خیانت بانک‌ها به گذارسبز/ حمایت 6.5 تریلیون یورویی بانک‌ها از صنعت سوخت‌های فسیلی


خیانت بانک‌ها به گذارسبز/ حمایت 6.5 تریلیون یورویی بانک‌ها از صنعت سوخت‌های فسیلی

بارکلیز، سانتاندر و دویچه بانک از بزرگترین تامین‌کنندگان مالی سوخت فسیلی اروپا در سال 2023 بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک‌های بزرگ از زمان توافق پاریس، سوخت‌های فسیلی را با نزدیک به ۶.۵ تریلیون یورو تامین مالی کرده‌اند.

گزارش یورونیوز به این موضوع پرداخته است که چگونه 60 بانک خصوصی برتر جهان به بیش از 4200 شرکت سوخت فسیلی وام می‌دهند و به شرکت‌هایی که باعث تخریب آمازون و قطب شمال می‌شوند، وام می‌دهند.

پانزدهمین گزارش سالانه Banking on Climate Chaos (BOCC) نشان داد که از زمان امضای توافق نامه پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی در سال 2016، این بانک‌ها سوخت‌های فسیلی را با 6.4 تریلیون یورو تامین مالی کرده‌اند. این گزارش می‌گوید 3 تریلیون یورو تقریباً نیمی از این مقدار صرف توسعه سوخت‌های فسیلی شده است.

بزرگترین سرمایه‌گذاران سوخت فسیلی در سال 2023

علیرغم تعهدات به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق اتحاد صفر خالص بانکی در سال 2021، تامین مالی شرکت‌های سوخت فسیلی از بانک‌های برتر جهان در سال گذشته به 653 میلیارد یورو رسید. 321 میلیارد یورو صرف توسعه سوخت‌های فسیلی شد.

بانک‌های آمریکا در صدر فهرست بزرگترین تامین کنندگان مالی در سال 2023 قرار دارند که 30 درصد از کل مبلغ را به خود اختصاص داده‌اند. جی پی مورگان چیس (JP Morgan Chase) با حدود 38 میلیارد یورو به شرکت‌های سوخت فسیلی در سال گذشته در صدر فهرست قرار گرفت و بانک آمریکا در رتبه سوم قرار گرفت. بانک ژاپنی Mizuho با 34 میلیارد یورو در رتبه دوم قرار گرفت.

بانک

بانک‌های اروپایی چقدر به شرکت‌های سوخت فسیلی کمک کردند؟

در مجموع، بانک‌های اروپایی بیش از یک چهارم از کل تامین مالی سوخت‌های فسیلی در سال 2023 کمک کردند.

بارکلیز با تامین مالی 22.4 میلیارد یورو بزرگترین سرمایه گذار سوخت فسیلی اروپا در سال 2023 بود. این بانک همچنین در رتبه بندی بانک‌های برتر تامین کننده منابع مالی سوخت‌های فسیلی از زمان توافق پاریس، هشتم بود.

سانتاندر با 13.4 میلیارد یورو در سال 2023 دومین کشور بزرگ اروپا بود و دویچه بانک با 12.4 میلیارد یورو سوم شد.

لوسی پینسون، فعال محیط‌زیست، می‌گوید: «بانک‌های اروپایی دوست دارند ادعا کنند که در مورد تغییرات آب‌وهوایی، رهبری نشان می‌دهند، اما به‌رغم هشدارهای صریح علم آب‌وهوا، به سرمایه‌گذاری در جهت گسترش سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند.»

سخنگوی دویچه بانک می‌گوید: «در مورد استراتژی کربن‌زدایی خود در بخش های فشرده دی اکسید کربن شفاف است و آخرین افشاگری نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

این بانک می‌گوید از سال 2016 مشارکت خود در طرح‌های کربن‌زدایی به میزان قابل توجهی کاهش داده است و تأکید می‌کند که هدف آن حمایت از حذف منظم و هدفمند سوخت‌های فسیلی است.

سانتاندر می‌گوید: «که کاملاً متعهد به حمایت از انتقال به صفر خالص است و اهداف کاهش انتشار را برای سال 2030 در تمامی بخش‌ها از جمله تولید برق، زغال سنگ و انرژی نفت و گاز تعیین کرده است.»

سخنگوی بارکلیز می‌گوید: «در حال تأمین مالی بخش انرژی در حال گذار است و انتشار گازهای گلخانه‌ای تأمین‌شده آن برای بخش‌های انرژی و برق بین سال‌های 2020 و 2023 به ترتیب 44 و 26 درصد کاهش یافته است.»

بانک‌های اروپایی نسبت به خطرات LNGآگاه نیستند

گزارش BOCC نشان داد که افزایش تامین مالی توسط تعداد محدودی از بانک‌های اروپایی یکی از روندهای شگفت‌انگیز سال گذشته است.

تحقیقات نشان داد که کاهش بین بانک‌های اروپایی بسیار ناچیز بوده است که عمدتاً به دلیل افزایش تامین مالی سوخت‌های فسیلی از جمله گاز متان یا LNG از سوی بانک‌ها در آلمان، هلند، اسپانیا و دانمارک بوده است.

پینسون می‌گوید: «بانک‌های اروپایی به نظر می‌رسد نسبت به خطرات مرتبط با توسعه LNG آگاه نیستند و تأمین مالی تاسیسات جدید در آمریکا، آفریقا و پاپوآ گینه نو را بر عهده می‌گیرند که ما را برای دهه‌های آینده در گاز فسیلی گرفتار می‌کند.»

پیتر بوسیپ، مدیر اجرایی مرکز حقوق محیط‌زیست و جوامع محلی در پاپوآ گینه نو در ادامه بیان کرد که بانک‌های فرانسوی قبلاً LNG را در این کشور کنارگذاشته‌اند و دیگران نیز باید همین کار را انجام دهند.

با این حال، بانک‌های اروپایی در میان بانک‌هایی بودند که در سال ۲۰۲۳ سرعت عمل خود را برای محدود کردن تامین مالی میدان‌های نفتی و گازی جدید افزایش دادند.

در مجموع، 38 بانک بزرگ جهان محدودیت‌هایی در تامین مالی میدان‌های نفت و گاز دارند. این گزارش می‌گوید، تنها دو بانک La Banque Postale و Danske Bank تعهداتی دارند که به طور قابل توجهی این تامین مالی را محدود می‌کنند.

کارشناسان خواستار آن هستند که بانک‌ها استراتژی‌هایی را برای حذف تدریجی حمایت از سوخت‌های فسیلی ایجاد کنند و به طور فوری خدمات مالی ارائه شده به توسعه آنها و شرکت‌های مسئول آن را متوقف کنند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اسما اسد همسر بشار اسد فوت کرد