پارک جنگلی تلو از مکان های تفریحی در تهران


پارک جنگلی تلو از مکان های تفریحی در تهران

به گزارش رکنا، پارک جنگلی تلو از جاذبه های گردشگری تهران است. این لوکیشن زیبا واقع در پارک جنگلی تلو (انتهای اتوبان بابایی خروجی تلو) مشرف به لواسان و سد لتیان، دارای آلاچیق، باربیکیو، سرویس...

به گزارش رکنا، پارک جنگلی تلو از جاذبه های گردشگری تهران است. این لوکیشن زیبا واقع در پارک جنگلی تلو (انتهای اتوبان بابایی خروجی تلو) مشرف به لواسان و سد لتیان، دارای آلاچیق، باربیکیو، سرویس بهداشتی و آنتن دهی اینترنت است.

در شهر تهران شما اکثر اوقات مردمی را می‌بینید که همگی از محل و شهر زندگی خود ناراضی هستند. افرادی که در اولین فرصت یا تعطیلات ترجیح می‌دهند به قول خودشان از این شهر فرار کنند حتی اگر در تعطیلات و شلوغی باز بیشتر زمان را احتمالا کنار همشهری‌های تهرانی و همسایه‌ خود در جاده و ترافیک بگذرانند. محمد‌علی سپانلو از شاعران معاصر ایران که لقب شاعر تهران هم به او می‌دادند زمانی گفته بود تهران شهر مظلوم و یتیمی است چون ساکنانش همیشه از دست آن عصبانی هستند.

برای مردم این شهر هم اولین و نزدیک‌ترین مکان برای شستن فشار و استرس همیشه شهرهای شمالی ایران هستند. به‌قدری که حتی بعضی اوقات مردم آن شهرها را از خیل عظیم مسافر عصبانی می‌کند. خب اگر به این دلایل هر آخر هفته و تعطیلات به شمال کشور یا شهر دیگری نرفتید یا خرج سفر برای شما گران تمام می‌شد ما رفتن به پارک‌های جنگلی اطراف تهران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

امروز پارک جنگلی تلو را معرفی خواهیم کرد. مقصدی که به احتمال زیاد از رفتن به آن و تفریح در کنار خانواده یا دوستان خود لذت زیادی می‌برید. برای رفتن به پارک جنگلی تلو اصلا کار دشواری در پیش ندارید. این پارک در طول مسیر اتوبان شهید بابایی و در کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شده است.

این بوستان بزرگ با درختان زیاد و انبوه، هوای خوب و معتدل و وجود مرکزهای خدمات رسانی، تفریح و ورزش، تقریبا رقیب و در عین حال همزاد پارک چیتگر در شهر تهران است که هنوز به اندازه آن پارک مشهور نشده است.

این مشهوریت کمتر اتفاقا در نظر بسیاری از مردم مزیت بزرگ این پارک است چون دیگر از شلوغی و صدا خبری نیست. شما در طول مسیر تا رسیدن به پارک تلو هم از کنار مناظر زیبا و دیدنی رد می‌شوید که دیدن آنها هم خالی از لطف نیست.

برای رسیدن به این مقصد باید اتوبان شهید زین‌الدین را به سمت شرق رفته و بعد خروجی جاده دماوند را هم بگذرانید. بعد از دوربرگردان وارد جاده پارک شده و مسیری را هم با ماشین خود می‌توانید در جاده ادامه دهید تا از همان ابتدا درگیر یک پیاده‌روی خسته‌کننده نشوید.

ساعت بازدید از ۷ صبح شروع می‌شود و تا ۶ عصر ادامه دارد.

پارک جنگلی تلو چه‌جور جاییه و چه تفریحی داره؟

به پارک که می‌رسید احتمالا بیشتر از همه چیز فضای آرام و مملو از درختان آن شما را جذب خود خواهد کرد و به ذره‌ای آرامش در دل شهر خواهد رساند. پارک جنگلی تلو که بین خیلی‌ها با نام پارک جنگلی غزال هم معروف است از بزرگترین پارک‌های جنگلی تهران به حساب می‌آید و در همسایگی پارک جنگلی لویزان یکی دیگر از بزرگترین پارک‌های تهران قرار دارد که شما حتی در یک روز به هر دو این پارک‌ها می توانید سری بزنید.

از اولین امکانات قابل دسترس پارک آلاچیق و فضای بازی برای کودکان شما است تا سرگرم شوند و همانطور که گفتیم در دل شهر پر از اضطراب به آرامش نسبی دست پیدا کنید.

