کارنامه تجارت مالزی مثبت شد


کارنامه تجارت مالزی مثبت شد

صادرات مالزی در ماه آوریل ۹.۱ درصد افزایش یافت اما کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان باقی مانده و رشد صادرات ناشی از محموله‌های بالاتر ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و محصولات روغن پالم است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اداره آمار مالزی اعلام کرد که صادرات مالزی در ماه آوریل ۹.۱ درصد در سال رشد کرد و به ۱۱۴.۷ میلیارد رینگیت (۳۳ میلیارد دلار سنگاپور) پس از دو ماه انقباض متوالی رسید که در مقایسه با ۱۰۵.۱۹ میلیارد رینگیت در ماه مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

وزارت تجارت مالزی اعلام کرد که روند مثبت تجارت، صادرات و واردات مالزی برای ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ مطابق با بهبود مورد انتظار تجارت جهانی است.

در حالی که رقم نهایی صادرات کاهش ۰.۸ درصدی مارس را معکوس کرد، پیش‌بینی قبلی ۱۴.۱ درصدی ۱۳ اقتصاددان در نظرسنجی اخیر رویترز را کاهش داد. به دلیل افزایش تقاضا برای کالاهای واسطه‌ای مورد استفاده در بخش تولید، واردات در آوریل با افزایش ۱۵.۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۰۷ میلیارد رینگیت رسید و این نیز کمتر از پیش‌بینی ۱۷.۸ درصدی اقتصاددانان در همان نظرسنجی است.

تجارت مالزی با این ارقام، با رشد دو رقمی ۱۲.۱ درصدی در سال به ۲۲۱.۷ میلیارد رینگیت در آوریل، چهارمین ماه متوالی رشد را ثبت کرد. این کشور در آوریل ۷.۷ میلیارد رینگیت مازاد تجاری ثبت کرد که کمتر از ۱۲.۷ میلیارد رینگیت در ماه مارس است. علیرغم اینکه رشد صادرات و واردات کمتر از انتظارات است، اقتصاددانان انتظار دارند روند رشد صادرات با حمایت صادرات برق و الکترونیک همراه با بهبود تقاضای جهانی بهبود یابد.

در ماه آوریل، صادرات کالاهای تولیدی که ۸۴.۸ درصد از کل صادرات را شامل می شود ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. محموله‌های محصولات کشاورزی و معدنی که هر کدام ۷.۲ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهند، به ترتیب ۱۳.۸ درصد و ۲۷.۵ درصد افزایش یافت.

صادرات به سنگاپور بزرگترین بازار مقصد مالزی با ۹ درصد افزایش در سال به ۱۸.۲ میلیارد رینگیت رسید که دلیل آن صادرات بیشتر محصولات الکترونیکی و همچنین ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات است.

صادرات به چین که ۱۲.۳ درصد از کل صادرات را شامل می‌شود ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴.۱ میلیارد رینگیت رسید که با افزایش محموله‌های کاغذ و خمیر کاغذ، مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی و همچنین تولید کنندگان فلز حمایت می شود.

بر اساس گزارش بیزینس، واردات از چین که ۲۳.۱ درصد از کل واردات را تشکیل می‌دهد با ۲۲ درصد افزایش به ۲۴.۷ میلیارد رینگیت رسید. این امر به دلیل سفارشات بالاتر برای محصولات الکترونیکی و همچنین ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات و همچنین محصولات آهن و فولاد بوده است. واردات از سنگاپور که ۱۳ درصد از کل واردات را به خود اختصاص می‌دهد با افزایش تقاضا برای لوازم الکترونیکی و فرآورده‌های نفتی با ۳۵.۵ درصد افزایش به ۱۴ میلیارد رینگیت رسید.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...