از سامانه یکپارچه خودروی برقی بخریم یا خیر؟/ بررسی صرفه اقتصادی خرید خودروی برقی


از سامانه یکپارچه خودروی برقی بخریم یا خیر؟/ بررسی صرفه اقتصادی خرید خودروی برقی

دور جدید انتخاب اولویت خرید خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه خودروی برقی از امروز آغاز شد. اما با توجه به شرایط موجود، انتخاب خودروی برقی از میان هفت محصول مشخص شده صرفه اقتصادی دارد یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اولین مرحله از فروش خودروهای برقی در سامانه یکپارچه جدید از روز یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 آغاز شده و قرار است تا روز دوشنبه 5 خرداد ماه ادامه داشته باشد. این دور از فروش خودروهای وارداتی، تفاوت‌هایی با دیگر دوره‌ها دارد که شاید برای بسیاری، این سوال مطرح شود که آیا خرید خودروهای برقی به‌صرفه است یا خیر؟

بحث خودروی برقی و حرکت به سوی استفاده بیشتر از این محصولات، حدود یک سال پیش و با روی کار آمدن عباس علی‌آبادی، وزیر صمت فعلی مطرح و به صورت جدی دنبال شد. همین موضوع را می‌توان از کاهش سود بازرگانی و تعرفه واردات و همچنین افزایش سقف قیمتی خودروهای برقی تا 40 هزار یورو متوجه شد.

مزایای خرید خودروی برقی از سامانه یکپارچه

با توجه به لزوم افزایش تقاضا جهت خرید و استفاده از خودروی برقی، ثبت‌نام در سامانه یکپارچه محصولات برقی برخلاف دیگر سامانه‌ها هیچ محدودیتی ندارد. به عبارتی تنها با وکالتی کردن حساب بانکی و بلوکه کردن مبلغ 100 میلیون تومان در حساب فوق می‌توانید نسبت به انتخاب خودروی برقی مورد نظر اقدام کنید و محدودیت‌هایی از قبیل نداشتن پلاک فعال انتظامی، نخریدن خودرو در 48 ماه گذشته و داشتن گواهینامه در این دوره وجود ندارد.

از سوی دیگر سود بازرگانی و تعرفه واردات این خودروها بسیار کمتر از دیگر محصولات وارداتی تصویب شده است. طبق مصوبه هیئت وزیران در 26 دی 1402، سود بازرگانی خودروهای برقی بین یک درصد تا 26 درصد تعیین شد. همچنین بر اساس ابلاغیه 26 اردیبهشت سال جاری، حقوق ورودی برقی برای متقاضیان عادی معادل چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی-بنزینی (هیبریدی) ۱۵ واحد درصد تعیین شده است.

در نتیجه بیشترین سود بازرگانی و تعرفه واردات خودروهای برقی در مجموع 30 درصد خواهد بود؛ این در حالی است که تنها تعرفه واردات برای خودروهای بنزینی از 16 درصد برای پیشرانه‌های یک لیتری آغاز می‌شود و تا 131 درصد در پیشرانه‌های 2 لیتر تا 2.5 لیتر می‌رسد.

بنابراین خودروی برقی، قیمت بسیار معقول‌تری نسبت به خودروهای بنزینی وارداتی خواهد داشت و خریداران می‌توانند با پرداخت مبلغ کمتر، محصولی آپشنال‌تر و با کیفیت‌تری سوار شوند. حضور محصولاتی همچون فولکس‌واگن ID.4 و آئودی Q5E از خودروسازان مطرح آلمانی، گواهی بر این ادعاست.

البته شاید برخی، مونتاژ شدن محصولات مذکور در خط تولید چین را دلیلی برای کیفیت پایین این خودروها بدانند، اما باید در جواب این افراد گفت که خط تولید خودروها از لحاظ کیفی، هیچ تفاوتی با یک‌دیگر ندارند و این موضوع را می‌توان از تولید محصولات شرکت اپل در کشور چین متوجه شد.

چرا نباید خودروی برقی بخریم؟

جدای از مبحث آماده نبودن زیرساخت کافی برای استفاده گسترده از خودروی برقی در سطح شهرهای کشور، خرید این محصولات ایرادات دیگری نیز دارد. باید توجه داشت که باطری اغلب خودروهای برقی توان مقاومت در برابر دمای بسیار سرد را ندارند و از این بابت نمی‌توان این محصولات را در نقاط سردسیر کشور و در کنار خیابان پارک کرد.

از سوی دیگر، هرچند اکثر شرکت‌های واردکننده خدمات گارانتی قابل قبولی برای باطری خودروهای برقی ارائه می‌کنند، اما باید در نظر داشت که بخش بزرگی از قیمت خودروی برقی را باطری‌های آن تشکیل می‌دهند و پس از اتمام دوره گارانتی، می‌تواند هزینه هنگفتی روی دست مصرف‌کننده بگذارد.

همچنین با توجه به زیرساخت ضعیف خودروهای برقی در کشور، نمی‌توان اعتمادی به این محصولات در سفرهای جاده داشت و خریداران حداقل باید تا چند سال آینده، خودروی دومی برای سفرهای جاده‌ای خود داشته باشند. بنابراین اگر استفاده شما از خودرو غالباً به صورت جاده‌ای باشد، خرید خودروی برقی از سامانه یکپارچه برای شما چندان معقول نیست.

در نهایت با توجه به محدودیت‌های کمتر این سامانه نسبت به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بنزینی، اگر به فکر خرید خودروی برقی و کسب سود از آن هستید، باید گفت که جایگاه بازاری این محصولات در میان مردم هنوز مشخص نشده است. در حال حاضر مردم تمایل چندانی به خرید خودروی برقی نشان نمی‌دهند و این موضوع را می‌توان از تکمیل نشدن ظرفیت فروش اسکای‌ول ET5 که چند ماه پیش انجام گرفت، متوجه شد.

پس در صورتی که به دید مصرف شخصی قصد خرید خودروی وارداتی داشته و ساکن کلان‌شهرهای کشور باشید، همچنین این مصرف به صورت داخل شهری باشد، خرید خودروی برقی از سامانه یکپارچه یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. اما ذهنیت کسب سود از محصولات وارداتی برقی در مقطع کنونی بسیار اشتباه است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فهرست 3774 کالای اولویت دار برای ثبت سفارش اعلام شد