تهدید افزایش سطح آب دریا برای صادرات نفت


تهدید افزایش سطح آب دریا برای صادرات نفت

محققان هشدار دادند افزایش سطح آب دریاها می‌تواند ارسال محموله‌های نفت خام را مختل کند و امنیت انرژی را در کشورهای وابسته به واردات مانند چین، کره جنوبی و ژاپن دچار مخاطره جدی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اندیشکده «ریسک آب چین» (CWR) در گزارشی هشدار داد آب شدن یخ و افزایش سطح آب دریا به دلیل افزایش دما، می‌تواند باعث افزایش چند متری سطح آب دریا شود که نه تنها بنادر مهم نفت را زیر آب می‌برد و تجارت جهانی نفت را مختل می‌کند، بلکه پالایشگاه‌ها و تاسیسات پتروشیمی ساحلی را هم زیر آب می‌کند.

در گزارش سال ۲۰۲۱ «هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی» تخمین زده شده که بر اساس روندهای فعلی، میانگین سطح آب دریاها تا پایان قرن، بیش از یک متر افزایش می‌یابد و اضافه می‌کند که افزایش دو متری را نمی‌توان مردود دانست.

این اندیشکده پس از انجام «تست استرس» زیرساخت دریایی مورد استفاده برای صادرات و واردات نفت خام، اعلام کرد بنادر و تاسیسات ذخیره سازی که در ارتفاع پایین‌تری نسبت به سطح دریا قرار دارند، در برابر افزایش سطح آب دریاها، آسیب پذیر خواهند بود.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود ۱۲ پایانه از ۱۵ پایانه نفتکش، از افزایش یک متری سطح آب دریا تحت تاثیر قرار بگیرند که شامل پنج پایانه در آسیا است.

بنا بر گزارش این اندیشکده، تا ۴۲ درصد از صادرات جهانی نفت خام از عربستان سعودی، روسیه، آمریکا و امارات عربی متحده در معرض خطر قرار دارد که بر ۴۵ درصد از ارسال محموله‌های نفت خام به چین، آمریکا، کره جنوبی و هلند تاثیر می‌گذارد.

از آنجا که کشورهای آسیایی بیشترین آسیب را از افزایش سطح آب دریا متحمل خواهند شد، باید در بهبود تاب آوری زیرساخت بندری پیشرو باشند و پیشرو بودن آنها تنها به گذار از نفت، منحصر نباشد.

در این گزارش هشدار داده شده است: ژاپن و کره جنوبی حدود سه چهارم از نفت مورد نیازشان را از بنادری وارد می‌کنند که نسبت به به افزایش یک متری سطح آب دریا، آسیب پذیر هستند.

بر اساس گزارش رویترز، با مشارکت در انتشار گرمایش اقلیمی، تداوم رشد تولید نفت می‌تواند باعث آسیب دیدن ناخواسته خود این صنعت شود. اگر افزایش دما بالاتر از ۱.۵ درجه باشد، افزایش سطح آب دریا ممکن است به سه متر برسد و زیرساخت بندری بیشتر را در معرض خطر قرار دهد. نفت که بخش مهمی از امنیت انرژی است، ممکن است امنیت انرژی کشورهای متعدد در آسیا به خصوص ژاپن و کره جنوبی را تهدید کند.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کدام گزینه‌های احتمالی کاندیدای ریاست‌جمهوری نشدند