استحصال بیش از 10 هزار تن چای خشک


رئیس سازمان چای کشور از خرید ۴۵ هزار تن برگ سبز چای درجه یک و دو به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان در ۲۱ روز اخیر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۲۱۹ تن چای خشک استحصال شده است.

حبیب جهان ساز در گفت‌وگو با ایران اکونومیست شروع برداشت برگ سبز چای را از ۱۰ اردیبهشت ماه عنوان کرد و افزود: با توجه به تاخیر ۱۰ روزه زمان برداشت برگ سبز چای به دلیل بارندگی‌ها و سرد شدن هوا برداشت برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال گذشته عقب‌تر است.

وی با بیان اینکه برداشت چین اول تا هفته اول خردادماه ادامه می‌یابد، اظهار داشت: از این میزان برداشت برگ سبز، ۳۹ هزار و ۸۹۲ تن برگ سبز چای درجه یک معادل ۸۸ درصد و ۵ هزار و ۵۲۵ تن برگ سبز درجه دو معادل ۱۲ درصد بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: تولید برگ سبز چای امسال همانند سال گذشته حدود ۱۴۵ هزار تن در سطح ۲۲ هزار هکتار باغات چای برآورد می‌شود.

جهان ساز گفت: از این میزان برگ سبز چای درجه یک و دو خریداری شده، ۱۰ هزار و ۲۱۹ تن چای خشک استحصال شده است که به تدریج روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان چای کشور بیان کرد: قیمت خرید تضمینی نرخ میانگین و کف قیمت است؛ اما برخی کارخانجات برای خرید برگ سبز درجه یک کیفی و بذر کیفی حتی این محصول را کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز از کشاورزان خریداری می‌کنند.

جهان ساز بر این باور است که تولید برگ سبز چای باید به حدی کیفی و مناسب باشد که کارخانجات این محصول را به بالاترین قیمت‌ها خریداری کنند.

وی با بیان اینکه چین دوم از ابتدای تیر ماه شروع می‌شود تصریح کرد: برگ سبز چای هر ساله در سه چین انجام می‌شود؛ بنابراین پایان برداشت برگ سبز چای تا مهرماه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان چای کشور درباره قیمت چای خشک شمال کشور گفت: در حال حاضر کارخانجات در حال خرید برگ سبز چای چین اول و تولید چای خشک هستند و هنوز قیمت مشخصی برای چای خشک امسال تعیین نشده؛ اما به طور معمول نرخ‌گذاری چای خشک هر سال بین دو چین اول و دوم مشخص می‌شود.

جهان ساز اضافه کرد: قیمت چای خشک تولید داخل امسال قیمت بالاتری نسبت به سال گذشته نخواهد داشت تا مردم بتوانند از چای تولید داخل بهره ببرند.

وی گفت: طبق آمارها ۱۶۰ کارخانه چای در شمال کشور داریم که از این تعداد ۱۵۶ کارخانه فعال هستند، در واقع فعالیت کارخانجات چای با توجه به کم و زیاد شدن برداشت برگ سبز تغییر می‌یابد.

به گزارش ایران اکونومیست، برداشت برگ سبز چای همه ساله اوایل اردیبهشت ماه شروع و تا مهرماه ادامه دارد. بر اساس آمارها سال گذشته سال گذشته حدود ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شده بود. سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ممنوعیت تردد در آزادراه تهران-شمال