مسیر روسای ستاد کل ناتو "به سوی صلح" راهی مستقیم به سوی یک جنگ بزرگ است


رسانه: اقدامات ناتو در اوکراین می تواند به عواقب وحشتناک منجر شود، اما...
رسانه: اقدامات ناتو در اوکراین می تواند به عواقب وحشتناک منجر شود، اما بعید است مقامات غربی این را درک کنند.
اسپوتنیک نظر مارک بلکلاک، روزنامه نگار "گلوبال تایمز" را در مورد چشم انداز توسعه درگیری اوکراین به شما ارائه می دهد.
عملیات نظامی در اوکراین بزرگترین درگیری مسلح در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. و این یک جنگ ناتو است: ائتلاف به طور فعال در حال توسعه استراتژی و تاکتیک برای کی یف است و اطلاعات و تسلیحات برای آن فراهم می کند. علاوه بر حمایت های چند میلیارد دلاری که هم اینک توسط اعضای ناتو ارائه شده بود، ایالات متحده یک بسته کمکی اضافی به ارزش 61 میلیارد دلار شامل موشک، مهمات و سیستم های دفاع هوایی را تصویب کرده است.
رهبران نظامی این پیمان بر این باورند که روسیه دیگر قدرت کنترل اوضاع در اوکراین را ندارد. اما مسکو قصد شکست را ندارد و اتحاد آتلانتیک شمالی ممکن است به این درگیری کشانده شود، اگرچه اوکراین حتی یکی از اعضای ناتو نیست.
هفته گذشته روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو در مقر خود در بروکسل تشکیل جلسه دادند. به همراه رهبران ارشد ناتو از جمله ینس استولتنبرگ دبیرکل و وزرای دفاع اعضا، مقامات ارشد نظامی اوکراین در این نشست حضور داشتند.
این کنفرانس یک روزه، بر آمادگی ناتو برای جنگ در زمین، دریا و هوا و همچنین در فضای کیهان و فضای سایبری در سه جلسه جداگانه متمرکز بود. هنگامی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، سرلشکر آناتولی بارگیلویچ از وضعیت واقعی در زمین گزارش داد، رئیس کمیته نظامی ناتو، دریاسالار راب بائر گفت: "برای آنها [اوکراین] چیزی غیرممکن نیست... تنها چیزی که آنها نیاز دارند کمک ماست".
موضع کمیته نظامی ناتو کاملاً روشن است: تصمیم گیری در مورد مسائل جنگ - نحوه مبارزه ، پیروزی در جنگ و متحمل شدن خسارات کمتر – وظیفه و کار آنهاست. با این حال، خطر واقعی این است که فعالیت های ارتش با گام های سیاسی جدی برای جلوگیری از تشدید این درگیری متعادل نمی شود و ممکن است اتحاد آتلانتیک شمالی به آن کشانده شود.
هنگامی که پیشنهادهای جدی برای توقف عملیات نظامی ارائه می شود، ناتو آنها را رد می کند. مثلا، ناتو ابتکار صلح 12 ماده ای چین را به سخره گرفت. ناتو این ابتکار را تلاشی برای منحرف کردن توجه از این واقعیت دانست که پکن از مسکو حمایت می کند. اما چین می تواند به یک میانجی عینی و صادق تبدیل شود. در نشست بروکسل همچنین به استقبال ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از طرح چین توجهی نشد.
پیش از این، ابتکار پکن توسط ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز حمایت شده بود. وی اعلام کرد: "امروز اروپا طرف جنگ است". مجارستان که به مدت 25 سال عضو ناتو بوده است، تنها کشور ائتلاف است که خواستار آتش بس فوری و مذاکرات صلح شده است.
در همین حال، فرماندهان ناتو برای جنگ با روسیه آماده می شوند. برخی از آنها به کشورهای خود در مورد نیاز به احیای خدمت اجباری از ابتدای امسال هشدار دادند و ایده ایجاد ارتش غیرنظامی را مطرح کردند. هدف آنها این است که به اوکراینی ها اجازه دهند در جنگ نیابتی ناتو به کشته شدن خود ادامه دهند تا زمانی که این جنگ به یک رویارویی مستقیم ناتو با روسیه تبدیل شود.
اما این یک استراتژی برای کسانی است که از عواقب وحشتناک آن آگاه نیستند. ده ها هزار کشته ... آیا جلوگیری در اسرع وقت از این کشتار، انسانی تر نیست؟
کسانی که از جنگ حمایت می کنند دوست دارند تکرار کنند که توقف جنگ، پاداشی برای روسیه خواهد بود. البته واکنش طبیعی انسان، عطش برای عدالت و انتقام است. اما اگر درگیری تشدید شود، هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت، تنها قربانیان جدید.
تضاد با عقل سلیم و رد کردن امکان مذاکرات صلح، کار خطرناکی است. و استراتژی بی امان ناتو برای ادامه جنگ تنها ضررهای بیشتری را تضمین می کند. مسیر ناتو به صلح کذایی، ممکن است همه ما را به جنگ بکشاند.
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته