بایدن با عملیات در رفح موافقت می کند؟


بایدن با عملیات در رفح موافقت می کند؟

اقتصادنیوز: «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست پیش‌بینی کرد که انتظار نمی‌رود رئیس‌جمهور ایالات متحده با عملیات زمینی «به‌روز شده» رژیم صهیونیستی در رفح مخالفت کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پیش‌بینی دیوید ایگناتیوس در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی برای عملیات زمینی تمام‌عیار در رفح آماده می‌شود؛ عملیاتی که مقامات آمریکایی مدعی هستند دامنه آن محدود خواهد بود.

بایدن روز دوشنبه در مراسم کاخ سفید برای رهبران جامعه یهودی و سایر مقامات سخنرانی و درباره آنچه چالش‌های مختلف پیش روی یهودیان آمریکایی خواند و همچنین در مورد برخورد با عملیات فلسطینی مقاومت حماس در ۷ اکتبر علیه اراضی اشغالی(طوفان الاقصی) صحبت کرد. او همچنین برچسب زدن به جنایات اسرائیل در نوار غزه به‌عنوان «نسل‌کشی» را رد کرد. این در حالیست که بیش از ۳۵ هزار فلسطینی حین یورش‌های هوایی و زمینی صهیونیست‌ها از هفتم اکتبر در غزه به شهادت رسیده‌اند.

بایدن گفت: «اجازه بدهید واضح بگویم؛ ما درخواست دادگاه کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت را رد می‌کنیم. هیچ برابری بین اسرائیل و حماس وجود ندارد. برخلاف ادعاهایی که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل مطرح کرده است، آنچه اتفاق می‌افتد نسل‌کشی نیست. ما آن را رد می‌کنیم.»

خبر مرتبط
ادعای عجیب بایدن درباره حمله اسرائیل به غزه/ نسل‌کشی نیست، رد می‌کنیم!

رئیس جمهوری آمریکا گفت: آنچه در غزه رخ می‌دهد، نسل‌کشی نیست.

در همین رابطه دیوید ایگناتیوس در مطلبی تحت عنوان «آمریکا قطعات عملیات نهایی احتمالی در جنگ غزه را کنار هم می‌گذارد» نوشت: «عناصری که می‌توانند به این درگیری وحشیانه پایان دهند، همه وجود دارند اما روی کاغذ. به من بگو این جنگ چگونه تمام می‌شود. از ابتدا، این مسئله دردناک در مورد درگیری غزه بوده است. پس از هفت ماه وحشتناک، هنوز راه‌حلی برای حل این مشکل وجود ندارد، اما در مورد شکل یک عملیات نهایی، ممکن است شفافیت‌هایی آشکار شود.»

در این مطلب آمده است: «پارامترهای نتیجه‌گیری نهایی این جنگ، پس از سفر آخر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و برت مک‌گورک، معاون او در امور خاورمیانه به عربستان سعودی و اسرائیل آشکارتر شد. صحبت‌هایی که آنها در آنجا داشتند توسط منابع آگاه برای من شرح داده شد. مقامات ایالات متحده نقشه راه ترسیم نکرده‌اند؛ بیشتر شبیه مجموعه‌ای از علائم راهنمایی و رانندگی و محدودیت سرعت است، اما در جهت پایان تدریجی عملیات رزمی اسرائیل و آغاز برنامه‌ای برای "روز بعد" هنوز مبهم است. یک مانع جدید، ممکن است تصمیم دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در روز دوشنبه برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیل و حماس باشد، که معادل اخلاقی بین این دو ایجاد می‌کند. یک منبع اسرائیلی به من گفت که دیوان کیفری بین‌المللی همه چیز را تغییر می‌دهد.»

خبر مرتبط
درخواست بایدن برای آتش‌بس فوری در غزه

رئیس جمهوری آمریکا گفت: یک بحران انسانی در غزه در جریان است و به همین دلیل من خواستار برقراری آتش‌بس فوری برای توقف درگیری‌ها در آنجا هستم.

به گفته ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست، ساده‌ترین راه برای توصیف اینکه چگونه این جنگ می‌تواند پایان یابد، توضیح تفاهمات موقت بین طرفین است که از طریق گفت‌وگوهای پشت پرده بررسی شده اما هنوز به صراحت بیان نشده است. او در ادامه، این نکات را در پنج بند توضیح داد و نوشت:

۱. به نظر می‌رسد که جنگ غزه مهار شده و از سرایت منطقه‌ای که بسیاری از آن پس از ۷ اکتبر بیم داشتند، جلوگیری شده است. این تا حدی به دلیل گفت‌وگوهای است که گفته می شود میان ایران و آمریکا انجام شده است.

۲. رهبران اسرائیل در مورد حمله نهایی به گردان‌های حماس در رفح به اجماع رسیده‌اند. به جای حمله سنگین با دو لشکر که چند هفته پیش اسرائیل در نظر گرفته بود، رهبران دولتی و نظامی حمله محدودتری را پیش‌بینی می‌کنند که به نظر مقام‌های آمریکایی منجر به «تلفات غیرنظامی کمتر» خواهد شد و به همین دلیل، بایدن با آن مخالفت نخواهد کرد. مقامات آمریکایی معتقدند که حداقل ۸۰۰ هزار تن از حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی که در رفح تجمع کرده بودند، آنجا را ترک کرده‌اند.

خبر مرتبط
درخواست بایدن برای آتش‌بس فوری در غزه

رئیس جمهوری آمریکا گفت: یک بحران انسانی در غزه در جریان است و به همین دلیل من خواستار برقراری آتش‌بس فوری برای توقف درگیری‌ها در آنجا هستم.

۳. حماس همچنان در غزه فعال است و این یک دردسر مداوم برای تل‌آویو خواهد بود.

۴. سران ارتش اسرائیل بر سر راهبردی برای «روز بعد» به توافق رسیده‌اند که شامل نیروی امنیتی فلسطینی می‌شود که بخشی از تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه است. این نیروی فلسطینی تحت نظارت شورای حاکمیتی از سرشناسان فلسطینی تحت حمایت کشورهای عربی میانه‌رو مانند مصر، اردن، امارات متحده عربی و عربستان سعودی قرار خواهد گرفت.

۵. عربستان سعودی با پیش‌نویس «نزدیک به نهایی» یک توافقنامه امنیتی با ایالات متحده موافقت کرده است که شامل عادی‌سازی روابط با تل‌آویو می‌شود. خلاصه‌ای از گفت‌وگوهای سالیوان در روز یکشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی این طور است که به‌عنوان بخشی از این توافق، پادشاهی انتظار دارد بر سر یک «مسیر معتبر» به سوی راه‌حل ۲ دولتی برای مشکل فلسطین توافق کند. نقش عربستان برای هر راه‌حل نهایی درگیری غزه بسیار مهم است. به گفته دیوید ایگناتیوس، «این لحن سعودی‌ها، نرم‌تر از قبل است.»

این روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی در ادامه نوشت: «آغاز پایان جنگ، توافق آتش‌بس و آزادی اسرا خواهد بود که دولت بایدن ماه‌ها به دنبال آن بوده است. در این مورد هم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. مقامات آمریکایی بر این باورند که مذاکرات ممکن است به‌زودی از سر گرفته شود، حتی اگر اسرائیل قصد حمله به رفح را داشته باشد. عناصر توافقی که پایان نهایی جنگ را به ارمغان می‌آورد، وجود دارد؛ البته روی کاغذ. از آنجایی که ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو از پذیرش بسیاری از جزئیات خودداری می‌کند، ممکن است معامله نهایی به دست کابینه آینده در اسرائیل بیفتد، اما می‌توانید در دوردست، خطوط یک راه خروجی احتمالی را ببینید.»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اخبار مهم بورس امروز و یک هفته اخیر