باقری: اسرائیل به دنبال فروپاشی غزه است


باقری: اسرائیل به دنبال فروپاشی غزه است

علی باقری سرپرست وزارت خارجه در یادداشتی تاکید کرد که رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته جمعی به دنبال هدف شوم فروپاشی اجتماعی در غزه است.

باقری امروز شنبه در این یادداشت تحت عنوان «سازمان دی هشت و افزایش نگرانی‌ها در مورد بحران غزه » نوشت: متاسفانه نظام بین‌الملل نتوانسته است اقدام موثری در خاتمه دادن به این جنایات شنیع انجام دهد. رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته‌جمعی در پی تحقق هدف شوم و خطرناک فروپاشی اجتماعی در غزه است. تداوم جنایات رژیم اشغالگر در سایه حمایت کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا میسر شده است.

ادامه یادداشت سرپرست وزارت امور خارجه به شرح زیر است:

«فاجعه غمبار انسانی در غزه دل هر انسان باوجدانی را به درد می‌آورد. مردمی که در 8 دهه گذشته تحت انواع ظلم و ستم رژیم اشغالگر قدس بوده اند در 8 ماه اخیر آماج حملات بی سابقه‌ای قرار گرفته اند. طی این مدت، بیش از 36 هزار نفر شهید، 82 هزار نفر مجروح و ده‌ها هزار نفر در غزه مفقود شده اند. بیش از 2 میلیون نفر غیرنظامی آواره و بی‌سرپناه شده‌اند. رژیم اشغالگر در برابر دیدگان وحشت‌زده جامعه بین‌المللی در حال یک نسل‌کشی تمام عیار است و از ارتکاب شدیدترین جنایات بین‌‎المللی هیچ ابائی ندارد.

متاسفانه نظام بین‌الملل نتوانسته است اقدام موثری در خاتمه دادن به این جنایات شنیع انجام دهد. رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته‌جمعی در پی تحقق هدف شوم و خطرناک فروپاشی اجتماعی در غزه است. تداوم جنایات رژیم اشغالگر در سایه حمایت کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا میسر شده است.

جمهوری اسلامی ایران در هشت ماه گذشته از جمله بلندترین صداها برعلیه حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین بوده و تلاش داشته که هرچه زودتر این تهاجم و نسل‌کشی متوقف شود. ما بر مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و جهان اسلام واقفیم و از هر فرصتی و راهی برای کمک به غزه استفاده کرده و خواهیم کرد.

بر همین اساس، از ابتکار سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی 8) در برگزاری نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه استقبال می کنیم و به دعوت جناب آقای هاکان فیدان وزیر محترم امورخارجه جمهوری ترکیه،در نشست استانبول شرکت می نماییم. نشست اضطراری وزرای کشورهای دی هشت، دومین اقدام این سازمان در این زمینه طی هشت ماه گذشته است. اقدام قبلی در داکا تنها دو هفته پس از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه بنا به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در قالب بیانیه مشترکی در حمایت و همبستگی با مردم فلسطین، خواستار اقدام جامعه جهانی در توقف حملات و ارسال کمکهای بشردوستانه شدند.

امیدوارم در نشستِ استانبول، توافقات مفیدی در حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم غزه حاصل شود. ضروری است کشورهای عضو دی هشت گام‌های عملی در عرصه مناسبات چندجانبه با هدف کاهش آلام شدید مردم بی‌دفاع غزه رقم بزنند و در قامتِ یک سازوکار همکاری اقتصادی چند جانبه اسلامی، در خصوص چگونگی کمک این سازمان به توقف حملات و بازسازی غزه نیز تأمل جدی داشته باشند.

توقف حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان با اعمال فشار دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و حقوقی،ارسال فوری کمکهای بشردوستانه برای همه مردم غزه،گشایش گذرگاه‌های مرزی، ممانعت ازکوچ اجباری، فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان،بازسازی غزه پس از خروج نیروهای اشغالگر و رسیدگی به نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه توسط نیروهای اشغالگر جزو اولویت‌هاست.

در نهایت،باید به ریشه‌های خشونت جاری یعنی تصرف غیرقانونی اراضی توسط رژیم اشغالگر قدس،ضمیمه کردن آنها پرداخته شود.حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خویش خود نادیده گرفته شده است و بدون احقاق حقوق ایشان و احیای عدالت، امکان صلح پایدار وجود نخواهد داشت.

باقری

سازمان دی 8 با بیش از یک میلیارد جمعیت و قریب به چهار و نیم درصد تولید ناخالص جهان می تواند به ایفای نقش موثر خود در این خصوص بپردازد . جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال سازمان دی هشت و مبدع ابتکارات و فعالیتهای مشترکی در این سازمان می باشد و در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه در استانبول نیز فعالانه ابتکاراتی را مطرح خواهد نمود.

بدون تردید فعال سازی ظرفیت های دی هشت می تواند به گسترش همه جانبه مناسبات و تحکیم پیوندها در میان هشت کشور مهم عضو این تشکل از جمله دو ملت بزرگ ایران و ترکیه منجر شود. دو کشور مهمی که اشتراکات فراوان تاریخی فرهنگی و اخوت ایمانی آنها را به هم پیوند عمیق و راسخ داده و امروز نیز هر دو ملت در صف نخست دفاع از حقوق ملت فلسطین قرار دارند.»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رسوایی مدیر و خانم منشی لو رفت ! / مهسا و پلیس شوکه شدند !