شهید‌امیرعبداللهیان، مرد خستگی‌ناپذیر دیپلماسی و مقاومت


شهید‌امیرعبداللهیان، مرد خستگی‌ناپذیر دیپلماسی و مقاومت

سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه توسعه سیاست خارجی با همسایگان و تقویت روابط با کشور‌های منطقه یکی از اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم بود، گفت: حوزه مقاومت بخش بسیار مهم سیاست خارجی کشورمان به شمار می‌رود و شهید‌امیرعبداللهیان برای دستیابی مردم غزه به حقوق خود تلاش‌های فوق‌العاده‌ای داشت.

شهید‌امیرعبداللهیان، مرد خستگی‌ناپذیر دیپلماسی و مقاومت

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب، محترم و مغتنم کشورمان که در سفر آذربایجان شرقی برای افتتاح چند پروژه ملی حضور داشت، در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان به شهادت رسید. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار تبریز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و به شهادت رسیدند. خلبان بالگرد و محافظ رئیس‌جمهور نیز جزو شهدای سانحه هستند.

حسین امیرعبداللهیان، از دیپلمات های انقلابی و خوش‌نامی بود که در دوران خدمتش در قامت چهره ای سیاسی خدمات بسیاری به مردم کشورمان و جبهه مقاومت انجام داد و درنهایت مزد خدمات مخلصانه اش را با شهادت در کنار رئیس جمهور محبوب ایران زمین دریافت کرد.

امیرعبداللهیان نخستین وزیر امور خارجه شهید تاریخ ایران، یکی از بهترین و باتجربه ترین وزیران کابینه شهید آیت الله رئیسی و فردی بود که در دوران مسئولیت موفقیت‌های راهبردی و بلندمدت برای منافع ملی و کشورهای منطقه به دست آورد به نماد ملی تاریخ سیاسی ایران تبدیل شد.

شهید امیرعبداللهیان قبل از آنکه در جایگاه وزارت به مردم خدمت کند، همچنان در حوزه منطقه و مقاومت فعالیت های قابل توجهی کرد


سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی درباره شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به «راهبرد معاصر» گفت: حسین امیرعبداللهیان یکی از دیپلمات‌های باسابقه جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه بود که تجربه بسیار ویژه ای در موضوعات مرتبط با جهان عرب داشت، به نحوی که بیشتر عمر کاری خود را عمدتاً در جهان عرب و منطقه صرف کرد.


وی افزود: شهید امیرعبداللهیان قبل از آنکه در جایگاه وزارت به مردم خدمت کند، همچنان در حوزه منطقه و مقاومت فعالیت های قابل توجهی کرد و یکی از دیپلمات های باسابقه ای را از دست دادیم که در این حوزه تجربیات گرانبهایی داشت.


دبیر شورای راهبردی روابط خارجی درباره ویژگی های شهید امیرعبداللهیان عنوان کرد: از دست دادن این دیپلمات بزرگ ضایعه بزرگی برای کشور است، زیرا شهید امیرعبداللهیان ارتباطات قابل توجه و مهمی با گروه‌ها و حوزه مقاومت داشت؛ آشنایی و فهمی که وی از این حوزه داشت شهید را از این منظر برجسته کرده بود.


عراقچی گفت: شهید امیرعبداللهیان بسیار با انگیزه، فعال و خستگی ناپذیر به کشور و مردم خدمت می کرد. شاید درباره اش بهتر باشد به همان تعبیری که مقام معظم رهبری به کار بردند، یعنی «مجاهد و فعال» اکتفا کنیم، زیرا بهترین تعبیری است که می توان از شهید والامقام امیرعبداللهیان بیان کرد.


وی معتقد است: شهادت وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی به همراه رئیس جمهور فقید و عزیز ایران اسلامی، وزارت امور خارجه را با ضایعه بزرگ از دست دادن دیپلماتی مجرب و با سابقه مواجه کرد. شهید امیرعبداللهیان یکی از دیپلمات‌های با تجربه، با سابقه و معتبر در جایگاه خود بود و امیدواریم خداوند متعال وی را با اولیاءالله محشور کند.


دبیر شورای راهبردی روابط خارجی درباره ایجاد نشدن اخلال در نظم و فعالیت های وزارت امور خارجه اطمینان داد و گفت: بی تردید همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در کارها و امورات مربوط به کشور ازجمله در زمینه سیاست خارجی خللی وارد نمی‌شود، هرچند شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقدان بزرگی است، اما در اصل سیاست خارجی ایران اخلالی ایجاد نمی‌شود، بلکه با اقتدار و قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

شهید امیرعبداللهیان در حوزه رفع تحریم‌ها در دو سال گذشته فعالیت های چشمگیری داشت

وی در پاسخ به این پرسش که اولویت‌های شهید امیرعبداللهیان در مدت کاری در حوزه منطقه و فرامنطقه چه بود، تصریح کرد: توسعه سیاست خارجی با همسایگان و تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه یکی از اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم بود که شهید امیرعبداللهیان توجه ویژه ای به تحقق آن داشت، بنابراین در ابعاد مختلف بسیار فعال بود، ضمن اینکه در این زمینه جای کار زیادی بود که شهید امیرعبداللهیان مایل به سرانجام رساندن امور مهم بود تا شاهد توسعه و بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه باشیم.

عراقچی تأکید کرد: بعد از عملیات «وعده صادق» سیاست همسایگی اهمیت جدیدتری یافت، بنابراین شهید امیرعبداللهیان بسیار فعال بود و اگر به همین منوال ادامه می‌داد، مطمئن هستم موفقیت های قابل توجهی کسب می کرد.


وی درباره تلاش های شهید امیرعبداللهیان در قامت وزیر امور خارجه برای رفع تحریم ها علیه ایران اسلامی گفت: شهید امیرعبداللهیان در حوزه رفع تحریم‌ها در دو سال گذشته فعالیت های چشمگیری داشت. در بخش مذاکرات این مسیر را دنبال کرد تا حقوق ملت را استیفا کند و تنها خواسته وی حفظ منافع ملی بود.


دبیر شورای راهبردی روابط خارجی درباره موضوع غزه و تلاش های شهید امیرعبداللهیان برای تحقق خواسته مردم مظلوم فلسطین عنوان کرد: حوزه مقاومت و بحران غزه بخش بسیار مهم سیاست خارجی کشورمان به شمار می رود و شهید امیرعبداللهیان برای دستیابی مردم غزه به حقوق خود تلاش های فوق العاده‌ای داشت و از هیچ کار مثبتی به نفع مردم مظلوم فلسطین کم نگذاشت. وزیر امور خارجه تمام وقت خود را تا لحظه عروج و شهادت وقف خدمتگزاری در حوزه سیاست خارجی کشور و با رسیدن به مقام شامخ شهادت اجر خود را از پروردگار متعال دریافت کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