ارزش معاملات بورس انرژی در یک قدمی صعود به 100 هزار میلیارد ریال


ارزش معاملات بورس انرژی در یک قدمی صعود به 100 هزار میلیارد ریال

ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران ظرف بازه هفتگی منتهی به روز معاملاتی چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه بالغ بر ۹۹ هزار میلیارد ریال شد؛ این در حالی بود که ظرف هفته قبل منتهی به روز چهارشنبه شانزدهم خرداد ماه رکورد فروش ۴۶ هزار میلیارد ریالی در این بازار به ثبت رسیده بود و به این ترتیب طی هفته اخیر ارزش معاملات انجام شده در این بازار جهشی ۱۱۳ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش حجم فروش حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل و بیشتر بودن روزهای کاری در هفته اخیر نسبت به هفته منتهی به شانزدهم خرداد ماه از مهم‌ترین دلایل جهش ارزش فروش‌ها در بورس انرژی ایران بود طی هفته اخیر منتهی به ۲۳ خرداد ماه نسبت به هفته قبل بود.

در هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه بالغ بر ۲۷۴ هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت، این معاملات ارزش ریالی معادل ۶۸ هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال را برای این بازار رقم زد و بیشترین تاثیر را بر رکوردشکنی ارزش معاملات بورس انرژی طی هفته اخیر به همراه داشت.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس با فروش ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید به ارزش ریالی برابر ۱۰ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه و ۲۸۰ هزار بشکه دیگر از نفت سفید در روز دوشنبه ۲۱ خرداد ماه به ارزش معادل ریالی ۱۰ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل در هفته اخیر قرار گرفت. نفت سفید ستاره خلیج‌فارس برای روز ۲۱ خرداد با قیمت پایه برابر منفی ۱۱ پریمیوم دلار به ازای هر بشکه در رینگ بین‌الملل عرضه شد؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه و رقابت متقاضیان برای کسب سهم از این محصول، میانگین نرخ فروش هر بشکه از این محصول را به ۷.۸۸ دلار به ازای هر بشکه رساند. شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در پی استقبال خریداران از عرضه نفت سفید در روز ۲۱ خرداد ماه، نسبت به عرضه ۲۸۰ هزار بشکه دیگر این مرتبه با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۸ پریمیوم دلار به‌ازای هر بشکه اقدام کرد. میزان تقاضا متناسب با عرضه بود و به این ترتیب در عرضه دوم کل محصول با قیمت پایه معامله شد.

ارزش رینگ داخلی ۱۸.۲ هزار میلیارد ریالی شد

۷۰ هزار و ۸۵۷ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته منتهی به روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه به فروش رفت و ارزش ریالی بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال را رقم زد. بررسی داده‌های رینگ داخلی طی هفته گذشته از آن حکایت دارد که شرکت پالایش نفت تبریز با فروش ۱۶ هزار و ۲۷۵ تن نفت سفید ویژه خوراک صنایع با مجموع ارزش ریالی ۴ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال در صدر فروشندگان این بازار قرار گرفت. این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۲۵ هزار و ۸۲۹ میلیارد ریال در این رینگ عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی معادل میزان عرضه از سوی خریداران به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت.

شرکت پالایش نفت آبادان با فروش ۵ هزار تن نفتای سبک با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال و شرکت پالایش نفت شیراز با فروش ۴ هزار تن آیزوریسایکل با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی برترین فروشندگان در رینگ بین‌الملل قرار گرفتند.

فروش ۵.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق سلف

بررسی داده‌های بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۶۹ میلیون کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه بازار برق بورس انرژی ایران در هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه حکایت دارد. مجموع این معاملات ارزش ریالی این بازار را به ۷ هزار و ۶۸ میلیارد ریال رساند.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در رینگ داخلی محصولات زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی برای روز شنبه ۲۶ خرداد ماه از عرضه محصولات متعددی حکایت دارد؛ شرکت پالایش نفت اصفهان از جمله مهم‌ترین عرضه‌کنندگان محصول در رینگ داخلی در این روز است. شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز برابر ۶ هزار تن آیزوفید، ۳ هزار تن آیزوریسایکل و ۳ هزار تن نفتای سنگین را در این تابلو عرضه می‌کند. این در حالی است که شرکن پالایش نفت تهران نسبت به عرضه ۵ هزار تن نفتای سنگین در این رینگ اقدام خواهد کرد.

منبع : بورس انرژی
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم / سحر دولتشاهی از جدایی نالید ! / همیشه زن دوم بود هم در رامبد هم در همایون !