علت ریزش مو در شیردهی چیست و چه راه درمانی دارد؟


علت ریزش مو در شیردهی چیست و چه راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید ریزش مو در شیردهی یکی از عوارض و اتفاقات بعد بارداری، زایمان و شیردهی است که به خاطر تغییرات هورمونی و کاهش میزان استروزن در بدن مادر روی می‌دهد. معمولا با تعادل هورمون‌ها به مرور این مشکل برطرف می‌شود.

ریزش مو در شیردهی اتفاق رایج و شایعی است؛ اما شیردهی علت ریزش مو نیست. تغییر میزان هورمون‌ها بعد از بارداری و زایمان و شیردهی می‌تواند باعث ریزش مو شود. پایین آمدن میزان استروژن، باعث نازک‌تر شدن موها شده یا ریزش شدید مو را به‌دنبال دارد. البته ریزش مو در این دوران ممکن است به هر دلیل دیگری هم باشد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با ریزش مو در شیردهی، علائم ریزش مو بعد از زایمان، و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. اگر در این مورد سوالی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست یا دکتر زنان به صورت آنلاین و حضوری مشورت کنید.

ریزش مو در شیردهی

بیشتر تازه مادرها بعد از بارداری و زایمان، دچار ریزش مو می‌شوند. ریزشی که معمولا چهار ماه بعد زایمان به اوج می‌رسد. در حالت معمول، اگر ریزش مو در شیردهی صرفا به‌خاطر تغییرات هورمونی ناشی از تجربه زایمان باشد، معمولا یک سال بعد زایمان، متوقف شده و موها به حالت رشد طبیعی برمی‌گردد. علت اصلی ریزش مو در شیردهی، افت سطح استروژن خون است.

ریزش مو در شیردهی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود.علت اصلی ریزش مو در شیردهی، افت سطح استروژن خون است.

علائم ریزش مو در شیردهی

نازک شدن تار موها چند هفته بعد از تولد نوزاد شروع می‌شود و صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، چند تار مو روی بالش می‌بینید یا اینکه موقع شستن موها، دست که به داخل موها می‌زنید، دسته دسته موهایتان می‌ریزد. این افزایش ریزش مو کاملا طبیعی است که به‌خاطر تغییرات سطح هورمون‌های بدن مادر بعد از بارداری و زایمان ایجاد می‌شود. از دیگر علائم ریزش مو در شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریزش موهای بیشتر از حد معمول
  • کاهش ضخامت مو
  • تغییر الگوی ریشه موها

‏ریزش مو در شیردهی تا کی ادامه دارد؟

طولانی شدن زمان ریزش مو در دوران شیردهی برای بسیاری از خانم‌ها نگران‌کننده است، اما باید بگوییم که این موضوع از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت خواهد بود. بسیاری از زنان تا حدی ریزش مو را در این دوره تجربه می‌کنند و پس از گذشت مدت زمانی، موهای جدید و سالم جایگزین موهای ریزش یافته می‌شوند. اما هر شخص ممکن است تجربه متفاوتی داشته باشد و مدت زمان ریزش مو ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد.

متن انگلیسی:
The hair loss condition is temporary, and your hair growth cycle should be back to normal within 6 to 15 months
ترجمه متن:
وضعیت ریزش مو موقتی است و چرخه رشد موی شما باید طی ۶ تا ۱۵ ماه به حالت عادی بازگردد.

michelegreenmd

‏علت ریزش مو در شیردهی

علت ریزش مو چیست؟ ریزش مو در شیردهی، ممکن است به عوامل متعددی برگردد که علت اصلی آن، افت سطح استروژن در بدن مادر است. علت ریزش شدید مو در زنان در شیردهی می‌تواند موارد زیر باشد:

  • تغییر هورمونی و کاهش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن
  • کمبود مواد مغذی
  • استرس و فشار ناشی از شرایط زندگی از جمله خستگی، نگرانی درباره مراقبت از کودک و تعادل کار و زندگی
  • عوامل محیطی مانند استفاده از محصولات شیمیایی قوی برای مراقبت از مو، آب و هوای خشک، حرارت یا سرما بیش از حد، و استفاده از ابزارهای حرارتی برای اصلاح مو
  • برخی عوامل جسمانی مانند بیماری‌های تیروئید، کمبود ویتامین و مواد معدنی مهم (مانند آهن، روی و بیوتین) و اختلالات خاص شیمیایی در بدن در شیردهی

بهترین درمان برای ریزش موهات چیه؟

همین حالا از پزشک متخصص کمک بگیر.

علت ریزش مو در شیردهی چیست و چه راه درمانی دارد؟

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در شیردهی میشود؟

موها برای رشد به ویتامین نیاز دارند. بدن مادر بعد بارداری، زایمان و در دوران شیردهی ممکن است دچار کمبود مواد مغذی شود که این کمبود ویتامین می‌تواند روی سلامت جسمی مادر تاثیر منفی بگذارد. کمبود ویتامین‌های ضروری برای رشد موها باعث ریزش مو در این دوران می‌شود. کمبود این ویتامین‌ها در شیردهی، باعث ریزش مو می‌شود:

  • کمبود ویتامین D
  • کمبود ویتامین B7 (بیوتین)
  • فقدان ویتامین B12
  • کمبود ویتامین C

‏راه های تشخیص ریزش مو در شیردهی

توجه به علائم و نشانه‌هایی که با ریزش مو همراه هستند، از جمله روند ریزش مو، میزان ریزش مو، الگوی ریزش (مانند ریزش مو در قسمت بالای سر یا در کلیه سر) و همراه بودن علائمی مانند خارش، التهاب یا درد، می‌تواند ابتدایی‌ترین راه تشخیص ریزش مو در شیردهی باشد.

در صورتی که نگران ریزش مو خود هستید، می‌توانید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید و پزشک با بررسی سابقه پزشکی و ژنتیکی، علل احتمالی ریزش مو را بررسی کرده و در صورت لزوم تست‌های تشخیصی مانند آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین‌ها و هورمون‌ها را تجویز می‌کند.

برخی آزمایش‌های خون هم می‌توانند در تشخیص ریزش مو مفید باشند مانند آزمایش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم مانند ویتامین D، ویتامین B12 و آهن. در مواردی که ریزش مو بسیار شدید و ناگهانی است و مشخص نیست علت آن چیست، بیوپسی مو ممکن است به عنوان روش تشخیصی انجام شود.

درمان ریزش مو در شیردهی (برای ریزش مو در شیردهی چیکار کنیم؟)

در صورتی که با ریزش مو در شیردهی مواجه هستید، درمان مناسب و مشاوره پزشکی می‌تواند به شما کمک کند. البته این ریزش موقتی است و معمولا بعد یکسال برطرف می‌شود. از روش‌های درمان ریزش مو در زنان هنگام شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رژیم غذایی حاوی مواد مغذی، معدنی و ویتامین‌ها مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات، میوه‌ و سبزیجات
  • مکمل‌های ویتامینی و معدنی
  • مراقبت از موها و مصرف شامپوها و محصولات مراقبتی ملایم
  • پرهیز از ابزارهای حرارتی
  • روش‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، تمرینات تنفسی و ورزش، خواب کافی و استراحت مناسب
علت ریزش مو در شیردهی چیست و چه راه درمانی دارد؟

نمی‌دونی چرا بعد از زایمان ریزش موهات قطع نمیشه؟ با دکتر مشورت کن.

‏۱. قرص برای ریزش مو در شیردهی (قرص تقویت مو در شیردهی)

قبل از مصرف هر گونه قرص برای ریزش مو در شیردهی، بهتر است با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد، پزشک ممکن است قرص‌های تقویت مو یا مکمل‌های موجود در بازار را توصیه کند.

۲. پروتئین تراپی مو در شیردهی

اگر پروتئین تراپی مو با روش صحیح انجام شود، بعید است که مقادیر زیاد مواد شیمیایی پروتئین تراپی وارد شیر مادر شود، چرا که میزان کمی از این مواد وارد خون مادر می‌شود.

۳. درمان ریزش مو در شیردهی در طب سنتی

طب سنتی، روش‌ها و درمان‌های مختلفی برای درمان ریزش مو در شیردهی توصیه می‌کند. استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن زیتون برای ماساژ موها می‌تواند به تقویت ریشه‌های مو و افزایش رطوبت طبیعی موها کمک کند. برخی گیاهان مانند آلوئه ورا و آووکادو را می‌توانید به عنوان ماسک مو تقویت کننده موها در دوره شیردهی استفاده کنید.

برای تشخیص ریزش مو آزمایش خون انجام میشود.برخی آزمایش‌های خون هم می‌توانند در تشخیص ریزش مو مفید باشند.

‏عوارض ریزش مو در شیردهی

ریزش مو در شیردهی ممکن است به عوامل مختلفی برگردد و عوارض مرتبط با آن نیز ممکن است وجود داشته باشد:

  • طاسی و عدم بازگشت به رشد معمول موها
  • استرس و خستگی
  • افسردگی و کمبود عزت نفس به‌خاطر تغییرات ظاهری

‏جلوگیری از ریزش مو در شیردهی

برای جلوگیری از ریزش مو در دوره شیردهی و مراقبت بعد از زایمان طبیعی راهکارهای زیر را دنبال کنید:

جلوگیری از ریزش مو در شیردهیتوضیحات
توجه به تغذیه سالم و متعادل (بعد از زایمان چی بخوریم؟)مقدار کافی از مواد مغذی مهم مانند پروتئین، آهن، روی، ویتامین‌های B و D و اسیدهای چرب امگا-۳
استفاده از محصولات مراقبت از مو با مواد طبیعی و ملایمروغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و آلوئه ورا
مدیریت استرس و ایجاد تعادل در زندگی روزمرهمانند مطالعه، ماساژ، یوگا و تمرینات تنفسی برای کاهش استرس
مراقبت از سلامت عمومیاز جمله خواب کافی، ورزش منظم و مدیریت بیماری‌های مزمن
روش های پیشگیری از ریزش مو در شیردهی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ریزش مو در شیردهی یکی از عوارض شایع و متداول بعد از بارداری و زایمان است که به‌صورت موقت بعد از تولد نوزاد و در دوره شیردهی تجربه می‌شود. از علل اصلی ریزش مو در شیردهی، می‌توان به تغییرات هورمونی و کاهش سطح استروژن در بدن مادر اشاره کرد. عواملی مانند تغذیه ناکافی، استرس و خستگی، عوامل محیطی و عوارض پس از زایمان نیز می‌توانند باعث ریزش مو در شیردهی شوند.

برای جلوگیری از ریزش مو در این دوره، مهم است تغذیه سالم و متعادل داشته باشید، از موها با محصولات ملایم و طبیعی مراقبت کنید، استرس را مدیریت کنید، از محصولات طبیعی مانند روغن‌ها و ماسک‌های مو استفاده کنید، و به سلامت عمومی خود توجه کنید. در نهایت، اگر با ریزش مو در شیردهی مشکل دارید، بهتر است با دکتر متخصص زنان یا دکتر پوست و مو مشورت کنید تا علت را تشخیص داده و راهکارهای مناسب را توصیه کند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو و همچنین دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

این ویتامین باعث می‌شود کمتر عصبانی شوید