پارک جنگلی غزال یا همان تلو در تمام طول سال زیبایی خود را دارد ولی اگر می‌خواهید در بهترین زمان ممکن به آنجا بروید هوا از اواخر اسفند تا اواخر فصل بهار بسیار مطبوع و دلنشین می‌شود. در بهار به‌خاطر قرار داشتن پارک در ارتفاع و رو به سردی رفتن هوا یک لباس گرم همراه خود داشته باشید.

گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه

در طول مسیر جاده‌هایی که به پارک تلو می‌رسند انواع گونه‌های گیاهی و درختی متنوع را می‌بینید که طبیعت بکری را ساخته‌اند. در نهایت اگر به‌طور منظم از این منطقه مراقب شود بستر بسیار مناسبی برای رشد گیاهان و درختان در این شهر بی‌درخت خواهد شد. به جز این پوشش گیاهی، حضور گونه‌های مختلف جانوری مثل کبک‌ها، روباه، خرگوش‌های خاکستری و شغال را در پارک مشاهده خواهید کرد.

اگر از شنیدن نام و تنوع این حیوانات در تهران کمی شگفت‌زده شدید باید بدانید در ارتفاعات پارک جنگلی تلو و خوشبختانه دور از دسترس انسان‌ها، پرنده‌‌های زیبایی مثل عقاب شاهین و قرقی وجود دارند. اگر به گیاهان علاقه دارید مسلما متوجه گوناگونی درختان در این محل خواهید شد.

این طبیعت به‌قدری زیباست که باید مراقب باشید در پارک تلو، تلو تلو نخورید. (اگر همراه فامیل پارک میرید منتظر این شوخی باشید) درختان سوزنی و پهن برگ که از گروه آن‌ها به بادام کوهی، پسته وحشی، ارار (عرعر)، زبان گنجشک، ارغوان، سنجد، داغداغان، چنارها، سرو‌های نقره و خمره‌ای، کاج و نارون می‌توان اشاره کرد که بیشترین گونه‌های درختی در پارک هستند.

یه سر هم به سد لتیان بزنین

خوشبختانه این تعداد از گونه‌های گیاهی به ‌شکل مدرن آبیاری می‌شوند. آب درختان پارک جنگلی تلو از سد لتیان در نزدیکی خودش نشأت می‌گیرد و به شیوه قطره‌ای آبیاری می‌شود. در پارک جنگلی تلو یا همان پارک غزال چشم انداز زیبایی از لواسان و سد زیبای لتیان هم دیده می‌شود. اگر بخواهید از پارک تا سد بروید باید کمی پیاده روی کنید و این مسیر با سرسبزی و هوایش قدم زدن لذت بخشی خواهد شد.

توی پارک چی‌ کار کنیم خوش بگذره؟

فعالیت‌هایی که در پارک جنگلی تلو می‌توانید انجام دهید متنوع هستند. فقط قبل از معرفی این تفریحات باید بگم که داخل پارک محلی برای قرار گرفتن آبخوری تعبیه نشده و یادتان باشد قبل از رفتن همراه با خودتان آب آشامیدنی به‌اندازه کافی داشته باشید.

خب برگردیم سر قضیه فعالیت‌های تفریحی که در پارک وجود دارد. در آنجا می‌توانید از زمین بازی استفاده کنید. در این زمین ورزش‌های مختلفی مثل فوتبال‌دستی، شطرنج، زمین والیبال و تنیس روی میز در کنار آلاچیق‌های دنج و راحت و منقل‌های مخصوص کباب پزی وجود دارد.

فوتبال دستی و میز شطرنج پارک تلو

بر اساس برنامه‌های آینده تفریحات دیگری مثل میدان اسب دوانی، دیواره‌ی صخره‌نوردی، فوتبال ساحلی، پینت بال، سالن بدنسازی، بانجی جامپینگ دوچرخه کوهستان، زمین والیبال ساحلی، پاراگلایدر در این بوستان بزرگ راه اندازی خواهند شد که پروژه‌ای بلندپروازانه به‌نظر می‌آید و احتمالا با تحقق پیدا کردنش این‌جا خیلی معروف می‌شود.

از ویژگی‌های مثبت دیگر در پارک جنگلی تلو تعداد زیاد نیمکت‌ها است تا برای نشستن خیلی به زحمت نیافتید. سرویس‌های بهداشتی متعدد که نبودش همیشه معضل است و بوفه، کافی‌شاپ و سفره‌خانه‌های سنتی همراه با مسیرهای مناسب‌سازی شده برای پیاده‌روی و نماز‌خانه‌ از امکانات دیگر پارک تلو هستند.

