موسسه خیریه رائفی پور چگونه به حزب سیاسی تبدیل شد؟


موسسه خیریه رائفی پور چگونه به حزب سیاسی تبدیل شد؟

در نتیجه‌گیری گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌ها به این موضوع مهم اشاره‌ شده که مؤسسه مصاف نوعی پول‌شویی از حساب‌های حقوقی خود انجام داده است.

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت: مؤسسه مصاف در سال‌های گذشته معروف به انجام فعالیت‌های تبلیغی بوده و حتی برای ترویج تفکراتش مدرسه‌ای نیز راه انداخته بود، اما در یک سال گذشته پا را فراتر گذاشته و سعی کرد با تکیه‌ بر قدرت مالی و تبلیغات سنگین رسانه‌ای از فرصت به‌دست‌آمده به‌خوبی استفاده کرده و تبدیل به یک «حزب سیاسی» شود.

براساس استخراج انجام‌شده از این مؤسسه نزدیک ۱۴ میلیارد تومان به‌ حساب امیرحسین رائفی‌پور (برادر علی‌اکبر رائفی‌پور) واریز شده است. در صورت‌های مالی، خواهر رائفی‌پور نیز از این تراکنش‌های مبهم و مشکوک داشته و مبالغی به‌ حساب این شخص نیز واریز شده است.

همچنین افرادی دیگر نیز نام‌شان در میان فهرست واریزی‌ها و برداشتی‌های مصاف وجود دارد که در فضای مجازی فعال بوده و هرکدام به‌ نوعی با مؤسسه مصاف و شخص رائفی‌پور ارتباط دارند.

بررسی تحقیق و تفحص مجلس و گزارش آن به دادستانی نتایج جالب‌ توجهی دارد، در این گزارش قید شده است که مؤسسه مصاف ایرانیان در چندین بانک صادرات و ملی دارای حساب بوده و تحت عنوان جمع‌آوری نذورات و هدایا افتتاح حساب‌ شده است.

البته این مؤسسه حساب دیگری نیز با عنوان پویش میعاد مهر مهدوی نیز در بانک رسالت و حساب دیگری در بانک پاسارگاد در اختیار داشته که اطلاعات آن در گزارش تحقیق و تفحص مجلس درج نشده است. این حساب‌ها اغلب به نام مؤسسه مصاف، شخص علی‌اکبر رائفی‌پور یا برادر و خواهر رائفی‌پور افتتاح‌ شده است.

بررسی حساب‌های این مؤسسه نتایج شگفت‌انگیزی دارد. در یک نگاه ابتدایی مشخص می‌شود که شخص علی‌اکبر رائفی‌پور گردش بالای بانکی خاصی نداشته و تنها ۶۶ میلیون تومان در یکی از حساب‌هایش موجودی دارد اما بررسی شماره‌ حساب مربوط به خواهر رئیس مصاف (ندا رائفی‌پور) حکایت از آن دارد که نزدیک به یک میلیارد موجودی داشته و حتی پدر رائفی‌پور هم در یکی از حساب‌هایش نزدیک به یک‌میلیارد‌و 600 میلیون تومان موجودی حساب دارد!

همچنین بر‌اساس گزارش ارائه‌شده به دادستانی تهران مؤسسه مصاف چهار حساب‌ رسمی نیز در سه بانک صادرات، ملی و سپه داشته که با درج عنوان جمع‌آوری نذورات و هدایا افتتاح‌ شده است.

بررسی تراکنش‌های مؤسسه مصاف در شماره‌ حساب بانک صادرات تحت عنوان نذورات مردمی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان جمع‌آوری‌ شده اما برخلاف اساسنامه مؤسسات خیریه محل هزینه‌کرد آن هیچ‌گاه اعلام‌ نشده است.

بررسی واریزی‌های مصاف نیز در این گزارش نکات تأمل‌برانگیزی دارد، از‌جمله آنکه نزدیک به ۴۸ نفر به‌ صورت شبکه‌ای مبالغی بیش از حدود صد میلیون تومان به بالا به‌ حساب مصاف در بانک صادرات پول واریز کرده‌اند که تعداد آنها به ۴۸ نفر می‌رسد. این افراد درمجموع هشت‌میلیارد‌و 500 میلیون تومان به‌ حساب مصافی‌ها پول ریخته‌اند. همچنین در همین بازه زمانی ۳۰ میلیارد تومان نیز به‌ حساب مصاف در بانک ملی پول واریز شده است. اما در برابر واریزی‌ها به‌ حساب مصافی‌ها، برداشت از حساب‌های آن نیز نکات مهمی در خود دارد.

طبق گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌ها، نزدیک به ۹۲ نفر بیش از صد میلیون تومان از حساب مصاف برداشت کرده‌اند (به‌ حساب آنها واریز شده) که این عدد در مجموع به ۳۷ میلیارد تومان می‌رسد! در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دریافتی‌هایی که به‌ صورت عرفی از مصاف برداشت کرده‌اند، مانند مواردی مثل حقوق و دستمزد صرف‌نظر شده است، همچنین نسبت‌های خانوادگی نیز جداسازی شده است.

