ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود


ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود

داشتن فراری، مک‌لارن یا لامبورگینی خوب است. اما آن‌ها ماشین‌های جاده‌ای هستند. شاید دوست داشته باشید علاوه بر سفر در جاده، گشت و گذاری هم در آسمان کنید و از حس خوب پرواز لذت ببرید. دوست دارید ماشین پرنده داشته باشید؟

جورج واکولیک، راننده‌ی حرفه‌ای یا فضانورد نیست. در حقیقت، او اولین کسی است که تصدیق می‌کند، مفهوم ماشین پرنده از هزاران فیلم علمی تخیلی استخراج شده است. پشتیبان و حامی اصلی ایده ماشین پرنده با نام AeroMobil، یک کارآفرین موفق است.

جورج واکولیک می‌گوید:

"آزادی سفر "، چیزی است که این ایده را جذاب می‌کند. این ایده ریشه در علایق انسان‌ها دارد. من در یک کشور کمونیست بزرگ شدم و ما در اتریش رودخانه دانوب را تماشا می‌کردیم و تصور می کردیم که زندگی باید چطور باشد. من تجربه شخصی دارم که چگونه گروه کوچکی از مردم می‌توانند همه چیز را تغییر دهند.

واکولیک در سال ۱۹۸۹ در رشته تئاتر در چکسلواکی تحصیل کرد. واکولیک جوان یکی از محرک‌های اصلی در به اصطلاح انقلاب مخملی بود که کمی بعد وکلوا هاول، نمایشنامه نویس و فعال حقوق بشر، را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد. در حال حاضر، در یک چرخش غیر قابل انتظار سرنوشت، او می‌خواهد آسمان را دموکراتیزه کند. واکولیک می گوید:

زیرساخت حمل و نقل ما به نقطه شکست رسیده است. ما می‌خواهیم نقطه تلاقی زمین و آسمان را پیدا کنیم. " "به یاد داشته باشید زمانی که تلفن همراه برای اولین بار ساخته شد، بعضی از ناظران می‌گفتند رشد آن خطی است، نه صعودی و چشمگیر، و همه ما می‌دانیم که چه اتفاقی افتاد. ما معتقدیم که ماشین پرنده هم این پتانسیل را دارد.

مقاله‌های مرتبط:

جیلی؛ مالک جدید شرکت خودروهای پرنده ترافیجیا تویوتا، در تلاش برای ساخت خودروی پرنده

کشور اسلواکی، دره سیلیکون (Silicon Valley) نیست، اما در تصمیم‌گیری بیش از حد شتابزده عمل نمی‌کند. HQ ایروموبیل یک مرکز صافکاری در حومه شهر براتیسلاوا است، منطقه ای که در حال حاضر بیشترین خودروهای شرق اروپا را تولید می‌کند، گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و فولکس‌واگن در این منطقه فعالیت می‌کنند و به زودی کارخانه‌ی ابرخودروسازی JLR با محصولات میلیون دلاری نیز ، در همین محل شروع به کار می‌کند. هزینه‌ها در اروپای شرقی پایین‌تر است در حالی که دسترسی به اتحادیه اروپا نیز تضمین می‌شود، در این کشور تخصص عظیم مهندسی هم وجود دارد.

یک دوست قدیمی مدرسه‌ای به نام استفان کلین، شروع به فروش قانونی ایده‌ی واکولیک کرد و دیدگاهش را برای یک ماشین پرنده توضیح داد، این روند، پس از مدتی در به موفقیت تبلیغاتی رسید و از شروع کار در اسلواکی حمایت شد.

ایروموبیل در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و اولین نمونه ماشین پرنده آن، v2.5، در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. الان ساده به نظر می‌رسد، اما در یک مجمع جهانی هوانوردی در مونترال، واکولیک گفت: آسمان چیزی فراتر از رفتن به آن است. نمونه اولیه این شرکت مقدار محدودی در اندازه خودش پرواز کرد.

ده ماه بعد، V3.0 رونمایی شد، که یک کار ۱۲ نفره بود. اثبات مفهومی بودن و توسعه مالکیت معنوی اثر شرکت تقویت شد تا حد زیادی که خود ایروموبیل چندین اختراع در حد شرکت‌هایی مانند ناسا و بوئینگ ثبت کرد.

ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود

جوراج می‌گوید: "ما در وین نسخه v3.0 را ارائه کردیم که برای من بسیار شخصی بود. ما یک پاسخ عالی داشتیم، اما البته بسیاری از مردم هنوز هم به دنبال کنجکاوی بودند. واقعا چگونه کار یک عده اسلواک در یک گاراژ بزرگ ساخت ماشین پرنده می‌تواند اعتبار داشته باشد؟

او به سرمایه گذاران و سازندگان تجهیزات صنعتی بیشتری نزدیک شد، و آماده پذیرش و رد کردن بسیاری از پیشنهادات شد. این خیلی خطرناک بود. اما زمانی که مشاوری به نام گلن مرسر، کارشناس پیشین شرکت ماشینکاری "مک کنزی و شرکا"، به او گفت که به چه کاری مشغول است و او را به فردی به نام آنتونی شریف معرفی کرد، راه را برای v4.0 آماده کرد. شریف در حال حاضر رئیس شرکت "Princess Yachts " است، اما شما ممکن است او را به عنوان معاون سابق فیات و مدیر توسعه خودروساز مک لارن به یاد داشته باشید.

مدیر کل توسعه SLR و تولید مک‌لارن، یک خودروساز مستقل است. "او به من گفت که به وین پرواز کرد و نمی‌دانست چه پیش می‌آید. هنگامی که وارد شد، 20 دقیقه به بررسی اجزای ماشین پرنده پرداخت." جوراج یادآوری می‌کند. "در نهایت او گفت:" خوب، من هم هستم ". وارد شدن او باعث ایجاد تفاوت و تغییر شدیدی در روند کار شد."

رئیس سابق مک لارن همکار سابق خود، داگ مک آندرو را تهییج کرد تا با آن‌ها همکاری کند. داگ کار خود را بر روی Discovery اصلی آغاز کرد و قبل از رفتن به شرکت Woking، مینی جدید را توسعه داد. آنتونی گفت:"من به v3.0 نگاه کردم و با خودم تصور می کردم که باید دلیلی داشت که چرا هیچ کس تا به حال ماشین پرنده درست نکرده، چرا کسی نمی‌توانست این کار را انجام بدهد. اما من نمی‌توانم آن دلیل را پیدا کنم. اما موافقم که همگی با هم همکاری کنند تا ماشین پرنده به یک واقعیت تبدیل شود."

تکنولوژی کنونی امکان ادغام دو دسته کاملا متفاوت خودرو و هواپیما را دارد. اگر چه با هم دیگر الزامات ناسازگاری دارند، ولی در مهندسی این کار، شدنی است، اما در قالب چارچوب قانونی labyrinthine در صنعت خودرو و هوا فضا.

ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود

داگ می‌گوید: "V3.0 تا ۵۰ ساعت پرواز می‌کند و ما هزاران ساعت پرواز را در شبیه ساز انجام می‌دهیم، بنابراین ما می‌دانیم که V4.0 می‌تواند چه کاری انجام دهد." "مرحله بعدی ساخت نمونه اولیه اعتبارسنجی است."

مانند تمام هواپیماها، وزن ایروموبیل به طور دقیقی بهینه‌سازی می‌شود: حداکثر وزن آن ۹۶۰ کیلوگرم (۷۲۰ کیلوگرم بدون مسافر یا سوخت)؛ نتیجه تلاش ما به این مقدار نزدیک می‌شود ولی واضح است که این وزن پذیرفتنی نیست، ولی کار ما با مهندسی و خیلی ماهرانه انجام شده است. مک‌آندرو می‌گوید: "ما می‌توانیم از کامپوزیت‌های فیبر کربن برای کاهش وزن استفاده کنیم. درست است که شکل و ظاهر آن شکل سومی بین ماشین و هواپیما درست می‌کند بدون اینکه شبیه هیچکدام به نظر برسد، اما اگر شما یک ماشین پرنده مک‌لارن را تجسم کنید، خیلی دور نخواهید رفت.

طراحان خودرو، تمایل دارند که بدنه این ماشین پرنده را مثل بدنه هواپیما توصیف کنند؛ ایروموبیل واقعا تک است و به زیبایی تصویر شده است. در حقیقت، هر چه بیشتر چشم‌های شما دور آن حرکت می‌کند کمتر شبیه خودرو است. بدنه عقب - قسمت عقبی که یک سطح ثبات‌دهنده هواپیما را در خود جای می‌دهد - در جهت نصب پروانه قرار می‌گیرد.

ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود

پریپرگ یک فیبر کربنی با رزین مصنوعی خاص است که در ساخت پلاستیک‌های تقویت شده استفاده می‌شود

