مستند «باد» کپی برداری از «باد صبا» نیست


سیروس حصاری کارگردان مستند «باد»، در مورد این اثر گفت: قهرمان این فیلم از جنوب شرقی به ایران وارد و از شمال کشورمان خارج می شود و در این سفر ما رفتارهای مختلف آن را بررسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سیروس حصاری کارگردان «باد» درباره این مستند که امشب برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود،گفت: «بیشتر از 20 سال است که به دلیل نوع کارم که مستند سازی و عکاسی است، هر ساله توانسته ام گردشی به اطراف ایران پهناورمان داشته باشم و با مناطق و مردم مختلف ایران زمین آشنا شوم. ایرانگردی را در حد بهترین هدیه عالم دوست دارم و از آن لذت می برم. پیش از ساخته شدن مستند «باد» نیز طی سالها از لوکیشن های مختلف آن در فصول مختلف بازدید کرده و همیشه در این فکر بودم تا آثاری را که توسط باد ساخته شده اند به تصویر بکشم که به نوعی فرسایش های بادی نامیده می شوند.»

مستند «باد» کپی برداری از «باد صبا» نیست

این مستند ساز درمورد قهرمان اثرش گفت: «در حقیقت مستند «باد» داستان سفر یکی از انواع بادها است که در کشور پهناور ایران در فصول مختلف در حال وزیدن هستند. قهرمان باد ما از سمت جنوب شرقی ایران وارد کشور شده و در طی گذرش از ایران با او همراه می شویم و در نهایت این باد از شمال کشور خارج می شود.»

مستند «باد» کپی برداری از «باد صبا» نیست

حصاری با بیان اینکه در طی سفر باد از مناطق مختلف شاهد رفتارهای مختلفی از او هستیم، ادامه داد: «در گواتر، دریا را برای صیادان آرام می کند تا بتوانند صیدهای خوبی کنند و در منطقه مینیاتوری های چابهار، دره ستاره های قشم، بیابان های شهداد و در استان تهران و طالقان از سنگ های سخت و کوه های بزرگ اشکال زیبایی مانند انسان و حیوان و... به وجود می آورد انگار دست شوخ طبیعت هنرمند هوشمندانه به خلق این آثار اقدام کرده و در مسیرش موزه ای زیبا پدید آورده است.همچنین این باد از سوی دیگر همراه جن ها شده و در قشم مردم را مبتلا می کند که باد جن می نامندش. در کرمان طوفان های شن پدید می آورد و مردم را وادار به کوچ می کند، اما در یزد اسیر بادگیرها و کوچه های تنگ یزد می شود و در خنک کردن هوا یاری می رساند. این باد سرانجام در شمال باعث تولید نیروی برق و از دریای خزر خارج می شود.»

مستند «باد» کپی برداری از «باد صبا» نیست

کارگردان «باد» این مستند را حاصل سفرهای طولانی خود در طی سال ها به نقاط مختلف کشور به عنوان یک عکاس و مستند ساز معرفی و تصریح کرد: «سفری طولانی از گواتردر چابهار، سیستان و بلوچستان به جزیره قشم و سپس بیابان های کرمان و استان یزد و سپس استانهای تهران، البرز و گیلان که طی کردن مسافتی چند هزار کیلومتری بود این مستند را رقم زد و مدت سفر ساخت فیلم با یک گروه 5 نفره حدود 5 ماه به شکلی پراکنده طول کشیده است. در حقیقت باد و اثرت وزیدن آن به تنهایی نمی تواند بد و مشکل ساز باشد. اگر در بعضی مناطق مشکل ساز می شود هم نتیجه فرآیند غلط ما انسان ها است. «باد» هدیه کوچکی است به لا موریس فرانسوی سازنده مستند «باد صبا» ولی اصلا و به هیچگونه کپی برداری از او نیست.»

مستند «باد» کپی برداری از «باد صبا» نیست

عوامل مستند «باد» عبارتند از کارگردان و تدوینگر: سیروس حصاری، دستیار اول و مشاور: آراد حصاری، موسیقی: علی مولایی، نویسنده متن و گوینده: شهرام درخشان.
این مستند شنبه 31 تیر ساعت 21 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه 1 مرداد ساعت 9:30 بازپخش می شود.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سه قدرت عجیب در غنی‌سازی شیعه داریم