استفاده از گیمیفیکیشن در مارکتینگ


استفاده از گیمیفیکیشن در مارکتینگ

شاید جذابترین و چالش برانگیزترین اصل از اصول دیجیتال مارکتینگ گیمیفیکیشن باشد، گیمیفیکیشن به افراد اجازه می‌دهد با افزایش تلاش در سایت یا اپلیکیشن یا طرح موردنظر ما هدیه، تخفیف و یا امتیاز بگیرند.

دریافت پاداش، سبب آزاد شدن دوپامین در مغز انسان می‌شود که به همراه اندورفین، مسئول ایجاد حس لذت در بدن ما هستند. هنگامی که در بازی‌ها نتایج مثبتی کسب می‌کنیم، این دو ماده‌ی شیمیایی ترشح می‌شوند و احساس لذتبخشی را در ما ایجاد می‌کنند.
استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی

متاسفانه بسیاری از افراد ساخت بازیهای ساده را گیمیفیکیشن می‌نامند و یا گیمیفیکیشن را تنها با طرح های مشتری مداری و افزایش فروش تعریف می‌کنند، درصورتیکه بخش عمده ای از گیمیفیکیشن در خود سازمان با هدف افزایش بهره وری کارکنان پیاده می‌شود.

موسسه تحقیقاتی گارتنر پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۱۵ سرویس‌های گیمیفیکیشن به اندازه‌ی فیسبوک، ای‌بی، آمازون و غیره مهم خواهد بود و بیش از ۷۰ درصد از سازمان‌های جهانی روشهای بازاریابی خود را با هدف تعامل بیشتر با مشتریان تغییر خواهند داد که یکی از این روش‌ها گیمیفیکیشن است و هر سازمانی حداقل یک راهکار با گیمیفیکیشن خواهد داشت.بنابراین گیمیفیکیشن بسیار فراتر از انجام عمل از سوی کاربر و اختصاص امتیاز از سوی ما میباشد و کاربر میبایست در طولانی مدت طعم یک چالش «برد برد» را بچشد.

بنابراین با ترکیب بیگ دیتا و رفتار کاربر و هوش مصنوعی میبایست کاربر را در چرخه‌ای موفقیت آمیز برای کسب و کار خود قرار دهیم .

در زیر مثالهایی کاربردی از گیمیفیکیشن ارائه شده است:

نمونه ایرانی گیمیفیکیشن

بسیاری از برندهای ایرانی مانند دیجی کالا و نوین چرم معادل درصدی از خرید کاربران به آنها کارت تخفیف فیزیکی یا مجازی میدهند و یا با افزایش فعالیت کاربر در سایت زودفود شما کدشارژ دریافت می‌کنید.

نمونه خارجی کمپینهای گیمیفیکیشن

مثال بارز از گیمیفیکیشن برنامه‌ی پرواز ایرلاینهای بزرگ آمریکایی بودند که از آن‌ها به عنوان برنامه‌های وفاداری استفاده می‌کردند. این برنامه‌های وفاداری به شکل مایل‌های پرواز مکرر بودند و به مشتریان در قبال مسافتی که با این خطوط هوایی پرواز می‌کردند امتیازهایی می‌دادند که مشتری می‌توانست در پرواز‌های بعدی آن‌ها را به بلیت تبدیل کند.

مثال بعدی بازی پین اسکاد میباشد که طی این بازی که برای موبایل طراحی شده، از طرفی به کودکان کمک می کند که راحت تر با بیماریشان مبارزه کنند و هم اطلاعات مورد نظر دانشمندان را در اختیار آنها قرار می دهد اما متاسفانه کودکان به خاطر ناتوانی ناشی از بیماری تمایلی به همکاری در مورد میزان دردشان نداشتند، به همین خاطر یک کمپانی در تورنتوی کانادا با طراحی یک بازی همراه با جوایز و ماموریت های هیجان انگیز به کودکان انگیزه همکاری با پزشکان را داد که هم به پزشکان برای درمان راحت تر کودکان کمک کرد ،هم کودکان با انگیزه و هیجان بیشتری برای درمان بیماریشان مبارزه کردند.

شما هم نمونه های جذابی که بخاطر دارید با ما به اشتراک بگذارید.

شراگیم مرادی



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

توسعه بسترهای بازار سرمایه در دستور کار شهید جمهور