بررسی چالش‌های «عرضه برق، گاز، بخار و آب‌گرم» در بیست و چهارمین میز صنعت


بررسی چالش‌های «عرضه برق، گاز، بخار و آب‌گرم» در بیست و چهارمین میز صنعت

چالش‌های «صنعت برق، گاز، بخار و آب‌گرم» با حضور مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالان این صنعت در بیست و چهارمین میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیست و چهارمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسی «عرضه برق، گاز، بخار و آب‌گرم» به همت مدیریت نظارت بر ناشران و اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران این سازمان و با حضور رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد.

رضاعیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین نشست میز صنعت نیروگاهی، بررسی مسائل و مشکلات صنایع کشور را از اهداف برگزاری میز صنعت در حوزه‌های مختلف، ذکر کرد و گفت: پس از برگزاری این جلسات، همکاران میز صنعت به صورت اجمالی گزارشی از مسائل اساسی و مشکلات صنایع تهیه کرده و به نهادهای ذی‌ربط برای رسیدگی به مشکلات آنان ارسال می‌کنند.

قیمت‌گذاری دستوری، چالش صنعت برق

عیوضلو با بیان این که تاکنون گزارش‌های مدونی از حوزه‌های مربوط به صنایع مختلف تهیه شده و از مراجع مختلف پیگیری‌های لازم به منظور رفع مشکلات و مسائل مختلف صورت گرفته، افزود: مشکل صنعت برق در این میز صنعت، بحث قیمت‌گذاری دستوری است، به نظر می‌رسد نیروگاه‌ها موافق هستند که هم نرخ و هم سوخت آزادسازی شود تا نیروگاه‌ها بتوانند مزیت خود رانشان دهند.

مزیت سرمایه‌گذاری در صنایع

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در این صنعت قابل توجه است و این امر برای صنعت برق کشور یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود و اگر به مشکلات و مسائل آنان رسیدگی نشود، در بلندمدت با کاهش عرضه مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه با اعلام این که مسائل به صورت اثربخش‌تر پیگیری می‌شود، افزود: خروجی سیاست‌گذار اقتصادی این است که ضمن تهیه متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر فعالیت شرکت‌ها، منافع ذینفعان به ویژه سهامداران را نیز بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

به گفته این مقام مسئول؛ انتظار می‌رود مسائل و مشکلات صنایع به سیاست‌گذاران اقتصادی منعکس و راهکارهای مربوط به آن ارائه و اجرا شود. نامه‌ای به وزیر نیرو و معاون اول ارسال می‌شود و بورس انرژی هم به عنوان یکی از ذی‌نفعان این موضوع باید اقداماتی را برای حل این موضوع انجام دهد چرا که هدف اصلی سازمان بورس، حفظ منافع ذی‌نفعان است.

آسیب‌شناسی مشکلات صنعت برق

ضرورت توجه به صنعت برق و آسیب‌شناسی مشکلات فعالان‌ این بخش از جمله عدم اصلاح نرخ خرید برق از دیگر مواردی بود که در این میز صنعت بیان شد.

به بیانی دیگر، عدم اعلام نرخ خرید برق، شرکت‌های بورسی صنعت برق را با مسائل و مشکلات زیادی مواجه کرده و با توجه به رشد هزینه نیروی انسانی و هزینه‌های تعمیراتی تامین نقدینگی یکی از موضوعات مهم و اصلی برای شرکت‌ها و نیروگاه‌ها محسوب می‌شود.

همچنین، در این نشست به مباحثی از جمله «نبود شفافیت در نرخ‌گذاری، عدم همکاری وزارت نیرو در بحث مربوط به اجرای درست دستورالعمل‌های نرخ‌گذاری، اقدامات جدی بورس انرژی برای کشف قیمت واقعی، اعمال قدرت توانیر برای شرکت‌های خصوصی، اقدامات سازمان در خصوص پیگیری برای رفع موانع مربوط به پرداخت سهم سود شرکت‌های برقی بورسی» پرداخته شد.

موضوع مطرح شده دیگر در این میز صنعت، بالا بودن نرخ انرژی مصرف کنندگان برق (صنایع) و پایین بودن نرخ فروش برای تولیدکنندگان بود که قرار شد سازمان بورس نیز اقدامات جدی‌تری را در این باره انجام دهد.

ناترازی برق

پدیده ناترازی برق از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه میز صنعت بود.

ابن پدیده از جمله مواردی است که باعث می‌شود بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نداشته باشند. لذا نادیده گرفتن نیروگاه‌هایی که ۶۸ درصد برق کشور را تولید می‌کنند موجب سلب سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد.

بر این اساس، در این نشست عنوان شد که مولفه‌های تخریبی خارج از بورس انررژی مکانیزم عرضه و تقاضا و اصل شفافیت را از بین خواهد برد. از این رو، بورس انرژی و سازمان بورس و اوراق بهادار هم به عنوان حامیان این صنعت باید نسبت به حل این مسائل ورود جدی داشته باشند.

در همین ارتباط، مدیران حاضر در این نشست اعلام کردند که مخالف فروش برق در بورس نیستند اما معتقدند که قوانین باید درست و مدیریت شده پیش برود.

لازم به ذکر است، «برگزاری میز صنایع و مکاتبه با نهادهای ذی‌صلاح برای رفع مشکلات صنایع، تهیه و تنظیم گزارش‌های ماهانه، تهیه گزارش‌های خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاری جلسات درون سازمانی و دوره‌های آموزشی و تجلیل از ناشران برتر» از جمله مهم‌ترین اقدامات اداره میزهای صنعت و رتبه بندی ناشران به شمار می‌رود.

منبع : سنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاثیر منفی 3 برابر شدن هزینه انبارداری بنادر بر صادرات