بررسی حساب‌های مؤسسه مصاف و نیز گزارش هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها از مؤسسه مصاف یک نام درخور‌توجه دارد. به نظر می‌رسد که امیرحسین رائفی‌پور برادر رئیس مصاف چهره اصلی در حساب‌وکتاب‌های این مؤسسه محسوب می‌شود. امیرحسین رائفی‌پور عضو هیئت‌مدیره مصاف بوده و به وکالت از علی‌اکبر رائفی‌پور (برادرش) صاحب حساب اصلی این مؤسسه است.

درحالی‌که مبالغ واریزی به‌ حساب مؤسسه مصاف فقط باید صرف امور خیریه شود و امکان استفاده شخصی از آن وجود ندارد، اما بررسی دقیق تراکنش‌های متعلق به مؤسسه مصاف نادرست‌بودن این ماجرا را مشخص می‌کند. بر‌اساس اسناد ارائه‌شده به دادستانی تهران و درج‌شده در پیوست گزارش مجلس برخی افراد خاص که (نزدیک به هشت نفر) تراکنش‌های مشکوکی با مؤسسه مصاف داشته و در یک فقره ۱.۴ میلیارد تومان از حساب مصاف به‌ حساب شخصی منتقل‌ شده است.

اما آنچه برای گروه تحقیق و تفحص جالب بوده، آن است که همین هشت نفر مجددا در تراکنش‌های حساب متعلق به امیرحسین رائفی‌پور نیز حضور داشته و از مبالغی مانند یک تا ۲.۷ میلیارد تومان به‌ حساب او واریز کرده‌اند. در این گزارش قید شده است که نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان به‌ حساب امیرحسین رائفی‌پور منتقل‌ شده که تنها ۵۰۰ میلیون آن مستقیم از حساب مؤسسه مصاف بوده که احتمالا این مبلغ ناچیز صرف پرداخت حقوق و دستمزد و امور اداری شده است، همچنین چهارهزارو 900 تراکنش نیز از حساب برادر رئیس مصاف به دیگر حساب‌ها انجام شده است این معدل بالای جابه‌جایی علائمی خاص در خود دارد و حکایت از جابه‌جایی مداوم مبالغ در حساب‌های متعدد دارد تا تحلیل حسابرسی را سخت کند.

خروج ۸ میلیارد تومان از حساب مصاف به صورت نقدی!

در نتیجه‌گیری گزارش هیئت تحقیق و تفحص از مصاف به این موضوع مهم اشاره‌ شده است که نوعی پول‌شویی از حساب‌های حقوقی مصاف که همان هدایا و نذورات مردمی بوده، به‌ حساب شخصی امیرحسین رائفی‌پور انجام شده است و برادر مدیر مصاف تنها واسطه این جابه‌جایی‌هاست!

مؤسسه مصاف ایرانیان در حالی حدود ۵۰ میلیارد تومان دریافتی تحت عنوان هدایا و نذورات داشته که تاکنون علی‌اکبر رائفی‌پور گزارش دقیقی (جز ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی) درباره آن نداده و به عبارتی اسناد حسابرسی آن منتشر نشده و تنها بیش از چند خط پیام اینترنتی نبوده است. این در حالی‌ است که دریافتی مؤسسه مصاف سرمایه شخصی یا خانوادگی مؤسسان آن نبوده بلکه متعلق به مردم و منابع عمومی است و باید تحت نظارت مرجع صادرکننده مجوز مؤسسه استفاده شود و رعایت قوانین پول‌شویی در آن الزامی است.

هدایا و نذورات بدون اجازه صاحبان نذر در چند حساب شخصی جابه‌جا شده

درحالی‌که بررسی حساب‌های مؤسسه مصاف نشان می‌دهد که مبالغ واریزی مردمی که به‌عنوان هدایا و نذورات به دست مؤسسان آن رسیده، بدون اجازه صاحبان نذر در چند حساب شخصی جابه‌جا شده، بدون آنکه منبع مخارج آن مشخص شود. از نگاه هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌ها این تبادلات شائبه نوعی پول‌شویی را برجسته می‌کند. به‌عنوان نمونه در یک فقره هشت میلیارد تومان از حساب مؤسسه مصاف به‌ صورت نقدی از بانک دریافت شده و به‌ حساب امیرحسین رائفی‌پور نشسته است و مشخص نیست پس‌‌از‌آن در اختیار چه افرادی قرار گرفته یا آنکه صرف چه اموری شده است!

تأکید مکرر هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها درباره حساب‌های مؤسسه مصاف روی یک نکته تمرکز اساسی دارد، در این گزارش در چندین نوبت قید شده است که جابه‌جایی‌های مکرر انجام‌شده از حساب‌های حقوقی به شخصی شائبه پول‌شویی دارد. رائفی‌پور در طول کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود که کمتر از یک میلیارد تومان خرج تبلیغات انتخاباتی خود در همه کشور کرده است. در همان زمان برخی آگاهان معتقد بودند که این عدد با واقعیت فاصله فراوان دارد، تبدیل مؤسسه مصاف به یک حزب سیاسی مبهم و عبور از اساسنامه توجه بسیاری را در نهادهای مختلف به خود جلب کرده است. مصاف در مصادف‌شدن با حوادث سیاسی مورد توجه قرار دارد، تنها مسیر پیش‌روی آنها در این آوردگاه، شفافیت است!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چهره واقعی و ساده معصومه رحمتی بازیگر سریال هشت و نیم دقیقه + عکس همسر کچلش !