واکنش آلمان به تصمیم دادگاه لاهه علیه اسرائیل


واکنش آلمان به تصمیم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

اقتصادنیوز: وزیر دفاع آلمان حکم دادگاه بین المللی لاهه برای بازداشت سران اسرائیل به اتهام جنایت در نوار غزه را غیر قابل درک خوانده و از آن انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع این کشور از طرف دادگاه بین المللی لاهه دولت آلمان را نگران کرده است. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در همین راستا از درخواست دادستان ارشد بین المللی برای این منظور انتقاد کرد.

خبر مرتبط
واکنش آلمان به درخواست بازداشت مقامات اسرائیلی: تل‌آویو حق دفاع دارد

وزارت خارجه آلمان به درخواست صدور حکم بازداشت علیه رهبران حماس و مقامات اسرائیلی واکنش نشان داد.

به این ترتیب درخواست کریم خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم به اتهام جنایات جنگی در نوار غزه موجب ناآرامی در دولت فدرال آلمان شده است.

"بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان در حاشیه یک سفر خارج از کشور در لیتوانی، در مورد این ایده که این درخواست می تواند تأیید شود، چندان اشتیاق از خود نشان نداد.

وزیر دفاع آلمان در این باره گفت: تاکنون ما درباره درخواست قرار بازداشت صحبت می‌کردیم و نه صدور آن، بنابراین از گمانه‌زنی درباره نحوه برخورد با این موضوع خودداری می‌کنم.

اما وی اعلام کرد که خودش شخصا این تصمیم را با دید انتقادی می بیند. پیستوریوس در لیتوانی گفت: راستش را بخواهید، من درک زیادی ندارم که چرا دو موضوع متفاوت از این قبیل کم و بیش در یک پرونده بسته بندی شده اند. این تصمیمی است که ما باید به آن احترام بگذاریم، اما فکر نمی‌کنم تاثیر آن مناسب باشد.

پیستوریوس آلمان را در صورت صدور حکم بازداشت در شرایطی مشکل ساز می بیند. این مقام آلمانی در این باره گفت: من فکر می کنم این مسئله واضح است که این ما را بر سر یک دوراهی واقعی قرار می دهد.

وی قبلاً هفته گذشته با همتای خود گالانت که پیستوریوس از زمان حمله حماس در 7 اکتبر او را دوست می خواند، در مورد این موضوع صحبت کرده بود. پیستوریوس در بیانیه خود در لیتوانی در روز سه شنبه این موضوع را باز گذاشت که آیا نگرش خاصی از سوی دولت فدرال ارائه شده است یا خیر.

دولت‌های فرانسه و بلژیک آشکارا از حکم بازداشت دادگاه بین‌المللی لاهه علیه عاملان کشتار غزه از جمله نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده که فرانسه از دادگاه کیفری لاهه، استقلال آن و مبارزه با مصونیت از مجازات در همه شرایط حمایت می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرده که فرانسه همچنین ماه‌هاست که خواستار رعایت دقیق قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده و به‌ویژه از قربانیان غیرنظامی در نوار غزه و دسترسی ناکافی برای ارسال کمک (به این منطقه) شکایت کرده است.

"حاجه لهبیب"، وزیر امور خارجه بلژیک نیز اعلام کرد که دولت وی از کار دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت خواهد کرد. وی در توییتر نوشت: جنایات ارتکابی در غزه باید بدون توجه به عاملان آن در بالاترین سطح محاکمه شود.

روز دوشنبه، کریم‌خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، خواستار صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو، یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و سه تن از اعضای رهبری جنبش مقاومت فلسطین حماس به‌اتهام جنایات جنگی در نوار غزه شد.

چندین کشور اروپایی قبلاً از این رویکرد انتقاد کرده بودند و ایالات متحده آمریکا نیز از این درخواست "خشمگین" شده بود. آلمان در عین حال که اعلام کرد به استقلال دیوان بین‌المللی کیفری احترام می‌گزارد از این حکم انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه وی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را یک «افتضاح» تاریخی خواند و بر بی‌توجهی به چنین حکم احتمالی تأکید کرد.

نتانیاهو در شرایطی به حکم لاهه معترض است که بیش از 35 هزار فلسطینی در جریان حملات زمینی و هوایی این رژیم از هفتم اکتبر به شهادت رسیده‌اند.

با درخواست دادستان، اکنون هیئتی از قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید درباره درخواست کریم‌خان تصمیم‌گیری کنند. اگر حکم جلب برای نتانیاهو صادر شود، این نخستین باری است که دیوان کیفری بین‌المللی رهبر ارشد یکی از متحدان نزدیک آمریکا را هدف می‌گیرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم لحظه سرقت مسلحانه دزدان نقابدار از طلافروشی اسلامشهر / لحظه هدف قرار گرفتن پلیس !