شاسی در مفهوم به مونوکیج (Monocage) مک‌لارن شبیه است. شاسی این ماشین پرنده یک ناودانی کربنی پریپرگ (یک فیبر کربنی با رزین مصنوعی خاص که در ساخت پلاستیک‌های تقویت شده استفاده می‌شود) با جعبه سقوط آلومینیومی بیرون آمده است، که در جلو ماشین پرنده نصب شده است. کانال‌های هوای اطراف، از کنار موتور را خنک می‌کنند، و یک مجموعه دوم جلوتر از فنرهای تعلیق عقب، گازهای خروجی را خارج می‌کنند. بخش مرکزی شامل یک گهواره کربنی یکپارچه است که واحد قدرت را با پایه "صلیبی" برای سفتی اضافی و نقاط نصب بال‌ها را می‌پوشاند. این موتور بر روی محرکهای قفل شده بالای بدنه، روی محورهایی قرار دارد، و "بار نمونه" از نظر سختی هوا فضا شش برابر الزامات ایمنی است. بال‌ها نیز از کامپوزیت‌های کربن ساخته شده‌اند و دارای ویژگی‌های فلپ برای سطوح اضافی هستند، چیز جدیدی که با یک "هواپیمای عمومی" متناسب است (یعنی خصوصیتی که برای یک هواپیمای سبک جهت پرواز در ارتفاع بیشتر از ۱۰۰۰۰ پا مجاز است). برای این ماشین پرنده سه دقیقه طول می‌کشد تا از حالت خودرو به حالت پرواز تغییر کند.

از پشت، شما واقعا می‌توانید یک LMP1 مسابقه‌ای مستحکم، با بزرگترین دیفیوزر (diffuser) را جهان ببینید. با این حال، نوارهای نوری در دم عقب وجود دارد، و به دلیل آن نیز ماشین پرنده نیاز به سپر دارد. تیغه پروانه نیز خیلی هوشمندانه در یک هوزینگ قرار می‌گیرد. همه چیز این ماشین پرنده یک چالش جدی برای هر چیزی است که شما فکر می‌کنید در مورد اتومبیل و هواپیما می‌دانید. همچنین طول ماشین پرنده ۵.۹ متر است، که طول مطلوبی برای کنترل خوب روی زمین، ثبات طولی است و یک تجربه پروازی موفق برای صاحبانی که مهارت خلبانی ندارند، ایجاد می‌کند.

ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود

ایروموبیل مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر ۶.۲ لیتری توربوشارژ سازگار با استاندارد یورو ۶ است که به عنوان یک ژنراتور برای دو موتور الکتریکی که ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و چرخ‌های جلو را حرکت می‌دهند استفاده می‌شود. چرخ‌ها خود را بر روی محرک‌هایی می‌لغزانند تا سطح پهنای لازم را برای استفاده پایدار از جاده فراهم کنند (تلاش بسیار مهندسی برای توسعه هندسه تعلیق شده است). واحد توان ICE در حالت پرواز ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و با موتور متصل به یک پروانه می‌چرخد و محدوده گشت زنی ۷۵۰ کیلومتر (۴۶۶ مایل) در ۷۵ درصد دریچه گاز است. شرکت Prodrive این پیشرانه را به طور خاص برای ایروموبیل تولید کرده است، که یکی دیگر از معیارهای استاندارد طلایی «مفهومی بودن» این ماشین پرنده است. مک‌آندرو می‌گوید موتور می‌تواند بسیار بیشتر از این ظرفیت داشته باشد، اگر چه ما عمدا محافظه‌کاری می‌کنیم."

این ماشین پرنده مجهز به راننده هوشمند است. شما تقریبا مثل یک ماشین مسابقه‌ای در یک محل قرار می‌گیرید و صندلی ها به خودروی مفهومی LaFerrari شبیه هستند. سیستم‌های نمایشگر Garmin از دیگر امکانات این ماشین است. محوطه شیشه‌ای در داخل درب بالای سر شما، دید مستقیم را در پرواز افزایش می‌دهد و ویژگی‌های ایمنی با سیستم چتر نجات بالستیک تکمیل می‌شود.

ماشین پرنده به واقعیت نزدیک می‌شود

این شاهکار بزرگ مهندسی و تخیل است. این پیشگام برخی تکنولوژی‌های هوشمندانه است که ممکن است بتوان آن را در افق پرواز Ubers و هواپیماهای بدون سرنشین آمازون پیدا کرد. توجه داشته باشید که لاری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، ۱۲۰ میلیون دلار از پول خود را روی ماشین‌های پرنده سرمایه‌گذاری کرده است. مالکیت معنوی ایروموبیل بسیار ارزشمند است و دولت اسلواکی نیز در هیئت مدیره آن قرار دارد. این ماشین پرنده حدود ۱.۲ میلیون دلار قیمت دارد، بنابراین برای استفاده از آن باید پولدار باشید: جیسل باندخن، هریسون فورد و جی زو همه در لیست هدف ایروموبیل هستند.

جوراج در پایان می‌گوید: ما به شدت به این نوع نوآوری نیاز داریم. ما باید سریعتر سفر کنیم. ایروموبیل یک محصول شیک است، و این را به بازار اثبات می‌کند.

تماشای گالری زیبای تصاویر ماشین پرنده ایروموبیل را از دست ندهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت