مروری بر 4 دهه زندگی مجاهدانه رئیس‌جمهور شهید؛ تا پای جان برای مردم


مروری بر 4 دهه زندگی مجاهدانه رئیس‌جمهور شهید؛ تا پای جان برای مردم

خبر شهادت هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران، سراسر کشور را در سوگ و ماتم فرو برد.

کارنامه زندگی این جهانی سید ابراهیم رئیسی که عمدتاً پس از انقلاب و با خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی سپری شده بود، هنگام خدمتی دیگر در سنگری دیگر به پایان رسید؛ خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در مقام رئیس‌جمهور اسلامی ایران؛ خدمتی با این ویژگی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت.»

تولد خادم امام رضا (ع) در مشهد

سید ابراهیم رئیسی که علاوه بر شناخته شدن به خستگی‌ناپذیری و خدمت به مردم، به خادمی امام رضا (ع) نیز شهره بود، آذرماه ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد مقدس دیده به جهان گشود. پدرش حجت‌الاسلام سید حاجی رئیس‌الساداتی و مادرش سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی بودند که نسبت هر دو به حضرت علی بن الحسین (ع) می‌رسد.
دکتر رئیسی در پنج سالگی با از دست دادن پدر یتیم شد. تحصیلات ابتدایی و حوزوی را در مشهد مقدس گذراند و در سال ۱۳۵۴ به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌الله بروجردی هجرت کرد.

رئیسی در کودکی

حضور در صحنه مبارزات انقلابی

شهید خدمت در دوران طلبگی به فعالیت‌های نهضت اسلامی روی آورد و از جمله طلبه‌هایی بود که پس از اهانت روزنامه اطلاعات در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۵۶ آغازگر جریان‌های ضد رژیم پهلوی بود و در تجمعات و تحصن‌های علما و روحانیون در دانشگاه تهران حضور داشت.

شهید رئیسی در جوانی

دکتر رئیسی پس از انقلاب اسلامی به دلیل وقوع شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در شهر مسجد سلیمان، به صورت خودجوش به همراه گروهی از طلاب عازم این منطقه شد، اما نخستین مسئولیت شهید خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی به سال ۱۳۵۹ باز‌می‌گردد؛ زمانی که در سن ۲۰ سالگی به عنوان دادیار کرج منصوب شد. دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۶۱ به دلیل فعالیت‌های مؤثرش در کرج، از سوی شهید آیت‌الله قدوسی به سمت دادستان کرج منصوب شد. اندکی بعد همزمان با این سمت، مسئولیت دادستانی همدان نیز به این شهید واگذار شد. ازدواج سید ابراهیم رئیسی هم در ۲۳ سالگی رخ داد که با جمیله سادات علم‌الهدی، دختر آیت‌الله علم‌الهدی از علمای مشهد صورت گرفت. ثمره این ازدواج دو فرزند دختر ایشان است.

رئیسی در دوران مبارزات

فعالیت در قوه قضائیه تا تولیت آستان قدس رضوی

رئیس‌جمهور شهید بقیه عمر پربرکت خود را تا سال ۱۳۹۴ که به حکم رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد، در قوه قضائیه سپری کرد.
شهید خدمت در سال ۱۳۶۴ از کرج به تهران آمد تا به عنوان جانشین دادستان پایتخت فعالیت کند. به دنبال موفقیت این شهید در حل پرونده‌های قضایی پیچیده، امام خمینی (ره) طی احکام ویژه و مستقیم، ایشان و حجت‌الاسلام نیری را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مأمور کرد.

دکتر رئیسی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ دادستان تهران و سپس ۱۰ سال رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود؛ سازمان بازرسی کل کشور در زمان تصدی ایشان با توسعه متوازن ساختاری مواجه و به عنوان یکی از ارکان نظارتی نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد.

سال ۱۳۸۳ شهید رئیسی به سمت معاون اول قوه قضائیه منصوب شد و ۱۰ سال در این سمت باقی ماند. پس از درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت پیشین آستان قدس رضوی، شهید رئیسی به حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و فعالیت رسمی در سمت خادمی امام رضا (ع) و مجاوران و زائران آن حضرت، قریب به ۳ سال به درازا کشید. شهید خدمت در این مدت کوتاه زمینه‌ساز تغییرات گسترده در ساختار اداره آستان قدس رضوی (ع) به سود محرومان، زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) شد.

ریاست بر قوه قضائیه

ریاست بر قوه قضائیه

در اسفند‌ماه ۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور شهید به ریاست قوه قضائیه منصوب شد. علت این انتصاب و انتخاب رهبر معظم انقلاب، در بخشی از حکم معظم‌له برای این شهید آمده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، فرمودند: «اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه قضائیه و آشنا به همه زوایای آن می‌باشید و از طرفی در کنار فقاهت، از تحصیلات حقوقی، دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید و سلامت، امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید. سند تحول قضایی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورت‌ها و نظرات کارشناسی، آن را مفید و کارساز می‌دانم.»

همان‌طور که در حکم رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شد، رئیسی در دوره فعالیت خود در مقام ریاست قوه قضائیه با اجرای سند تحول که خود حاصل تجربه‌های عملی در این نهاد بود، زمینه ارتقای آن را فراهم آورد. رسیدگی فوری به پرونده‌ها و مشکلات قضایی مردم و بررسی قاطع پرونده‌های فساد از یادگار‌های شهید خدمت در این سمت است.

منتخب ملت

منتخب ملت ایران در سال ۱۴۰۰

شهید رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ از سوی ملت ایران به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران برگزیده شد. در کمتر از سه سال فعالیت شهید خدمت به عنوان دومین مقام رسمی کشور، ایران اسلامی تحولات بسیاری را به چشم دید و تنها در اولین سال فعالیت خود به همه استان‌های کشور سفر کرد تا جایی که در دو ماه نخست سال جاری ۴ سفر به استان‌های کشور به عنوان دور دوم سفر‌های استانی برگزار شد.

مهربانی دکتر رئیسی

شهید خدمت در آخرین تلاش‌های ملی خود، در راه بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز‌قلعه‌سی در شمال آذربایجان‌شرقی به سمت تبریز به شهادت رسید. روح بلند خادم امام رضا (ع) در شب میلاد امام رئوف آسمانی شد.

شهادت رئیس جمهور


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم لحظه سرقت مسلحانه دزدان نقابدار از طلافروشی اسلامشهر / لحظه هدف قرار گرفتن پلیس !