دادستان تهران: ظرف یک هفته طرح کاداستر در بوستان چیتگر اجرا شود


دادستان تهران: ظرف یک هفته طرح کاداستر در بوستان چیتگر اجرا شود

به گزارش رکنا از قوه قضایییه، علی صالحی در جلسه بررسی علت خشک شدن درختان منطقه چیتگر، بر حساسیت دادستانی تهران نسبت به صیانت از انفال و ثروت‌های طبیعی تأکید کرد و افزود: در این جلسه ضمن بررسی...

به گزارش رکنا از قوه قضایییه، علی صالحی در جلسه بررسی علت خشک شدن درختان منطقه چیتگر، بر حساسیت دادستانی تهران نسبت به صیانت از انفال و ثروت‌های طبیعی تأکید کرد و افزود: در این جلسه ضمن بررسی عوامل خشک شدن درختان بوستان‌های جنگلی به‌ویژه بوستان چیتگر ، تصمیمات مهمی در زمینه صیانت از آن اتخاذ و تکالیف و مسئولیت‌های دستگاه‌های متولی در قالب مصوبات جلسه تنظیم و به مراجع ذیربط ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت درختان چیتگر، مقرر شد ظرف ۷۲ ساعت کارگروهی با محوریت اداره کل منابع طبیعی و با حضور کارشناسان دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری منطقه ۲۲، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، اداره محیط زیست و ... تشکیل شود تا ضمن بازدید هفتگی از بوستان‌های تحت مالکیت منابع طبیعی، راهکارهای مؤثر جهت حفظ، احیا و تقویت درختان را بررسی کرده و تدابیر متخذه و گزارش اقدامات انجام شده را به دادستانی تهران گزارش کنند.

صالحی با بیان اینکه اداره منابع طبیعی، متولی اصلی حفظ و حراست از جنگل‌ها است؛ تصریح کرد: علیرغم اینکه آن اداره، مدیریت جنگل چیتگر را به شهرداری تهران واگذار کرده، اما این موضوع رافع مسئولیت منایع طبیعی در پیگیری وضعیت درختان نیست و در همین راستا مقرر شد ضمن انعقاد متمم قرارداد درخصوص گنجاندن ضمانت اجرای لازم و پیش‌بینی منابع آبی مورد نیاز برای آبیاری درختان، اداره منابع طبیعی کلیه مکاتبات و اقدامات نظارتی بر اجرای توافقنامه را از زمان تنظیم به دادستانی تهران گزارش کند.

دادستان تهران با اشاره به اینکه یکی از علل اصلی آفت زدگی درختان، عدم آبیاری بوده است؛ اظهار داشت: با توجه به وجود انشعابات غیرمجاز در مسیر لوله قدیمی و به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، مقرر شد شهرداری منطقه ۲۲ تهران، ظرف مدت یک هفته شبکه تامین آب جدیدی ایجاد و نسبت به آبیاری فضای سبز و درختان پارک جنگلی چیتگر اقدام کند.

بوستان چیتگر

صالحی تصریح کرد: با توجه به اظهار نظر اداره منابع طبیعی درخصوص احتمال احیای تعدادی از درختان خشک و نیمه خشک، مقرر شد جهت بررسی امکان رشد و احیای درختان، آبیاری منظم و با برنامه درختان ظرف یک ماه توسط شهرداری انجام گیرد و در صورت عدم احیا پس از آن کلیه درختان خشک و آفت زده ظرف یک هفته با اطلاع‌رسانی عمومی و پوشش خبری مناسب، جمع آوری و نسبت به کاشت همزمان درختان با بن بالا اقدام شود.

وی تأکید کرد: اداره منابع طبیعی همچنین مکلف شد ظرف ۲۴ ساعت نقشه‌ها و مستندات قانونی را جهت اخذ سند کاداستر بوستان چیتگر به مساحت ۸۷۰ هکتار، به اداره کل ثبت اسناد املاک استان تهران تحویل دهد تا آن مرجع ظرف یک هفته، نسبت به صدور سند کاداستر اقدام و نتیجه را به دادستانی گزارش کند.

به گفته دادستان تهران با توجه به تحویل زمین و صدور پروانه ساخت، جهت احداث تصفیه خانه موسوم به خرگوش‌دره و سایر تصفیه خانه‌ها جهت آبیاری بوستان‌های تهران، مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان تهران ظرف یک هفته گزارش عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه را به همراه برنامه زمان‌بندی اجرایی به دادستانی تهران ارسال کند.

صالحی افزود: در این جلسه سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مکلف شد ظرف ۷۲ ساعت وضعیت درختان بوستان‌های تهران را از حیث سالم بودن، خشک بودن، نیمه خشک بودن و... از سامانه نهال استخراج و ضمن بروز رسانی سامانه مزبور، گزارش وضعیت درختان را به دادستانی ارسال و همچنین ظرف مدت سه هفته نسبت به انتخاب پیمانکار برای پلاک کوبی درختان بوستان چیتگر اقدام کند.

دادستان تهران خاطر نشان کرد: در این جلسه شهرداری منطقه ۲۲ تهران مکلف شد ظرف مدت یک ماه (حداکثر تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳) نسبت به راه اندازی تأسیسات لازم جهت بهره برداری از پساب مجتمع شهید باقری به منظور آبیاری درختان بوستان چیتگر اقدام نماید و علاوه بر آن ظرف مدت سه هفته (حداکثر تا ۱۵ تیر ۱۴۰۳)، عملیات عمرانی احیای قنوات (در ۴ نقطه) را جهت استفاده برای آبیاری درختان پیگیری و اجرا کند.

وی اضافه کرد: با توجه به تکالیف قانونی واحدهای تولیدی و صنعتی درخصوص ایجاد فضای سبز و نگهداری از آن، مقرر شد اداره محیط زیست شهر تهران ظرف یک ماه ضمن بازدید میدانی بر نحوه اجرای تعهدات آن واحدها نظارت و نتیجه را به دادستانی گزارش کند.

صالحی با تأکید بر اهمیت حفظ فضای سبز و نگهداری از درختان بوستان‌های پایتخت، اظهار داشت: اداره منابع طبیعی همچنین موظف شد به منظور اعمال نظارتب ر نحوه نگهداری درختان در کلیه پارک‌های تهران خصوصا پارک چیتگر، ظرف مدت یک هفته یگان حفاظت منابع طبیعی را با اختصاص نیرو و امکانات لازم در مناطق هشت گانه بوستان‌ها و جنگل‌ها مستقر کند و ضمن ارائه گزارش روزانه از اقدامات انجام شده، در صورت اهمال شهرداری، مراتب را جهت اقدام قانونی به دادستانی تهران گزارش کند.

دادستان تهران گفت: با توجه به قطع و خشکاندن درختان در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران و جرم‌انگاری این امر در قوانین جاری شهرداری، شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران همچنین سازمان بوستان‌ها وفضای سبز شهر تهران مکلف شدند علاوه بر نظارت جامع، دقیق و مستمر نسبت به معرفی اشخاص خاطی حقیقی و حقوقی جهت تشکیل پرونده قضایی به دادستانی تهران اقدام کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس لو رفته هدی زین العابدین در مهمانی شبانه / خانم بازیگر از 15 سال پیش تکون نخورده !