یکی از بحث های امروز در میان جوامع بشری نحوه تغذیه صحیح و درست است که با توجه به سبک زندگی امروزی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. روش های غذایی و تغذیه امروزی که بی شک نادرست هستند و استفاده از غذاهایی با کالری زیاد که باعث چاق شدن و اضافه وزن در میان مردم شده است، باعث شیوع بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی در جامعه شده اند.

مزیت ها و معایب الگوی تغذیه های امروزی

مزیت ها و معایب الگوی تغذیه های امروزی

از طرف دیگر نیز برخی از مردم رژیم گیاهی را برای تغذیه خود انتخاب کرده اند؛ در این مقاله قصد داریم به شناسایی مزیت ها و معایب الگوی تغذیه های امروزی بپردازیم؛ همراه ما باشید.

در ابتدا باید تعریفی را از گیاهخواری برای شما بیان کنیم، این روش تنها یک مدل ثابت غذا خوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی و گوشت حذف شده باشد؛ بغیر از گیاهخواری انواع مختلفی دیگری از رژیم های غذایی وجود دارند که از ماهی خواری، ماکیان گیاهخواری، شیر تخم مرغ گیاهخواری بعنوان متدوال ترین آنها می توان نام برد. متعادل ترین نوع این رژیم، رژیم گیاهخواری شیر و تخم مرغ است که شما می توانید پروتئین خود را از این طریق تامین کنید.

مزیت ها و معایب الگوی تغذیه های امروزی

رژیم گیاهخواری

باید گفت امروزه ثابت شده است که مصرف بیشتر میوه ها، سبزی ها، غلات، حبوبات و مصرف کمتر از گوشت های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان و اضافه وزن را کاهش می دهند. این ویژگی ها از ویژگی های مثبت گیاهخواری است اما وقتی رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنید باید به شدت به آن اهتمام بورزید و برنامه ریزی در آن بسیار مهم و ضروری است.

انتخاب این رژیم محدود سنی ندارد اما در سنین رشد و در شرایط بارداری توصیه نمی شود و بهتر است از آن پرهیز کرد. پس باید گفت بهتر است در سنین رشد از رژیم گیاهخواری مطلق کمی فاصله گرفته و ترکیبی از گیاهخواری با منابع حیوانی را برای شما پیشنهاد می کنیم. اما اگر اصرار به این نوع رژیم و ادامه آن را دارید فراموش نکنید که باید از مکمل های غذایی نیز حتما استفاده کنید.

مزیت ها و معایب الگوی تغذیه های امروزی

غذاهای مخصوص گیاهخواران

بسیاری از مردم فکر می کنند که گیاهخواری از تنوع دستور غذایی بسیار کمی برخوردا است، اما اینطور نیست! بگذارید یک دستور غذای معروف را به شما معرفی کنیم.

کباب سبزیجات مخصوص: برای تهیه سس مخصوص این کباب ابتدا روغن زیتون، پودر زیره، پودر گشنیز و آبلیمو را به همراه سیر و فلفل با یکدیگر مخلوط کرده و کمی سرکه و نمک هم به آن اضافه کنید تا سس یکدستی بدست بیاید. در انتها گشنیز و جعفری را هم به آن اضافه کنید.

مزیت ها و معایب الگوی تغذیه های امروزی

سبزیجات

سپس کدو سبز و را حلقه ای و فلفل و پیاز را درشت خرد می کنیم. بعد از آن قارچ را به همراه این سس مخلوط کرده و حداقل برای مدت ۴ ساعت به آن زمان استراحت می دهیم تا مواد خوب به خورد آن برود.

سیخ های چوبی را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخوابانید و سبزیجات را به سیخ چوبی بکشید، سپس آن ها را داخل فر قرار داده و گریل بالای فر را روشن کرده و هر چند دقیقه یکبار سیخ ها را بچرخوانید تا در نهایت سبزیجات کبابی نرم و یکدستی را داشته باشید. امیدواریم که از خوردن این غذای سالم لذت ببرید.