گودبرداری در حریم تنها ایستگاه هواشناسی مرکز تهران


به گزارش رکنا از ایسنا مازیار غلامی افزود: گودبرداری برای ساخت ساختمان...
به گزارش رکنا از ایسنا مازیار غلامی افزود: گودبرداری برای ساخت ساختمان بلندمرتبه است که بر اساس شنیده ها و اظهارات مسئولان دانشگاه تهران قرار است سه بلوک احتمالا ۲۵ طبقه از سوی دانشگاه تهران...

به گزارش رکنا از ایسنا مازیار غلامی افزود: گودبرداری برای ساخت ساختمان بلندمرتبه است که بر اساس شنیده ها و اظهارات مسئولان دانشگاه تهران قرار است سه بلوک احتمالا ۲۵ طبقه از سوی دانشگاه تهران با عنوان خوابگاه متاهلان ساخته شود.

وی تاکید کرد: در صورت احداث این ساختمان‌ها، استانداردهای هواشناسی نقض می‌شود و در نتیجه ایستگاه ژئوفیزیک قابلیت سنجش درست، پایش و پیش بینی مخاطرات هواشناسی در مرکز شهر تهران را از دست می‌دهد این در حالیست که ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک بعد از ایستگاه فرودگاه مهرآباد، بیشترین قدمت در زمینه پایش و اندازه گیری جو در شهر تهران را دارد و به روایتی توسط زنده یاد پرفسور حسابی بنا نهاده شده است.

مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: این ایستگاه که تنها ایستگاه هواشناسی در مرکز شهر تهران است، قدمت ۶۱ ساله دارد و در سال ۱۳۴۲ و در قالب ایستگاه اقلیم شناسی ساخته و اندازه‌گیری و ثبت داده‌های هواشناسی به‌صورت دستی آغاز شد. از سال ۱۳۵۰ نیز داده‌ها و آمارهای این ایستگاه بصورت مکتوب و در قالب سالنامه‌های آماری وجود دارد. از سال ۱۳۶۷ نیز به ایستگاه سینوپتیک ارتقا پیدا کرده است که داده‌های آن هم از نظر ملی و هم از نظر بین المللی دارای اهمیت ویژه است.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان تهران در ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک اندازه‌گیری تمام کمیت‌های هواشناسی نظیر سمت و سرعت باد، فشار، دما، رطوبت، وضعیت ابرناکی، تشخیص پدیده‌های مختلف جوی، دید افقی، بارش، تشعشع سنجی و ... به‌صورت ساعت به ساعت و حتی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر انجام می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره پیگیری‌های انجام شده برای ساخته نشدن این واحد ساختمانی در حریم ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک گفت: ما از بهمن ماه ۱۴۰۲ و قبل از اقدام و شروع به کار و گودبرداری مکاتباتی با موسسه ژئوفیزیک و دانشگاه تهران انجام داده‌ایم و درخواست رعایت حریم ایستگاه هواشناسی و استانداردها را داشتیم اما متاسفانه پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. با مسئولان استانی نیز مکاتباتی انجام شده و آنان در حال پیگیری هستند.

غلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که با مساعدت و همراهی مسوولان، ساخت خوابگاه در حریم ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک با رعایت استانداردهای هواشناسی انجام شود تا مردم پایتخت از خدمات یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین مراکز سنجش، پایش و پیش بینی آب و هوای تهران محروم نشوند.


گودبرداری در حریم تنها ایستگاه هواشناسی مرکز تهران