تلاش برای مثبت کردن تراز تجاری بخش کشاورزی


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تولید گندم در سال نخست دولت سیزدهم سه میلیون و در سال دوم ۶ میلیون تن افزایش تولید به ثبت رسید و امیدواریم که این نرخ رشد در سال جاری نیز حفظ شود و در تلاشیم تراز تجاری کشاورزی را از منفی به مثبت برسانیم.

«سید مجتبی خیام نکویی» در حاشیه همایش ملی بهره‌وری در گفت‌وگو با ایران اکونومیست افزود: مهم‌ترین عامل تعیین کننده در حوزه کشاورزی، آب است؛ به طوری که هر چقدر بتوانیم میزان آب بری کمتری داشته باشیم، به معنای بهره‌وری بیشتر است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: عمده واردات بخش کشاورزی در حوزه خوراک دام و طیور است، اما این قابلیت وجود دارد که با استفاده از علوفه‌های کم آب که نصف محصولات وارداتی آب نیاز دارند، وابستگی به واردات را کاهش دهیم.

وی افزود: در تولید گندم در سه سال گذشته توانستیم بهره‌وری را معنا کنیم و به حدود ۱۳.۵ میلیون تن تولید برسیم که ۱۲ میلیون تن آن برای مصارفی همچون نان و ۱.۵ میلیون تن نیز برای مصارف خوراکی و شیرینی استفاده می شود.

خیام نکویی ادامه‌داد: در حوزه روغن خودکفا نیستیم و ۹۰ درصد این محصول را وارد می‌کنیم. البته در برنامه هفتم ذکر شده که باید واردات این محصول را به صفر برسانیم با این حال با بهره‌وری می توانیم ۳۰ درصد این محصول را خودمان تولید کنیم.

۵ اولویت خودکفایی در بخش کشاورزی

وی ادامه‌داد: در دولت سیزدهم خودکفایی در تولید گندم، جو، پنبه، شکر و برنج در اولویت است که با بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌توانیم امنیت غذایی ایجاد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ۲ سال گذشته توجه به الگوی کشت را ابتدا در محصولات زراعی شروع کردیم و سپس به محصولات باغی در سال جاری توسعه دادیم، البته چیزی حدود ۹۰ میلیون تن از ۱۳۲ میلیون تن ما محصولات زراعی است که اگر امر بهره وری اتفاق بیافتد خودکفایی مدنظر سهل الوصول تر خواهد بود و می‌توانیم طبق برنامه هفتم به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم.

خیام نکویی ادامه‌داد: در کنار توجه به برنامه هفتم توسعه باید به سند امنیت غذایی نیز توجه کنیم و در آینده نزدیک طبق رهنمودهای رئیس جمهور شهید با همان قدرت به راه‌مان ادامه بدهیم.

بیشتر بخوانید

به گزارش ایران اکونومیست، همایش ملی بهره‌وری ایران دیروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) با حضور مسئولان در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

در این همایش سخنرانان به بحث و بررسی مسائل مختلف از جمله رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری، ارتقای بهره‌وری مبتنی بر مشارکت مردم و تحقق شعار سال پرداختند.

در حاشیه این همایش دو روزه، نمایشگاهی از آثار و دستاوردهای دستگاه‌ها و شرکت‌ها با عنوان «ایران بهره‌ور» در موضوع بهره وری برپا شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت سیمان امروز 14 خرداد 1403/ نوسانات بازار شدت گرفت. + جدول