بیوگرافی و زندگینامه متیو مک‌ کانهی/ از این بازیگر چه می‌دانیم؟


نام : متیو مک‌کانهی- Matthew McConaughey متولد : 4 نوامبر1969 (تگزاس،...
نام : متیو مک‌کانهی- Matthew McConaughey متولد : 4 نوامبر1969 (تگزاس، آمریکا) تحصیلات : لیسانس رشته رادیو، تلویزیون، فیلم - دانشگاه تگزاس در آستین پیشه : بازیگر، نویسنده، کارگردان، صداپیشه و تهیه‌ کننده همسر : کامیلا آلوز (2012...

نام : متیو مک‌کانهی- Matthew McConaughey

متولد : 4 نوامبر1969 (تگزاس، آمریکا)

تحصیلات : لیسانس رشته رادیو، تلویزیون، فیلم - دانشگاه تگزاس در آستین

پیشه : بازیگر، نویسنده، کارگردان، صداپیشه و تهیه‌ کننده

همسر : کامیلا آلوز (2012 تاکنون)

تعداد فرزند : 3

زندگی شخصی

متیو دیوید مک کانهی سال ۱۹۶۹ در تگزاس به دنیا آمد. مادرش نویسنده بود و پدرش علاوه بر تولید و فروش لوله‌های انتقال نفت، در لیگ NFL نیز به‌عنوان بازیکن فوتبال آمریکایی (راگبی) فعالیت داشت.

متیو در دوران نوجوانی مدتی به استرالیا رفت و درکنار تحصیل، چند ماه به‌عنوان دستیار یک وکیل و چندی هم در شغل کارمندی بانک مشغول به کار شد. پس از بازگشت به آمریکا به دانشگاه تگزاس آستین (UT-Austin) رفت و سال ۱۹۹۳ از مقطع کارشناسی رشته رادیو، تلویزیون و سینما فارغ‌التحصیل شد.

او ابتدا قصد داشت به دانشکده حقوق برود اما در نهایت متوجه شد هیچ علاقه‌ای به شغل وکالت ندارد. به‌همین دلیل برنامه خود را تغییر داد. از اوایل دهه نود کار هنری را آغاز کرد. اولین نقش خود را در یک موزیک‌ویدیو به‌ نام Walkaway Joe به دست آورد.

ورود به سینما و فیلم ها

مک کانهی درخشش در سینما را با فیلم مات و مبهوت (۱۹۹۳) آغاز کرد. نخستین نقش اول موفق در فیلم سینمایی زمانی برای کشتن (۱۹۹۶) انتظار او را می‌کشید. فیلم علمی تخیلی تماس و درام تاریخی آمیستاد (۱۹۹۷) و اثر جنگی U-۵۷۱ (سال ۲۰۰۰) گام‌های محکمی برای صعود او به سطح اول هالیوود بودند.

به‌مرور و پس از ایفای نقش در مات و مبهوت، شناخته شد و پله‌های ترقی را طی کرد. در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ با بازی در فیلم‌های ژانر کمدی رمانتیک به‌عنوان بازیگری جذاب شهرت پیدا کرد. از آثار او در این دوران می‌توان به برنامه‌ریز عروسی (۲۰۰۱)، شکست در اجرا (۲۰۰۶) و پیریت (۲۰۰۸) اشاره کرد.

مک کانهی سال ۲۰۱۳ در فیلم باشگاه خریداران دالاس، نقش ران ودروف را ایفا کرد، یک کابوی مبتلا به ایدز. این نقش تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت و جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد.

پس از آن در فیلم گرگ وال استریت هم بازی کرد و نقشی که در سریال محبوب True Detective داشت، باعث شد کاندیدای دریافت جایزه Emmy شود. فیلم‌های میان‌ستاره‌ای (۲۰۱۴) و جنتلمن (۲۰۱۹) هم از دیگر بازی‌های ماندگار او هستند.

ازدواج و تولد فرزندان

متیو مک‌کانهی در سال ۲۰۰۶ با مانکن برزیلی، کامیلا آلوز آشنا می‌شود. این دو در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ رسماً نامزدی خود را اعلام کرده و در ۹ ژوئن ۲۰۱۲ ازدواج می‌کنند. مراسم ازدواج آنها در شهر آستین، جایی که سکونت داشتند برگزار شد. این زوج صاحب سه فرزند به نام‌های لوی(پسر - متولد ۲۰۰۸)، ویدا (دختر - متولد ۲۰۱۰) و لیوینگستون (پسر - متولد ۲۰۱۲) هستند.

فعالیت خیرخواهانه

متیو مک کانهی بنیاد Just Keep Living را تأسیس کرد که هدف از آن، «کمک به نوجوانان برای لذت بردن از زندگی شاداب و تصمیم‌گیری درست برای موفقیت آینده» است. این فعالیت‌ها باعث شد جایزه «وجدان خلاق» را از موسسه Unite for Humanity‌دریافت کند.

کتاب خاطرات

متیو مک‌کانهی در سال 2020 کتاب خاطرات خود را با عنوان «چراغ سبز» منتشر کرد که به پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل شد.

چراغ سبز ها

مک کانهی همچنین مدافع زندگی سالم و تناسب اندام است. او اغلب عشق خود به ورزش و بیرون از منزل را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارد و سخنگوی برند تناسب اندام Bowflex بوده است.

در سال های اخیر، مک کانهی نیز به طور فزاینده ای درگیر مسائل اجتماعی و سیاسی شده است. او در مورد موضوعات مختلفی صحبت کرده است، از محیط زیست، عدالت نژادی و حقوق رای، و از جامعه ای فراگیرتر و عادلانه تر حمایت کرده است.

دلیل شهرت

مک کانهی علیرغم موفقیت و شهرتش، به خاطر طبیعت زمینی و دیدگاه مثبتش نسبت به زندگی مشهور است. او اغلب فلسفه خود را در مورد داشتن یک زندگی رضایت بخش و شاد به اشتراک می گذارد، که او آن را مجموعه ای از «چراغ سبز» یا لحظات مثبت توصیف می کند که ما را به جلو سوق می دهد.

لینک کوتاه کپی لینک