طلای دست دوم چقدر می‌ارزد؟/ هشدار که سرتان کلاه نرود!


خرید طلای دست دوم با وجود هشدارها کماکان ادامه دارد و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند بخشی از سرمایه خود را به این سمت هل دهند

روزها عده زیادی از مردم بخشی از سرمایه خود را به طلای دست دوم تبدیل می‌کنند. اجرت پایین‌تر و نوسانات قیمت کمتر نسبت به دلار و دیگر کالاها از جمله دلایل محبوبیت خرید طلای دست دوم به حساب می‌آید.

هم‌اکنون در حالی قیمت طلای دست دوم در بازار به سه میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۰۴ تومان رسیده که طلای ۱۸ عیار نزدیک به ۴۸ هزار تومان گران‌تر دادوستد می‌شود. خرید طلای ۱۸ عیار علاوه بر ارزش خود طلا، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده، سود فروشنده و اجرت ساخت می‌شود.

قیمت طلای دست دوم چقدر است؟

قیمت طلای دست دوم قبل از انجام معاملات امروز، هر گرم سه میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۰۴ تومان ثبت شد. بالاترین قیمت روز طلای دست دوم در بازار ، هر گرم سه میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۷۱ تومان و پایین‌ترین قیمت روز هر گرم سه میلیون و ۲۵۴ هزارو ۶۳۰ تومان در بازار گزارش شد.

قیمت طلای دست دوم نسبت به روز گذشته تفاوتی را نشان نمی‌دهد. قیمت طلای دست دوم، اما نسبت به هفته گذشته افزایش ۷.۵۶ درصدی را تجربه کرده است. هر طلای دست دوم در روزهای مشابه هفته گذشته (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رقم سه میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۲۱ تومان دادوستد می‌شد.

قیمت طلای دست دوم نسبت به روزهای مشابه سال گذشته افزایش ۴۰.۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. هر طلای دست دوم در تاریخ (شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) با رقم دو میلیون و ۵۳۰ هزار و ۳۷ تومان معامله می‌شد.

سود روزانه سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم نیز اینگونه است که اگر برای مثال روز یکشنبه بخشی از سرمایه خود را به طلای دست دوم تبدیل کرده بودید، صبح امروز ارزش آن معادل ۹ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

حالا اگر یک سال قبل یعنی برای مثال در تاریخ (شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) بخشی از سرمایه خود را به طلای دست دوم تبدیل می‌کردید، سود سالانه ۴۰.۴۲ درصدی عایدتان می‌شد.

در یک ماهه اخیر سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم نسبت به طلا سودمندتر بوده است، چرا که در این بازه زمانی قیمت طلا کاهش ۳.۰۱ درصدی را تجربه کرده، اما قیمت طلای دست دوم تنها ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

عملکرد یک ماه طلای دست دوم هم فقط منفی بوده است. بدین ترتیب که عملکرد طلای دست دوم در یک هفته ۷.۵ درصد مثبت، یک ماه ۱.۶۷ درصد منفی، شش ماه ۴۹.۸ مثبت، یک سال ۴۱.۱ درصد مثبت و سه سال ۲۵۳.۲ درصد بوده است.

طلای ۱۸ عیار چقدر از طلای دست دوم گران‌تر است؟

قیمت طلای ۱۸ عیار در معاملات سی‌ام اردیبهشت، سه میلیون و ۶۰۰ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که یعنی حدودا ۴۸ هزار تومان گران‌تر از طلای دست دوم قیمت خورده است. بالاترین قیمت روز سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و پایین‌ترین قیمت روز سه میلیون ۲۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. قیمت طلای ۱۸ عیار در روز دوشنبه تفاوتی با روز یکشنبه نداشته است.

قیمت طلای ۱۸ عیار/۷۵۰ نسبت به روزهای مشابه سال گذشته افزایش ۴۰.۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. برای مثال، هر طلای ۱۸ عیار در تاریخ (شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) با رقم ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۲۰۰ تومان دادوستد می‌شد.

4

اگر روز یکشنبه قصد داشتید که بخشی از سرمایه خود را به طلای ۱۸ عیار تبدیل کنید؛ افزایش سرمایه شما به میزان ۸.۹۲ درصد می‌شد. اگر بخشی از سرمایه خود را در تاریخ (شنبه اردیبهشت ۱۴۰۲) تبدیل به طلای ۱۸ عیار می‌کردید که سرمایه‌تان به میزان ۴۰.۴۲ درصد بالا می‌رفت.

عملکرد طلای ۱۸ عیار تنها در یک ماهه اخیر منفی بوده؛ منفی ۱.۶۷ درصد. عملکرد یک هفته‌ای آن ۷.۵ درصد رشد داشته است. عملکرد یک هفته‌ای ۷.۵ درصد، شش ماهه ۴۹.۸ درصد، یک ساله ۴۱.۱ درصد و سه ساله ۲۵۳.۲ درصد بوده است.

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع است؟

خرید طلای دست دوم تا جایی بین مردم باب شده که فعالان صنف طلافروشی نگران رزق و روزی‌شان شده‌اند. حتی کار به نامه‌نگاری رسید و جلسات متعددی برگزار شد تا قانونی مصوب شود که فروش طلای دست دوم ممنوع شود و در مقابل فقط مصنوعات نو خریداری شوند. علت را باید از فعالان همین صنف جویا شد. یکی از دلایلی که از زبان آن‌ها رسانه‌ای شده، این است که اگر مردم طلای دست دوم بخرند، به بخش تولید صنعت طلا آسیب جدی وارد می‌شود. ظاهرا تعدادی از طلاهای دست دومی که از سوی مردم خریداری می‌شود، ساخت قدیم بوده و همین موضوع سبب می‌شود که کد استاندارد نداشته باشند و آنگونه که فعالان صنف طلافروشی مدعی شده‌اند گاهی این طلاها مشکل عیار دارند.

در ضمن فعالان صنف طلافروشی نگرانند که به اشتغال و رشد اقتصادی کشور آسیب وارد شود. علاوه بر این، به این نکته اشاره می‌کنند که اگر مردم مصنوعات طلا را بخرند می‌توانند به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنند، چرا که می‌توان از آن‌ها به صورت زینتی استفاده کرد.

همین دلایل موجب شد تا فعالان اتحادیه طلافروشان به مردم هشدار بدهند که در صورت ایجاد مشکل، هیچ‌گونه پیگیری قانونی از سوی آن‌ها صورت نمی‌گیرد، چون طلای خریداری شده نه کد استاندارد دارد و نه معلوم است در کدام کارخانه تولید شده است.

علت محبوبیت طلای دست دوم چیست؟

عده‌ای از مردم گوش‌شان به این حرف‌ها و هشدارها بدهکار نیست. آن‌هایی که به فکر حفظ ارزش پول خود هستند به سمت خرید طلای دست آب شده یا دست دوم می‌روند. علت را که می‌پرسیم، می‌گویند کم‌اجرت است و کم‌نوسان. ضمن اینکه، هر اندازه سرمایه داشته باشید می‌توانید به همان مقدار طلای شکسته یا طلای دست دوم سالم بخرید.

دیگر اینکه طلای آب‌شده از آب کردن طلای دست دوم تولید می‌شود که به معنای خرید طلای بدون اجرت است. هرچند آنچه نباید فراموش شود این است که ورود به هر نوع سرمایه‌گذاری نیازمند آگاهی کامل از بازار و متغیرهای اثرگذار و نوسانات است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...