کابینه در آستانه سقوط رژیم صهیونیستی


کابینه در آستانه سقوط رژیم صهیونیستی

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای غرب مهره‌ای سوخته و غیرقابل پیش‎‌بینی است که دیگر نمی‌تواند حافظ منافع آن‌ها در شرق مدیترانه باشد. در دوسال اخیر رشد جریان راست افراطی در فلسطین اشغالی سبب ایجاد شکاف میان تل‌آویو و متحدان سنتی آن شده است. عملیات «طوفان الاقصی» و شکست نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موجب شده است اختلاف بر سر بقای نتانیاهو به اجماع جهانی تبدیل شود.

کابینه در آستانه سقوط رژیم صهیونیستی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با آنکه سابقه تنش و درگیری میان مخالفان و کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ماه‌ها پیش از عملیات «طوفان الاقصی» باز می‌گردد، اما این روزها بیش از گذشته زمزمه افزایش اختلافات میان مقام های صهیونیست به گوش می آید. سیاست دوپهلو و مبهم ارتش صهیونیستی در قبال منطقه رفح علاوه بر آنکه دستاورد میدانی برای صهیونیست‌ها به همراه نداشته، زمینه افزایش فشار خارجی و اعتراضات داخلی را فراهم کرده است.


در حالی که دورنمای روشنی برای کابینه «بی بی» قابل تصور نیست، به نظر می آید بنی گانتز، رئیس حزب وحدت داخلی قصد دارد راهش را جدا کند و دیگر روی اسب بازنده شرط نبندد. وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اگر تا هشتم ماه آینده نتانیاهو تکلیف عملیات رفح و وضعیت اسیران را مشخص نکند، دیگر در کابینه نخواهد ماند. به عبارت دیگر بنی گانتز قصد دارد به جای فعالیت در کابینه زیر فشار «بی بی»، خود را برای رقابت‌های انتخاباتی و خیز برای فتح کرسی نخست وزیر آماده کند.

ایتامار بن گویر با حمله به گانتز وی را «رهبری کوچک» خواند که با سفرهای پی‌درپی به آمریکا به دنبال سقوط کابینه نتانیاهو بوده است


طولانی شدن جنگ غزه صدای مخالفان رژیم صهیونیستی را درآورد. پس از درخواست یئیر لاپید برای خروج گانتز از کابینه، این مقام صهیونیست در بیانیه شدیداللحنی علیه نتانیاهو، خواستار مشخص شدن برنامه وی برای ادامه جنگ تا هشتم ژوئن شد و تهدید کرد، اگر این مهم محقق نشود، از کابینه اضطراری خارج خواهد شد.


گانتز برای ماندن در کابینه شروطی تعیین کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بازگرداندن اسیران، نابودی حماس، الحاق نوار غزه، بازگشت ساکنان شمال به خانه‌هایشان، پرونده عادی سازی روابط با ریاض و تشکیل حکومت آمریکایی- اروپایی- عربی- فلسطینی برای اداره غزه پرداخت. برخی تحلیلگران معتقدند، موارد فوق بیش از آنکه شروط گانتز باشند، ضرب الاجل آمریکایی‌ها برای نتانیاهوست. تیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار مشخص شدن تکلیف جنگ غزه تا پیش از برگزاری المپیک تابستانی پاریس است.


در واکنش به ضرب الاجل، ایتامار بن گویر با حمله به گانتز وی را «رهبری کوچک» خواند که با سفرهای پی‌درپی به آمریکا به دنبال سقوط کابینه نتانیاهو بوده است. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان کارنامه گانتز در زمینه قرارداد گازی با لبنان، خروج سربازان صهیونیست از جولان اشغالی و داشتن رابطه حسنه با تشکیلات خودگردان، وی را آخرین فردی دانست که باید در زمینه امنیت صهیونیست‌ها صحبت کند. نتانیاهو نیز با فرار روبه جلو گانتز را خواهان پایان جنگ، شکست رژیم صهیونیستی، بقای حماس و تشکیل دولت فلسطین خواند. آستانه تنش میان نتانیاهو- گانتز در حالی افزایش یافته که طبق نتیجه منتشر شده در آخرین نظرسنجی‌ها، رئیس حزب وحدت داخلی همچنان از اقبال بیشتری میان افکار عمومی برخوردار است و به عنوان شانس آتی نخست وزیری رژیم صهیونیستی معرفی می‌شود.


البته رسانه‌های حامی راست گرایان مانند کانال 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی سعی دارند با انتشار جهت دار برخی نظرسنجی‌های مشکوک از شانس بالای نتانیاهو برای بقا در پست نخست وزیری خبر دهند.


برای غرب، نتانیاهو مهره‌ای سوخته و غیرقابل پیش‎‌بینی به شمار می‌رود که دیگر نمی‌تواند حافظ منافع آنها در شرق مدیترانه باشد. در دوسال اخیر رشد جریان راست افراطی در فلسطین اشغالی و تلاش «بی بی» برای اقتدارگرایی سبب ایجاد شکاف میان تل‌آویو و متحدان سنتی آن شده است. وقوع عملیات «طوفان الاقصی» و شکست نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موجب شده است اختلاف بر سر بقای نتانیاهو به اجماعی جهانی تبدیل شود.


امروز از کشورهای جهان عرب تا دولت‌های غربی هیچ پایتختی علاقه‌ای به تداوم حاکمیت نیروهای الترا ارتدکس ندارد و اجماع جهانی بر سر پایان جنگ در نوار غزه وجود دارد. بایدن علاقه‌مند است با کنار گذاشتن نتانیاهو، فرصت لازم برای ادغام رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی پیدا شود. عادی سازی احتمالی روابط ریاض- تل‌آویو، آن هم پس از ماه‌ها جنگ غزه می‌تواند به مثابه شوکی برای رأی دهندگان آمریکایی در آستانه انتخاب ریاست جمهوری و تغییر نتیجه نظرسنجی باشد. به عبارت دیگر حذف «بی بی» از سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی یکی از متغییرهایی است که می‌تواند شانس بایدن را برای پیروزی مجدد بر دونالد ترامپ افزایش دهد.

وقوع عملیات «طوفان الاقصی» و شکست نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موجب شده است اختلاف بر سر بقای نتانیاهو به اجماعی جهانی تبدیل شود


بهره سخن

حمله به رفح، آزادی اسیران، پرونده عادی سازی روابط و آینده تشکیل دولت فلسطین به چهار گره اصلی میان مخالفان و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. در حالی لاپید- گانتز خواستار کنار رفتن «بی بی» از قدرت و پایان جنگ هستند که نیروهای الترا ارتدکس هرگونه صحبت در زمینه موارد فوق یا تن دادن به مذاکرات صلح با فتح- حماس را خیانت آشکار می‌خوانند.


در نگاه نیروهای تندرو یهودیه و سامره بخشی از ارض مقدس است و هیچ فردی حق ندارد از بازگشت حاکمیت فلسطینی به غزه سخن بگوید. در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید آیا گانتز تهدید خود را در هشتم ژوئن عملیاتی می کند یا آنکه نتانیاهو راهی برای جلب نظر وی خواهد یافت. برخی تحلیلگران معتقدند، اگر دعواهای داخلی در رژیم صهیونیستی افزایش یابد، ممکن است نتانیاهو به بهانه بازگشت وضعیت عادی به شمال دست به ماجراجویی جدید علیه حزب الله لبنان بزند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تمهیدات شهرداری منطقه 19 در راستای برپایی مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام (ره)