سقف معاملات کوچک 210 میلیون تومان شد


بر اساس مصوبه هیات دولت در خصوص «تعیین نصاب معاملات»، سقف معاملات کوچک...
بر اساس مصوبه هیات دولت در خصوص «تعیین نصاب معاملات»، سقف معاملات کوچک ۲۱۰ میلیون تومان و سقف معاملات بزرگ نیز ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ هیأت وزیران در خصوص «تعیین نصاب معاملات» موضوع ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات طی نامه شماره ۳۶۸۵۱ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

- معاملات کوچک تا سقف ۲.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

- معاملات متوسط بیش از سقف معاملات کوچک و از مبلغ ۲۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تجاوز نکند

- معاملات بزرگ بیش از مبلغ ۲۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

گفتنی است، حدنصاب معاملات کوچک مبلغی است که در ابتدای هر سال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شده و ملاک ارزیابی سایر معاملات در مناقصات، سنجش هزینه‌ها در صورت‌های مالی اساسی و ثبت معاملات در گزارشات خرید و فروش قرار می‌گیرد.

بر اساس قانون برگزاری مناقصات، معاملات انجام شده به سه دسته معاملات بزرگ، معاملات متوسط و معاملات کوچک تقسیم می‌شوند.

از آنجا که حدنصاب معاملات متوسط و بزرگ بر اساس ضریبی از حد نصاب معاملات کوچک تعیین می‌شوند، تعیین حد نصاب معاملات کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر معامله‌ای در یک فصل تا مبلغ ۱۰۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۵ درصد حدنصاب معاملات کوچک) انجام شود می‌توان معامله فوق را در صورت معاملات فصلی (۱۶۹) به صورت تجمیعی (بدون اطلاعات طرف معامله) ثبت نمود، البته در سامانه مودیان این حدنصاب کاربردی ندارد.

اگر واحد اقتصادی، دارایی‌ای تا ارزش ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۱۰ درصد حدنصاب معاملات کوچک) در سال ۱۴۰۳ خرید کند می‌تواند مستقیماً این دارایی را هزینه ثبت کند و نیازی به شناسایی استهلاک برای دارایی فوق نیست.

منبع : مهر
به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته