معرفی جاهای دیدنی کاشان در بهار


معرفی جاهای دیدنی کاشان در بهار

به گزارش رکنا، کاشان شهری است در میان انبوهی از درختان و گل‌های خوشبویی مثل گل محمدی که زیبایی‌های آن در فصل بهار مخصوصا فروردین و اردیبهشت دوچندان می‌شود. قدم زدن در این شهر، تماشای جاهای...

به گزارش رکنا، کاشان شهری است در میان انبوهی از درختان و گل‌های خوشبویی مثل گل محمدی که زیبایی‌های آن در فصل بهار مخصوصا فروردین و اردیبهشت دوچندان می‌شود. قدم زدن در این شهر، تماشای جاهای دیدنی کاشان در بهار و لذت بردن از عطر گل‌های بهاری لذت این سفر را بیشتر از همیشه می کند. عمارت‌های تاریخی در میان گل‌های رنگارنگ بیش از همیشه تماشایی می‌شوند. برای تجربه‌ای متفاوت از سفر در بهار، کاشان، ، شهری با قدمت تاریخی و زیبایی فراوان، انتخاب خوبی است. در این مطلب همراه ما باشید تا گشت کوچکی در کاشان بزنیم و زیبایی‌های آن و جاذبه های گردشگری کاشان را کشف کنیم.

مکان های تاریخی و جاهای دیدنی کاشان در بهار

جاهای دیدنی کاشان در بهار ترکیبی از بنای تاریخی و مناظر طبیعی است. گل‌های رنگارنگ و عطر خوش گل محمدی در کنار زیبایی‌های آثار تاریخی، این شهر را دیدنی‌تر کرده است.

باغ فین کاشان

باغ فین نمادی از اصالت، فرهنگ و معماری ایران است که به عنوان بزرگترین باغ در یونسکو ثبت شده است. یکسری نوشته تاریخی وجود دارد که نشان می‌دهد، قدمت این شهر مربوط به زمان جمشید، پادشاه ایرانی است. این باغ نیازی به تعریف ندارد و با یک عکس هم می‌توان به زیبایی و دلپذیر بودن فضا پی برد. طوری‌که این باغ از دیرباز مورد عنایت و بازدید پادشاهان ایرانی قرار می‌گرفته است.

از زمان آل بویه و ایلخانیان این باغ وسعت پیدا کرده و به مرور هم در زمان پادشاهان زیادی مرمت شده است. حتما در بازدید از کاشان، بازدید از باغ فین را در برنامه خود قرار دهید. در کنار معماری سنتی، وجود درختان کهن و البته سرزنده، حس و حال خوبی را به شما منتقل می‌کند.

حمام فین

حمام فین که در داخل باغ فین قرار دارد یکی از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی کاشان است و بازدید از آن و آشنایی با فرهنگ و سنت ایرانیان قدیم خالی از لطف نخواهد بود. حمام فین در زمان فتحعلی شاه برای اشراف زاده‌ها ساخته شده است. جالب است بدانید که حمام دیگری هم در این بخش وجود دارد که در زمان صفویان برای خدمه ساخته بودند و امیرکبیر هم در همین بخش به قتل رسید.

در داخل حمام مجسمه‌هایی از این افراد مشهور و صحنه قتل امیرکبیر وجود دارد؛ هرچند این اتفاق ناگواری برای ایرانیان و اهالی تاریخ است اما حمام فین گردشگران زیادی دارد که مشتاق بازدید از آن هستند.

حمام سلطان امیر احمد

یکی از جذاب‌ترین و البته شکوهمند‌ترین حمام‌های تاریخی کاشان، حمام سلطان امیر احمد است که به عنوان یک آثار تاریخی هم شناخته شده است. این حمام زیبایی‌های بی نظیری دارد و گردشگران زیادی از این حمام بازدید می‌کنند. برای بازدید از این مکان حتما دوربینی برای ثبت زیبایی‌ها همراه خود داشته باشید.

بازدید از این مکان شما را با معماری زیبای ایرانی آشنا می‌کند؛ کاشی‌های آبی و طلایی، گچ‌بری‌های زیبا و هنرمندانه، نقاشی‌های زیبای دیواری، شیشه‌های رنگی و سقف‌های طاقی مواردی هستند که در هیچ کجای جهان یافت نمی‌شوند و اصالت معماری ایرانی را یادآور می‌شوند. همه این‌ها عاملی شده که گردشگران داخلی و خارجی، بخشی از جان و روح خود را در این زیبایی غرق کنند. زیبایی‌های این حمام هنوز تمام نشده و علاوه بر زیبایی هایی که داخل حمام وجود دارد، پشت بام آن هم از مکان های دیدنی به حساب می‌آید که به طرح و رنگ‌های زیبایی آغشته هستند.

یکی از ویژگی های مثبتی که هنگام بازدید از این حمام عایدتان می‌شود این است که لوکیشن این حمام در محلی از کاشان قراردارد که می توانید از سایر مکان های تاریخی و جذاب کاشان همچون خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی‌ها دیدن کنید. همچنین امامزاده سلطان امیر احمد هم در جوار این حمام قرار دارد.

بازار سنتی کاشان

خرید کردن در کاشان هم حس و حال قدیم را دارد؛ وقتی داخل بازار سنتی کاشان قدم می‌گذارید، گویا به دل تاریخ می‌روید. قدمت این بازار بزرگ به دوره صفویان بر می‌گردد و جزو یکی از آثار ملی هم محسوب می‌شود. در زمان قدیم این بازار رونق زیادی داشته و یکی از شاهراه های تجارتی باستان بوده است.

در داخل این بازار می‌توان سایر بناهای تاریخی از جمله مسجد میدان میرعماد، کاروان‌سرای میرپنج، زغالی‌ها، غفارپور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه امین‌الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سیدآقا، تیمچه صباغ، آب‌انبار بالا بازار و در زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش‌دوزک‌ها، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی‌ها دید.

برای بازدید از تمامی جاهای دیدنی کاشان در بهار وقت بگذارید و مطمئن باشید که حس و حال خوب قدیم به روح و جانتان نفوذ پیدا می‌کند. در این بازار می‌توانید کفش‌دوز‌ها، خیاط‌ها و پارچه فروش‌ها را ببینید و در دل تاریخ و از زمان حال خرید کنید.

قمصر کاشان

اگر از شما بپرسند یکی از آداب و رسوم کاشان را بگویید قطعا به گلاب گیری کاشان اشاره خواهید کرد. مراسم گلاب گیری کاشان در قمصر برگزار می‌شود و حتی نگفته هم می‌توان بوی خوش عطر و گلاب را استشمام کرد. بهار فصلی برای گلاب گیری است و همین مراسم، گردشگران زیادی را در این فصل راهی کاشان می‌کند.

شهر زیرزمینی نوش آباد

یکی دیگر از مکان های توریستی و جاهای دیدنی کاشان در بهار ، شهر زیرزمینی نوش آباد است؛ زیرزمینی بودن این شهر کافیست تا آن را با عنوان یک منطقه اسرار آمیر در عمق چهار تا هجده متری سطح زمین معرفی کند. طبق گفته محققان این بنای تاریخی متعلق به پیش از ظهور اسلام است و به دست انسان ‌های باستان برای کاربردهای نظامی و دفاعی ساخته شده است.

این شهر 3 طبقه دارد، اتاق‌ها، تونل‌ها، راهروها و چاه ها فضاهایی از این طبقات هستند. این طبقات به وسیله چاه‌ها بهم وصل شده‌اند. جذابیت این شهر زیرزمینی بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. نام دیگری که به این شهر اختصاص داده‌اند، شهر اویی است.

مسجد و مدرسه آقابزرگ

یکی از سازه‌های بزرگ کاشان که در زمان قاجار ساخته شده و تا زمان ناصرالدین شاه طول کشیده است، مسجد و مدرسه آقا بزرگ است. این بنای بزرگ را حتما باید از نزدیک ببینید تا متوجه زیبایی و بزرگی آن بشوید. مجموعه آقابزرگ بخش های مختلفی دارد، شبستان‌ها، صحن مرکزی، سردر، هشتی ورودی و مقصوره. طراحی هوشمندانه این بنا و معماری آن به گونه‌ای است که در فصل گرمای سال هم می‌توانید خنکی هوا را حس کنید.

برای ساخت این بنا مجموعه هنرهای اصیل ایرانی همچون مانند کنده‌کاری چینی، گچ‌بری، مقرنس‌کاری، گره‌چینی آلت، کاشی‌کاری و نقاشی به‌شکل هنرمندانه‌ای به کار گرفته شده است. وجود حوض بزرگ، آب‌نما، گودال باغچه و فضای سرسبز آن به زیبایی این بنا افزوده است. همه این موارد دست به دست هم داده تا مجموعه آقا بزرگ به یک مکان دیدنی کاشان تبدیل شود و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

در کنار این مکان‌ های تاریخی، کاشان جاذبه‌ های طبیعی زیادی هم دارد که در فصل بهار تماشایی‌ تر هستند.

