به ایران هم کمک خواهیم کرد و در نهایت، به دلیل مشکلات لجستیکی نتوانستیم به آنها کمک کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیح دیگری درباره جزئیات این موضوع ارائه نکرد و مدعی شد: «من وارد جزئیات نمی‌شوم، اما دولت ایران از ما درخواست کمک کرده بود.»

میلر در پاسخ پرسش های متعدد خبرنگاران که چرا در بیانیه آمریکا عبارت تسلیت رسمی بیان شده است، گفت که این عبارت به معنی تسلیت رسمی دولت آمریکا است که معمولا در این موارد بکار می برد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که این موضوع سابقه تاریخی دارد و واشنگتن در گذشته نیز در خصوص درگذشت رهبران مخالف مانند هوگو چاوز هم پیام تسلیت داده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت که درگذشت رئیس جمهور ایران تغییری در سیاست‌های اساسی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران ایجاد نمی‌کند و مدعی شد که واشنگتن از مردم ایران حمایت می کند.

او همچنین تصریح کرد که تحریم‌های آمریکا شامل صنایع هوایی مورد استفاده دولت ایران نیز می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی، پیش از شروع نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متجده آمریکا بطور رسمی درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیات آنها در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب این کشور را تسلیت می گوید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار ادعای حمایت از مردم ایران افزود: «درحالی که ایران رئیس جمهور جدید را انتخاب می کند، ما مجدداً حمایت خود را از مردم ایران و مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی های اساسی تکرار می کنیم.»

خبرنگاری از میلر سوال کرد که آیا آمریکا در یک دقیقه سکوت شورای امنیت شرکت کرد و معتقد است این اقدام مناسب است؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طرح ادعاهای همیشگی واشنگتن درباره سوابق فعالیت های سیاسی و قضایی شهید آیت الله رئیسی گفت: با این حال، ما از درگذشت هیچکس در سقوط بالگرد خوشحال نمی شویم.

میلر ادعا کرد: ایالات متحده آمریکا به حمایت از مردم ایران در خصوص حقوق بشر و حقوق اساسی آنها و مقابله با حکومت این کشور در زمینه حمایت از تروریسم و گسترش برنامه هسته ای که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد، ادامه خواهیم داد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در ابتدای نشست خود یک دقیقه به احترام شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همراهان سکوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، سفیر و نماینده دائم موزامبیک که ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (مه) برعهده دارد، در ابتدای نشست شورای امنیت درباره امنیت و صلح بین المللی گفت: «به درخواست نمایندگان روسیه، چین و الجزایر و به نمایندگی از اعضای شورای امنیت، از همه حضار می خواهم به احترام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همه سرنشینان این بالگرد که در سانحه ناگوار سقوط بالگرد جان خود را از دست دادند و برای تسلیت به دولت و مردم ایران در جای خود بایستند و یک دقیقه سکوت کنند.»

به گزارش ایرنا،آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بعد از 50 سالگی منتظر کدام بیماری‌ها باشیم؟