پیش‌بینی بورس امروز یکم خرداد 1403 / تمهید جدید سازمان بورس


 پیش‌بینی بورس امروز یکم خرداد 1403 / تمهید جدید سازمان بورس

سازمان بورس با هدف کنترل ریسک ریزش بازار سهام، دامنه نوسان تغییر قیمت سهام را به منفی و مثبت ۲ درصد محدود کرد.

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز معاملات بازار سهام به علت شهادت رییس جمهور فقید و همراهان تعطیل بود.

اما در آخرین روز معاملاتی اردیبهشت، شاخص کل سقوط سنگینی کرد. شاخص کل 62 هزار و 191 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 20 هزار و 464 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس 668 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش 5 هزار و 247 واحدی داشت.

اغلب نمادهای بازار قرمزپوش بودند و نمادهای فارس، فولاد، فملی، شپنا، پارسان و شستا بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. شاخص کل 2.87 درصد ریزش کرد و شاخص هم وزن نیز 2.86 درصد افت کرد.

علاوه بر این روز یکشنبه باز هم سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 378 میلیارد تومان بود. روز یکشنبه نمادهای فولاد، فملی، سفارس، ثامان، خودرو، زکوثر، حفاری، غدیس، وبملت و دکپسول بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بدین ترتیب بازار به شدت سقوط کرد و شاخص کل بیشترین ریزش در یک سال گذشته را ثبت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت بیمه پارسیان (پارسیان)، شرکت ایران مرینوس (نمرینو) و شرکت سیمان اصفهان (سصفها) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب)، شرکت نوش پونه مشهد (غپونه) و شرکت قند شیروان (قشیر) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سهگمت (شرکت سیمان هگمتان)، فروس (شرکت فروسیلیس ایران) و آباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی دوده فام (شصدف)، شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

 پیش بینی بورس امروز یکم خرداد ۱۴۰۳ / تمهید جدید سازمان بورس

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 25 نماد صف خرید داشتند و 192 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 86 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 501 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 400 درصدی به 926 میلیارد تومان رسید.

ریسک‌های سیاسی جدید

مرگ رییس جمهور و وزیر امور خارجه قطعا بر وضعیت سیاسی کشور اثرگذار خواهد بود. در 50 روز آینده باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، انتخاباتی که می‌تواند به تغییرات قابل توجهی در کابینه قوه مجریه منتهی شود. دور از انتظار نیست که در هفته‌های پیش رو امور اجرایی کشور فعلا در تعلیق قرار بگیرد.

اما سازمان بورس با هدف کنترل ریسک ریزش بازار سهام، دامنه نوسان تغییر قیمت سهام را به منفی و مثبت ۲ درصد محدود کرد. بنابراین شاخص‌ها نیز به تبع آن تغییر کمی خواهند داشت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دلایل ریزش بورس و خروج پول حقیقی از بورس چیست؟