تپه های سیلک کاشان

تپه های سیلک جزو یکی از مناطق طبیعی و از جاهای دیدنی کاشان در بهار هستند که از زمان دور محل عبادت ایرانی‌ها بوده و تمدن اولیه ایرانیان را نشان می‌دهد. در این تپه انسان‌های عصر باستان دفن بودند و نحوه دفن آن‌ها بر اساس گروه بندی است. گروه بندی الف مربوط به 3500 سال پیش و مقبره‌های گروه بندی ب مربوط به 3000 پیش است. برای ساختن این تپه از گل و سفال استفاده کردند. جالب است بدانید که وقوع یک سیل باعث شد که این بنای تاریخی سر از خاک بیرون آورد و ارزش خود را به همگان نشان دهد.

غار نیاسر

یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در کاشان، غار نیاسر است که عمر آن به 2000 سال پیش برمی‌گردد. فرضیه‌ای توسط مورخان وجود دارد که نشان می‌دهد، در زمان قدیم، انسان‌ها یکسری حکاکی‌های تاریخی روی آن انجام دادند تا محلی برای برپایی مناسبت‌های مذهبی باشد. نام دیگر غار نیاسر، غار سوراخ رئیس است. وجود راه‌های باریک و تودرتو موجب شده تا این غار محلی برای جذب گردشگران زیاد داخلی و خارجی باشد.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر یکی دیگر از جاذبه های طبیعی کاشان است که هرساله در فصل بهار گردشگران زیادی برای بازدید به آنجا می‌روند. آب و هوای خنک و مطلوب آن و همچنین طبیعت اطراف آن تاثیر زیادی بر جذب مردم دارد. این آب و هوا را در هیچ کجای دیگری از کاشان پیدا نخواهید کرد.

این آبشار حدود 25 متر ارتفاع دارد و میزان آب آن در فصل بهار و زمستان به بیشترین حد خود می رسد. بدنه رسوبی و آهکی آبشار یکی از ویژگی‌های منحصربفرد آن است که در طول سالیان سال، آهک به صورت لایه لایه به شکل قندیل روی هم جمع شده و شکل و شمایل خاصی به آن داده است.

خانه های تاریخی کاشان

یکی از دلایلی که گردشگران زیادی را راهی کاشان می‌کند، وجود خانه‌های تاریخی زیاد در آن است که بازتاب معماری و فرهنگ ایرانی هستند. بازدید از این خانه‌های تاریخی زیبا و قدم زدن در آن لذتی دوچندان را به شما انتقال می‌دهد که فقط با رفتن به آن‌جا می‌توانید متوجه آن شوید. هر کدام از این خانه‌های تاریخی زیبایی خاص خود را دارند. پس بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

خانه تاریخی احسان

جالب است بدانید که خانه احسان اولین خانه‌ای است که در کاشان ساخته شد. دستور ساخت این خانه را حاج میرزا آقا احسان صاحب داده بود. این خانه در سال 380 بازسازی شده است و امکانات جالبی هم دارد که گشت و گذار را جذابتر می‌کند. تالار فیلم، تئاتر، سالن اجتماعات، کتابخانه، کارگاه سفالگری، کرایه دوچرخه و … امکاناتی هستند که گردشگران می‌توانند در بازدید از خانه احسان از آن بهره‌مند شوند.

موزه‌ای هم داخل این خانه وجود دارد که می‌توان در آن آثار منوچهر شیبانی هنرمند معاصر را دید. در راه بازدید از این خانه می‌توانید از سایر مکان‌های دیدنی کاشان همچون خانه تاریخی اشرافی، کوشک صفی، خانه منوچهری و تیمچه امین‌الدوله بازدید کنید.

خانه طباطبایی‌ها

عمارتی فوق‌العاده زیبا با معماری خیره‌کننده! این بنا را می‌توان به جرات شاهکار معماری ایران نامید. خانه طباطبایی‌ها قدمت 200 ساله دارد و یکی از بناهای دیدنی قدیمی در کاشان است. هنگام بازدید از این بنا، چشم دل خود را بازکنید تا بتوانید لذت تمام را ببرید. این بنا از سه بخش اندرونی، بیرونی و مخصوص خدمه تشکیل شده است.

