چابهار مسیر تجاری هند می‌شود/ حذف ایران از کریدور ترانزیت منطقه‌ای!


هفته گذشته قراردادی ۱۰ساله برای تجهیز و بهره‌برداری بندر شهید بهشتی...
هفته گذشته قراردادی ۱۰ساله برای تجهیز و بهره‌برداری بندر شهید بهشتی چابهار میان ایران و هند منعقد شد. جزئیات این قرارداد ۱۰ساله هم‌چنان مشخص نیست اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن، ایجاد یک مسیر تجاری جدید برای هند باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماجرا از زمانی آغاز شد که نخست‌وزیر هند، در سال ۹۵، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بابت توسعه بندر چابهار و سرمایه‌گذاری به منظور احداث راه‌آهن امضا کرد.

به نظر می‌رسد پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، به دنبال ملاحظاتی که هند در رابطه با ایران داشت، وقفه‌ای در روابط ایران و هند افتاد.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد امتیازهای بسیاری که در شرایط تحریم به چین داده می‌شود، توجه هند را برای برقراری ارتباط با ایران دوچندان کرده است.

با این اوصاف، در حالی مدیریت و توسعه بخشی از بندر چابهار ایران به هند واگذار شده که همچنان از طرحی برای توسعه این منطقه بحثی به میان آورده نشده است.

سواحل مکران چابهار همواره در کانون توجه هند و چین بوده و به نظر می‌رسد بازی‌های سیاسی در این منطقه، هند را مجاب کرده که پس از وقفه‌ای طولانی به دلیل تحریم‌ها، به رقبای خود در این منطقه نبازد.

هدف هرچه باشد، به نظر نمی‌رسد با انعقاد این قراردادها، قدم مثبتی به منظور توسعه چابهار و سواحل مکران برداشته شود.

در حالی که ایران در حال کنار گذاشته‌شدن از کریدورهای ترانزیتی منطقه است، این سوال پیش می‌آید که آیا اکنون به واگذاری مناطق استراتژیک خود در مسیر ترانزیت روی آورده است؟

برای مطالعه بیشتر گزارش «هندی‌ها در بندر چابهار/ منفعت بازگشت هندی‌ها برای ایران چیست؟» را بخوانید.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته