بمب‌های نقطه‌زن آمریکایی جان مردم غزه را می‌گیرد


بمب‌های نقطه‌زن آمریکایی جان مردم غزه را می‌گیرد

رژیم صهیونیستی در نتیجه فشارها و انتقادهای گسترده بین‌المللی از تلفات غیرنظامی جنگ غزه، به‌تدریج به سلاح‌های نقطه‌زن و هدایت‌پذیر آمریکایی روی آورده است.

رسانه آمریکایی در مقاله‌ای به افزایش استفاده رژیم صهیونیستی از «تسلیحات دقیق» آمریکایی اشاره و اذعان کرد که بر اساس آمارها، حتی این تسلیحات به‌اصطلاح «نقطه‌زن» هم تلفات غیرنظامی فراوانی در غزه به دنبال داشته‌اند.

در این گزارش آمده است: «در حملات هوایی (اسرائیل) به غزه که جان ده‌ها فلسطینی از جمله کودکان و زنان را گرفت، از یک موشک هدایت‌پذیر دقیق آمریکایی استفاده شد که هدف دقیق خود را دنبال می‌کند و در شرایط ایده‌آل، تلفات غیرنظامی را کاهش می‌دهد.»

این موشک که GBU-۳۹ یا «بمب قطر کوچک» نامیده می‌شود، در حمله به یک مدرسه سازمان ملل در روز پنجشنبه و همچنین در حمله ماه میلادی گذشته به رفح استفاده شد و در هر ۲ مورد، تلفات غیرنظامی به دنبال داشت، از جمله در میان زنان و کودکان.

شبکه خبری سی.ان.ان نیز در روز پنجشنبه گزارش داد جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی مدرسه سازمان ملل در اردوگاه النصیرات را که آوارگان فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار داده و بیش از ۴۰ فلسطینی را به شهادت رساندند. رسانه آمریکایی پس از بررسی تصاویر این حمله گزارش داد که در این حمله قطعاتی از دست‌کم ۲ بمب GBU-۳۹ مشاهده می‌شود.

تنها ۲ روز بعد از این حمله، صهیونیست‌ها امروز (شنبه) دوباره به اردوگاه النصیرات حمله کردند؛ حمله‌ای که به گفته منابع فلسطینی ده‌ها شهید و زخمی به دنبال داشته و برخی منابع تعداد شهدا را ۲۱۰ نفر اعلام کرده‌اند.

گرچه روشن نیست که در حمله امروز صهیونیست‌ها از چه مهماتی استفاده شده، اما «برایان کستنر» کارشناس تسلیحاتی در موسسه «عفو بین‌الملل» می‌گوید حتی استفاده از سلاح‌های کوچک‌تر یا مهمات هدایت‌پذیر هم به این معنا نیست که غیرنظامیان کشته نخواهند شد یا تمام حملاتی که با این سلاح‌های دقیق انجام می‌شود قانونی هستند.

بمب‌های نقطه‌زن آمریکایی جان مردم غزه را می‌گیرد

گرچه این بمب‌های آمریکایی هم تلفات غیرنظامی فراوانی به دنبال داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد صرف استفاده از این مهمات هدایت‌پذیر در نتیجه فشارهای بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. ۲ کارشناس تسلیحات به نیویورک‌تایمز گفتند رژیم صهیونیستی در سال میلادی جاری استفاده از این سلاح‌های دقیق‌تر را افزایش داده است، در حالی در سال میلادی گذشته تنها ۱۰ درصد از حملات اسرائیل با این بمب‌ها انجام می‌شد.

بااین‌حال، رسانه آمریکایی اذعان می‌کند که استفاده از این سلاح‌ها نیز نمی‌تواند تلفات غیرنظامی را به صفر برساند یا به حملات صهیونیست‌ها رنگ مشروعیت دهد. در این گزارش آمده است: «همان‌طور که موج اخیر حملات اسرائیل نشان می‌دهد، سلاح‌های نسبتاً کوچک هم می‌توانند تلفات غیرنظامی فراوانی داشته باشند.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در اوایل جنگ استفاده کمتری از این سلاح‌های دقیق ۱۱۵ کیلوگرمی، نوشت: «در اوایل جنگ، ارتش اسرائیل حمله تمام‌عیار به شهرهای غزه با تانک، توپخانه و بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) را ترتیب داد که به دلیل تلفات غیرنظامی سنگین، انتقادات بین‌المللی را در پی داشت.»

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده گفتند رژیم صهیونیستی به‌طورکلی اطلاعاتی در مورد استفاده خود از بمب‌های GBU-۳۹ به واشنگتن نمی‌دهد و سامانه وزارت امور خارجه آمریکا که برای ردیابی کشتار غیرنظامیان توسط سلاح‌های ساخت آمریکا در درگیری‌های خارجی طراحی شده نیز تا امروز گزارش جامعی در این باره منتشر نکرده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرگ معمایی پسر جوان در خانه مجردی اش / هم خانه اش یک دختر بود که شب را با هم سپری کرده ...