آب‌وهوای پارک

پارک جنگلی تلو معمولا آب‌وهوایی خنک دارد که در فصل‌های پاییز و زمستان به سرمای زیادی تبدیل می‌شود و حتما باید از لباس گرم و مناسب استفاده کنید. اگر برای قدم زدن به پارک رفتید جهت محافظت بیشتر از پاهایتان بهتر است از کفش مناسب برای پیاده روی در هنگام راه رفتن استفاده کنید.

قدم زدن به‌خصوص در یک جای خوش آب و هوا به جز تاثیر مثبت بر سلامتی فیزیکی بر حالات روحی هم اثر خوب و درمانگری دارد. بسیاری از نویسندگان و فیلسوفان از مارتین هایدگر تا فرانتس کافکا تا معتقد بودند بسیاری از افکار و ایده‌های خود را در حال قدم زدن یافتند.

راستی اگر از شهرهای دیگر به دلایل مختلف به تهران آمدید و قصد اجاره آپارتمان مبله برای یک ماه را دارید می‌توانید از سایت پینورست این کار را انجام دهید. پینورست برای شما واحدهای استریل و درجه‌ یکی را آماده کرده که می‌توانید خیالتان از بابت تمیزی و کیفیت اقامتگاه راحت باشد.

دور و بر پارک چه خبره و چه جای دیدنی داره؟

اگر بعد از گشت و گذار در پارک دلتان خواست به مکان‌های تفریحی دیگر هم بروید همان‌طور که گفتیم پارک جنگلی لویزان نزدیکتان است. در این پارک یکی از بزرگترین باغ‌های پرندگان در خاورمیانه را می‌بینید.

در این باغ انواع گونه‌های بومی و غیر بومی از پرندگان وجود دارند. از محل‌های خوش آب و هوا که می‌توانید سری به آن بزنید به بوستان پلیس که به باغ اناری هم مشهور است می‌توان اشاره کرد.

بوستان پلیس

پارک پلیس هم از امکانات تفریحی مختلفی برخودار است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. کتابخانه پارک پلیس، رستوران و بوفه‌های متنوع، استخر که فقط گاهی قابل استفاده می‌شود، آلاچیق و سالن بدنسازی از امتیازات دیگر این پارک هستند. عمارتی قدیمی به نام ارباب هرمز هم که سابقه آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد در این پارک قرار دارد. این عمارت از نظر زیبایی و ظرافت نمونه بسیار خوبی از معماری ایرانی در گذشته است.

شکم‌گردی نزدیک پارک تلو

برای خوردن غذا اگر از منقل‌های آماده‌ی کباب و جوجه که در پارک تعبیه شدند بگذریم یا اگر از خانه خوراکی یا غذایی نیاورده باشیم بعد از گردش در طبیعت پارک و گرسنه شدن برای شکم‌گردی کجا برویم؟ رستوران خوب اطراف پارک تلو کجاست؟

در خود پارک تلو هنوز رستورانی و محل مناسبی برای سرو غذا وجود ندارد. در نزدیکی تلو اما به رستوران شیان که پاتوق همیشگی گردشگران در لویزان به حساب می‌آید می‌توانیم اشاره کنیم که از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

اگر به جای کباب ایرانی هم دلتان هوای پیتزا یا انواع همبرگر یا غذاهای متفاوت‌تری مثل خوراک‌های لبنانی یا ترکی کرده بود به فست‌فود زعفران سری بزنید. این رستوران در محله لویزان، شیان، میدان طجرلو، خیابان طجرلو و داخل مجموعه رفاهی کشتیرانی قرار دارد.

پارک جنگلی تلو، طبیعتی زیبا که در حاشیه شمال شرق شهر تهران قرار دارد را همراه با امکانات و تفریحاتش مرور کوتاهی کردیم. زیبایی این پارک را اما بیش از همه درختان و طبیعت زیبایش ساخته‌اند. پارک‌های جنگلی تهران مثل تلو که کلنگ ساخت اکثر آنها در دهه پنجاه زده شد تا مشکل بیش از نیم قرن ادامه‌دار و اکنونِ آلودگی هوای تهران را حل کنند هنوز جزو محل‌های مناسب برای تنفس این شهر به حساب می‌آیند.

در زمان دیدار از این پارک هم مطمئن باشید با هزینه‌ نسبتا کمی می‌توانید اوقات خوشی را کنار خانواده و دوستان خود داشته باشید و با پیاده‌روی و قدم زدن هوای متفاوت‌تری را نفس بکشید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کد مورس امروز همستر کمبت 24 خرداد 1403 پنجشنبه شب تا جمعه