جمجمه‌ای که شاید جد مشترک انسان امروزی و «مرد اژدهایی» باشد!


این جمجمه معماگونه ممکن است منشأ هومو ساپینس (انسان خردمند) را روشن کند...
این جمجمه معماگونه ممکن است منشأ هومو ساپینس (انسان خردمند) را روشن کند و ارتباط انسان امروزی با مرد اژدهایی را نشان بدهد.

به گزارش وقت صبح،| سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰، یک جفت جمجمه یک میلیون‌ ساله متعلق به یک گونه ناشناخته انسانی در منطقه یونیانگ استان هوبی در مرکز چین، کشف شد. جمجمه مشابه سوم سال ۲۰۲۲ نزدیک مکان دو جمجمه قبلی یافت شد، اما کمکی به روشن شدن ماجرا نکرد. معلوم نیست آن‌ها هومو ارکتوس هستند یا هومو ساپیینس اولیه. حتی ممکن است به دودمان مرد اژدهایی آسیا تعلق داشته باشند.

به گزارش فرادید، در یک مقاله جدید که هنوز داوری تخصصی نشده، دانشمندان یکی از جمجمه‌ها را بازسازی کردند و این ادعا را مطرح کردند که ممکن است این جمجمه نزدیک به آخرین دودمان مشترک هومو ساپیینس و مرد اژدهایی باشد.

«مرد اژدهایی» با نام علمی هومو لونگی، گونه‌ای منقرض‌شده از انسان باستانی است که جمجمه ۱۴۶۰۰۰ ساله‌ای آن در استان چینی هیلونگجیانگ به معنای رودخانه اژدهای سیاه یافت شد. برخی میگویند مرد اژدهایی از گونه دنیسووان‌ها است (گونه منقرض‌شدۀ دیگری از انسان که روزگاری کنار هومو ساپینس‌ها در اوراسیا می‌زیست)، هرچند مکان دقیق آن در درخت خانوادگی هومو قطعی نیست.

به نظر میرسد مرد اژدهایی رابطه جالب توجهی با سه جمجمه یافت شده در یونگیانگ داشته باشد که به نام «مرد یونژیان» نیز شناخته میشود.

محققان برای رسیدن به این نتیجه، مجسمه مرد یونگژیان را اساساً با استفاده از نمونه سالمتری (یونژیان ۲) بازسازی کردند. سپس، شکل جمجمه بازسازی شده را مطالعه کردند تا ببیند آیا با اعضای دیگر خانواده هومو قابل قیاس است.

جمجمه یونژیان خصیصه‌های زیادی داشت و بسیاری از جنبه‌های جمجمه طوری بود که انگار به اعضای اولیه دودمان مرد اژدهایی تعلق دارد.

نویسندگان این مقاله تازه میگویند: «یونژیان ۲ بازسازی شده نشان داد عضو اولیه دودمان مرد اژدهایی آسیا است، که احتمالاً شامل دنیسووان‌ها و گروه خواهر دودمان هومو ساپیینس‌ها میشود. دودمان‌های هومو ساپیینس و مرد اژدهایی، هر دو ریشه‌های عمیقی دارند که به ورای پلیستوسین میانی میرسد و موقعیت قاعده‌ای جمجمه فسیل یونژیان نشان میدهد که احتمالاً متعلق به جمعیتی باشد که نزدیک به آخرین دودمان مشترک دو دودمان مذکور است.»

مرد یونژیان به شکل قابل توجهی قدیمی‌تر از دودمان مرد اژدهایی و هومو ساپیینس است. با این حال، قدمت‌گذاری آن به خوبی با زمان فرضی که این دو دودمان به ترتیب حدود ۱.۱۳ میلیون و ۹۳۰۰۰۰ سال پیش نشأت گرفتند، ارتباط دارد.

از این رو، شاید مرد یونژیان آخرین دودمان مشترک بین گونه ما و به اصطلاح مرد اژدهایی شرق آسیا باشد.

منطقی است نتیجه گیری کنیم که یونژیان از نظر ریخت‌شناسی و زمانی، نزدیک به آخرین جد مشترک دودمان هوموساپیینس و مرد اژدهایی باشد.

منبع: فرادید

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته