دیوان عدالت اداری؛ پرونده افزایش حقوق بازنشسته‌ها بسته شد؟


دیوان عدالت اداری؛ پرونده افزایش حقوق بازنشسته‌ها بسته شد؟

دیوان عدالت اداری شکایت بازنشستگان درباره افزایش حقوق را رد کرد.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰درصد بوده و این رقم باید از اولین ماه سال اعمال شود. درحالی که بر اساس برنامه هفتم توسعه دولت موظف به همسان سازی حقوق بازنشستگان است، اما هنوز مسیر طولانی پیش روی دولتمردان و بازنشستگان برای به سرانجام رسیدن این مصوبه دیده می‌شود. از سوی دیگر دولت در ماه اول سال حقوق بازنشستگان را بدون افزایش و طبق روال سال گذشته واریز کرد که اعتراض بازنشستگان را به دنبال داشت.

بسیاری از بازنشستگان معتقدند که حقوق آنها کفاف هزینه‌های ده روز اول ماه را نمی‌دهد و افزایش ۲۰درصدی حقوق بازنشستگان هیچ تناسبی با نرخ تورم ندارد، به همین دلیل این موضوع به دیوان عدالت اداری به شکایت برده شد.

هیات تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعیِ دیوان عدالت در رایی که نوزدهم اردیبهشت امسال صادر کرده، شکایت تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی به اجرایی نشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در افزایش مستمری ۱۴۰۲ را وارد ندانسته است.

زمان افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد

در این رای، آمده است «تکلیف سازمان تامین اجتماعی در افزایش ماده ۹۶، توجه به میزان هزینه زندگی مورد تصویب هیات وزیران به همان نسبت بوده و تصریحی در تساوی و برابری این هزینه‌ها با نرخ تورم اعلامی سالانه بانک مرکزی ندارد کما اینکه در باب افزایش حداقل دستمزد سالانه مصوب شورای عالی کار موضوع ماده ۴۱ قانون کار نیز همین قاعده مد نظر و ملاک قانون‌گذار بوده است».

افزایش ۲۷درصدی حقوق بازنشستگان غیرقانونی نیست

به این ترتیب، با این رای، افزایش ۲۷ درصدی حداقل مستمری‌ها که کمتر از نرخ تورم رسمی بوده، غیرقانونی دانسته نشده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

علیرضا ورناصری داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری شد