اقتصاد جهان – تیر96


اقتصاد جهان - تیر96

به گزارش حساب من سه شنبه بازارهای مالی امریکا تعطیل خواهند بود و چهارشنبه صورت جلسه نشست اخیر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) منتشر خواهد شد تا فعالین بازار در خصوص مذاکرات نشست قبلی با مطالعه جزئیات تصمیمات آتی در خصوص افزایش نرخ بهره را برآورد کنند.جهت گیری عمده بانک های مرکزی دنیا از جمله بانک مرکزی اروپا و انگلستان برای افزایش نرخ بهره در کنار عدم چشم انداز مثبت برای افزایش نرخ بهره امریکا تضعیف دلار را در پی داشته است. تضعیف دلار در کنار کاهش تولید نفت در امریکا افزایش قیمت نفت و در کنار چشم انداز رشد تقاضا در چین رشد قیمت فلزات را در پی داشته، با این حال طلا کاهش قیمت را تجربه کرده است.

تضعیف دلار و تقویت عمده ارزهای جهانی

شاخص دلار این هفته با کاهش ۱,۷ درصدی به ۹۵.۶ واحد رسیده است. از یکسو رئیس بانک مرکزی اروپا از بهبود در شرایط اقتصادی این اتحادیه و آمادگی برای افزایش نرخ بهره صفر درصدی سخن گفته و موجب تقویت یورو شده، از سوی دیگر رئیس بانک مرکزی انگلستان از آمادگی برای افزایش نرخ بهره به منظور مقابله با افزایش تورم سخن گفته و موجب تقویت پوند شده است.

از طرف دیگر صحبت های رئیس بانک مرکزی امریکا در لندن شامل نکته جدیدی در خصوص افزایش نرخ بهره این کشور نبوده و به گفته وی مدل اقتصادی بانک مرکزی امریکا شرایط را به آهستگی تغییر می دهد، همین مسئله در کنار کاهش قیمت ها در بازار انرژی (میان مدت) موجب شده تا تحلیل گران با شک و تردید به تحقق تورم هدف ۲ درصدی و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نگاه کنند و دلار تضعیف شود.

همچنین چهارشنبه مشخص شده که فروش قولنامه ای خانه ها نیز ۰,۸ درصد به نسبت ماه قبل کاهش یافته، این شاخص برای ماه قبل نیز با تعدیل منفی ۰.۴ درصدی به منفی ۱.۷ درصد کاهش یافته که خبر خوبی برای اقتصاد امریکا نبوده است. همچنین جمعه نرخ تورم اتحادیه اروپا ۱.۳ درصد اعلام شده که ۰.۱ درصد بیشتر از برآوردها بوده است.

شاخص های اقتصادی مثبتی که در دو روز انتهایی هفته از امریکا مخابره شد اما از افت بیشتر دلار جلوگیری کرد. پنج شنبه آخرین برآورد از نرخ رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد دنیا در فصل زمستان رشد ۰,۲ درصدی به نسبت برآورد قبلی را نشان داد و نرخ رشد ۱.۴ درصدی برای فصل زمستان را نهایی کرد. جمعه نیز مشخص شد که مخارج مصرف کنندگان به نسبت ماه قبل ۰.۱ درصد رشد داشته و شاخص فعالیت کارخانجات شیکاگو و شاخص اعتماد مصرف کنندگان امریکایی برخلاف انتظارات افزایش یافته اند.

افت طلا با وجود تضعیف دلار

طلا دوشنبه افت قابل توجهی داشته که ناشی از عرضه بزرگ ۱,۸۵ میلیون اونسی که ظرف یک دقیقه ثبت شده، بوده است. به اعتقاد معامله گران این ثبت سفارش به واسطه اشتباه شخص یا سازمانی در میزان و زمان فروش یکجا بوده است. در ادامه هفته با وجود اصلاح بخشی از افت روز دوشنبه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (با توجه به تضعیف دلار) اما توقف افت شاخص دلار در روز جمعه موجب تضعیف مجدد طلا بوده است.

کاهش تولید نفت در امریکا

نفت خام طی هفت روز منتهی به جمعه ۹ تیرماه (۳۰ ژوئن) و در پی طوفان در امریکا که موجب افزایش احتمال کاهش تولید در این کشور شده، رشد داشته و از کمینه هفت ماه و نیم اخیر فاصله گرفته است. بر اساس گزارش “بیکر هیوز” از دکل های فعال در امریکا بعد از ۲۲ هفته (۵ ماه) رشد متوالی این هفته ۲ دستگاه کاسته شده و به ۷۵۶ دستگاه رسیده است. همچنین میزان تولید نفت امریکا این هفته بیش از یکصد هزار بشکه کاهش یافته که می تواند دلیلی در اثبات فرضیه کاهش تولید در اثر طوفان هفته گذشته باشد.

شاخص رسمی فعالیت کارخانجات چین نیز بامداد جمعه اعلام شده و برخلاف انتظارات افزایش یافته که می تواند نشانه ای از افزایش تقاضا باشد. با این حال نگرانی از بابت افزایش تولید لیبی و نیجریه که از توافق محدودیت عرضه معاف شده اند کماکان بر بازار نفت سایه افکنده است.

چشم انداز مثبت تقاضا و رشد فلزات

کاهش موجودی انبارهای LME در کنار تضعیف دلار روند مثبتی را برای تمامی فلزات رقم زده به طوری که این هفته مس و آلومینیوم ۲,۴ درصد و روی ۱.۴ درصد رشد داشته اند.

در کنار افزایش سرعت رشد فعالیت کارخانجات چینی، به گفته معاون نخست وزیر چین دولت این کشور در حال برنامه ریزی به منظور کاهش بدهی های بنگاه ها به واسطه فروش خانه های خالی است. چین بزرگترین مصرف کننده عمده کالاها از جمله فلزات است و کاهش بدهی بنگاه های اقتصادی این کشور می تواند از کاهش تقاضای کالاهای اساسی جلوگیری کند.

قیمت سنگ آهن این هفته نیز در پی افزایش قیمت فولاد در چین رشد داشته است. طی هفته های اخیر فولاد به علت کاهش عرضه به واسطه قوانین زیست محیطی اجرا شده توسط دولت چین و تعطیلی بخشی از تولیدکنندگان، رشد قیمت ها را تجربه کرده است.منبع



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مقتصاد یعنی چه؟