فیلم خانه ابدی رییس جمهور شهید در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع)


به گزارش رکنا، رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) که ساخت آن را به گوهرشاد...
به گزارش رکنا، رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) که ساخت آن را به گوهرشاد خاتون در قرن نهم هجری منسوب کرده‌اند، در شرق رواق دارالحُفّاظ و در رواقی که به محراب آیینه‌کاریِ زیبایی تزئین شده و در...

به گزارش رکنا، رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) که ساخت آن را به گوهرشاد خاتون در قرن نهم هجری منسوب کرده‌اند، در شرق رواق دارالحُفّاظ و در رواقی که به محراب آیینه‌کاریِ زیبایی تزئین شده و در کنار آن صفّه و ایوانی برای نشستن است، قرار دارد.

ساخت این رواق را به گوهرشاد خاتون در قرن نهم هجری نسبت داده‌اند، اما در زمان ساخت به عنوان رواق از آن بهره گرفته نمی‌شد بلکه بنای دوطبقه‌ای بود که از طبقه زیرین آن برای انبار فرش باعنوان تحویل‌خانه و از طبقه بالای آن برای آسایشگاه فراشان بهره می‌بردند و به گنبد اپک میرزا شناخته می‌شد؛ این بنا در سال ۱۳۳۸ شمسی به یک رواق بزرگ تبدیل شد و دارالسلام نام گرفت.

مکانی بسیار زیبا با آرایه‌های هنری شامل آینه‌کاری، رسمی‌بندی و مقرنس‌کاری می‌شود و کف و ازاره (اِزارِه بخش سنگی از دیوار اتاق یا ایوان است که از کف طاقچه تا روی زمین باشد) آن تا ۱۶۵ سانتی‌متر با سنگ مرمر یشمی پوشیده شده که از شمال با دو راهرو به گنبد حاتم‌خانی و از سمت شرقی با در طلای نفیس دیگری به رواق دارالسرور می‌پیوندد. طول رواق ۲۰ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاع آن به ۵.۹ متر می‌رسد که در مجموع با فضاهای جانبی ۲۲۷ متر مربع مساحت دارد.

کف رواق دارالسلام با مرمر به زیبایی نقش‌بندی و سنگ فرش شده است. در ازاره‌های رواق تا ارتفاع بیش از یک متر پوشیده شده از سنگ مرمر یشمی دیده می‌شود. دیوارها و سقف بنا به سبک زیبایی رسمی‌بندی شده‌اند که چشمه اصلی سقف را در سه بخش احاطه کرده‌اند.

بالای ازاره کتیبه‌ای است به عرض ۳۰ سانتیمتر که به خط نستعلیق بر آن حجاری شده است، وجود یکی از قدیمی‌ترین لوسترهای کریستالی نفیس و درخشان حرم امام رضا (ع) با عمر ۲۰۰ ساله با ۱۴۴ شاخه، ارتفاع چهار متر و وزن حدود ۲ تن در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) بر عظمت و شکوه این رواق افزوده است.

در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۸ به همت مرحوم دکتر سیدفخرالدین شادمان که نیابت تولیت وقت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، برای بزرگ کردن محل زائران تغییراتی در آن ایجاد کردند، آسایشگاه فراشان را به جای دیگری بردند و سقف میانی را برداشتند و به رواق تبدیل کردند. در اسناد آستان قدس آمده است که پس از اینکه ساخت محل کامل شد و به صورت رواق درآمد، نام آن را "دارالسلام" گذاشتند و بعدها هم با تغییراتی در اطراف رواق آن را بزرگ‌تر کردند.

مدفن شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد در گوشه‌ای از همین رواق مشخص است، حضرات آیات شیخ حبیب‌الله گلپایگانی و شیخ غلامحسین تبریزی، سیدعلی موسوی و نیز حاج سیدهاشم نجف‌آبادی جد مادری مقام معظم رهبری نیز در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) مدفون هستند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی خادم‌الرضا (ع)، هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی»، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

آیت الله سیّد ابراهیم رییس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

آیین تشییع پیکر آیت الله سیدابراهیم رئیسی، شهید جمهور قرار است امروز پنجشنبه سوم خرداد در مشهد مقدس برگزار و در حرم امام هشتم (ع) خاکسپاری شود.

منبع: ایرنا


فیلم خانه ابدی رییس جمهور شهید در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع)
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته