درباره هلیکوپتر آمریکایی ابراهیم رئیسی چه می‌دانیم؟


درباره هلیکوپتر آمریکایی ابراهیم رئیسی چه می‌دانیم؟

دویچه وله: هلیکوپتری که در سانحه سقوط آن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران شهید شد، یک بالگرد مدل "بل۲۱۲" ساخت آمریکا بود که در سال ۱۹۶۸ در جنگ ویتنام معرفی شد و آخرین بار در سال ۱۹۹۸ تولید شد. ایران ۱۰ فروند از این بالگرد را دارد. هلیکوپتر...

درباره هلیکوپتر آمریکایی ابراهیم رئیسی چه می‌دانیم؟
دویچه وله: هلیکوپتری که در سانحه سقوط آن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران شهید شد، یک بالگرد مدل "بل۲۱۲" ساخت آمریکا بود که در سال ۱۹۶۸ در جنگ ویتنام معرفی شد و آخرین بار در سال ۱۹۹۸ تولید شد. ایران ۱۰ فروند از این بالگرد را دارد.
هلیکوپتر سقوط کرده حامل ابراهیم رئیسی و همراهان او، یک بالگرد غیرنظامی بود که در سال ۱۹۷۱ وارد ناوگان هوایی شد. این هلیکوپتر یک نسخه نظامی به نام "توین هوی" (Twin Huey) داشت که توسط نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از انواع آن، Huey UH-1 Iroquois، در صحنه‌ای نمادین در فیلم "اینک آخرالزمان"(Apocalypse Now) به شهرت رسید که طی آن سربازان آمریکایی در جریان یورش به یک دهکده ویتنامی، موسیقی پرده سوم سمفونی "واکور" اثر ریچارد واگنر را از بلندگوها پخش می‌کنند.
بالگرد "بل۲۱۲" قادر به حمل ۱۳ مسافر به اضافه دو خلبان است و می‌تواند با سرعت بیش از ۲۵۰ کیلومتر (۱۵۶ مایل) در ساعت، با برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر پرواز کند. بالگرد دارای یک ملخ دو پره و مجهز به دو موتور ساخت "پرات" و "ویتنی" با قدرت هر یک ۹۰۰ اسب بخار است.
این هلیکوپتر برای اولین بار در فورت ورث، ایالت تگزاس، ساخته شد و سپس تولید آن به میرابل، خارج از مونترال کانادا انتقال یافت و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ که آخرین سال تولید آن بود، در کانادا ساخته شد. همچنین نمونه‌هایی از آن در ایتالیا تحت دریافت امتیاز توسط شرکت "آگوستا" ساخته شده است.
طبق آخرین گزارش سالانه نشریه صنعتی "فلایت گلوبال"، تا سال گذشته، ۷۰۴ فروند بل۲۱۲ یا بل۴۱۲ که نسخه چهارپره آن است، همچنان در میان نیروهای مسلح از جمله کشورهای آنگولا، آرژانتین، مراکش، ترکیه و زامبیا در خدمت بوده‌اند.
طبق گزارش فلایت گلوبال، ایران تا سال ۲۰۲۳ دارای ۱۰ فروند هلیکوپتر بل۲۱۲ بوده است که دو فروند آن مورد استفاده نیروی هوایی و بقیه توسط نیروی دریایی استفاده می‌شده‌اند.
ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا که تهیه قطعات یدکی را برای تهران بسیار دشوار کرده است، همواره در تلاش بوده تا ناوگان فرسوده خود را فعال و در آسمان نگه دارد.
این کشور هنوز حدود ۴۰ فروند جت جنگنده اف-۱۴ تامکت در اختیار دارد که در دهه ۱۹۸۰ در فیلم "تاپ گان" تام کروز به شهرت رسید و دو دهه است که توسط خود نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می‌شود.
ایران همچنین شماری جنگنده اف-۵ دارد که چهار دهه پیش از آمریکا خریداری شده و ۶۰ سال پیش برای اولین بار وارد ناوگان هوایی شدند.
شرکت بل که در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد و در سال ۱۹۶۰ زیرمجموعه گروه صنعتی "تکسترون" قرار گرفت، هنوز جزو تولیدکنندگان هلیکوپتر است.
این شرکت افتخار می‌کند به این‌که در سال ۱۹۴۶ برای اولین بار مجوز ساخت هلیکوپتری را دریافت کرده که برای استفاده غیرنظامی در نظر گرفته شده بود.
یک سال بعد شرکت بل یک هواپیمای آزمایشی "بل ایکس-۱" را ساخت که "چاک ییگر" خلبان آن شد و اولین انسانی بود که در سال ۱۹۴۷ از سرعت صوت فراتر رفت.
لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تسنیم: قالیباف تا دقایقی دیگر در انتخابات ثبت‌نام می‌کند/ مخبر و بذرپاش هم در راه وزارت...