هنگام بازدید از این بنا، گردشگران خارجی زیادی را می‌بینید که می‌توانید ارزش و زیبایی این بنا را بهتر درک کنید. هرکدام از این بخش‌های نامبرده تزئینات مخصوص و مجللی دارند که به زیبایی بنا افزوده‌اند. یکی از مکان‌هایی که در بازدید از کاشان باید حتما به آن بروید، خانه طباطبایی است؛ پس این لطف را حتما نصیب خود کنید.

خانه بروجردی ها

یکی دیگر از بناهای جذاب که زیبایی و اصیل بودن معماری ایران را منعکس می‌کند، خانه بروجردی‌ها است. این خانه شباهت‌هایی به خانه طباطبایی‌ها دارد، اما دلیل نمی‌شود از دیدن آن صرف نظر کنید.

البته ماجرای جالبی پشت این شباهت وجود دارد. خانه بروجردی‌ها هم یکی از مکان هایی است که گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند. خانه بروجردی ها بادگیرهایی دارد که در قدیم به آن کلاه فرنگی می‌گفتند.

خانه عباسیان

از زیبایی این بنا همانقدر بگوییم که توانسته عنواان جایزه زیباترین بنای ایرانی- اسلامی را از آن خود کند. فکر کنیم همین جمله کافیست تا شما را راهی کاشان کند تا همانند هزاران هزار گردشگر خارجی و داخلی از این بنای زیبا بامعماری فوق‌العاده‌ش بازدید کنید. البته این خانه را شما قبلا دیده‌اید؛ از طریق فیلم و سریال‌هایی مانند مسافر ری، ملاصدرا و جابرابن حیان. فیلمبرداری این فیلم‌ها در این بنای تاریخی بوده است.

یکی از تفاوت‌هایی که خانه عباسیان با سایر خانه های تاریخی دارد، وجود رستوران داخل این خانه است که غذاهای محلی و خوشمزه ایرانی را می‌توانید در این خانه تاریخی میل کنید. لازم به ذکر است که این خانه تاریخی در سال 1377 مرمت و در لیست آثار ملی ثبت شد.

خانه مرشدی

خانه مرشدی را خانه ثروتمندان می‌گویند والبته می‌توان از وجود لوازم تزئینی گرانقیمت به این ماجرا پی برد. خانه مرشدی‌ها یکی دیگر از خانه‌های تاریخی زیبا است که عمر آن 250 سال است اما در سال 1394 به طور کامل آن را مرمت کرده‌اند. این خانه در لوکیشن بسیار خوبی قرار دارد، وجود یک حوض 150 متری به زیبایی و سرزنده بودن خانه اضافه کرده است.

این خانه مکانی آرام برای استراحت کردن و لذت بردن از آرامش است. خنکی این مکان در فصل گرما برای شما لذتبخش خواهد بود و با نوشیدن انواع شربت و دمنوش‌های سنتی، آرامش شما تکمیل خواهد شد.

خانه عامری ها

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی کاشان، خانه عامری‌ها است که به عنوان یک استراحتگاه در زمان زندیه ساخته شده است. این خانه متشکل از چندین خانه دیگر است که به وسیله راه‌های ارتباطی بهم مرتبط می شوند. بلند‌ترین بادگیر کاشان در این خانه وسیع قرار دارد. جالب است بدانید خانه عامری‌ها از سال 1393 به عنوان یک مهمان‌سرای 5 ستاره پذیرای مسافران است. امکانات رفاهی این خانه تکمیل است و می‌توانید از وجود حمام، بانک، رستوران و دکه‌های فروش صنایع‌دستی بهره مند شوید.

کلام آخر

با آغاز بهار، بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی کاشان فرا می رسد. از بازارهای باشکوه تا کوچه‌های تاریخی و مساجد با شکوه، هر نقطه‌ای از این شهر مملو از زیبایی و تاریخ است. اگر به دنبال لحظاتی پرشور و پرانرژی در محیط‌های باستانی و معماری فرهنگی هستید، کاشان مقصدی ایده‌آل است که با تهیه و خرید بلیط هواپیمای کاشان می توانید سفری راحت را به این مقصد داشته باشید.

منبع: مجله گردشگری پته


معرفی جاهای دیدنی کاشان در بهار

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اخبار مهم بورس امروز و یک هفته اخیر