توسعه زیرساخت ها برای حرکت رو به جلو، رهاورد دولت یازدهم در استان کردستان


توسعه زیرساخت ها برای حرکت رو به جلو، رهاورد دولت یازدهم در استان کردستان

سنندج - ایرنا - کردستان به دلیل شرایط مختلف از جمله توپولوژی اقلیمی فاصله زیادی با استان های توسعه یافته گرفت که دولت تدبیر و امید برای جبران این شکاف در چهار سال گذشته برنامه های گسترده ای برای ارتقای سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها در حوزه های مختلف راه ها، کشاورزی و صنایع این استان انجام داده است.

به گزارش ایرنا، کردستان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سرزمین مجاهدت های خاموش نام گرفت و بدون شک خدمت به این سرزمین از مهمترین وظایف مسئولان بود و همه به آن واقف هستند اما این خدمات در دولت تدبیر و امید رنگ و بوی خاصی به خود گرفت تا با تامین امکانات زیربنایی، شکاف توسعه میان کردستان و سایر استان ها به حداقل برسد.
کردستان بدلیل برخورداری از 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، داشتن بیش از یک سوم از اراضی مستعد برای فعالیت های معدنی، ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری در پتروشیمی و صنایع پایین دستی، وجود منابع آب فراوان و قرار گرفتن بر سرشاخه های پنج حوزه آبخیز مهم کشور، جلوه های طبیعی و باستانی برای گردشگری و قرارگیری در کریدور شمال جنوب کشور، ظرفیتی مستعد برای سرمایه گذاری و توسعه دارد.
دولت یازدهم از همان ابتدا برای پیشبرد اهداف، توان خود را برای توسعه متوازن در تمامی نقاط کشور بکار بست و مسئولان استان ها نیز از این فرصت برای رشد اقتصادی حوزه خدمتی خود استفاده کردند به طوریکه در خدمت چهار ساله دولت تدبیر و امید در کردستان احداث 807 کیلومتر راه، جذب 620 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی، جذب بیش از چهار هزار و 650 میلیارد ریال سرمایه ثابت در حوزه کشاورزی و افزایش هشت برابری سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی در این مدت انجام شد.

** احداث راه محور توسعه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: در طول فعالیت دولت یازدهم، در مجموع 897 کیلومتر راه در بخش های بزرگراهی، راه اصلی، فرعی و روستایی در کردستان با اعتبار هشت هزار و 160 میلیارد ریال احداث شده است.
امیر قادری عملکرد دولت تدبیر و امید را در چهار سال گذشته با وجود همه محدودیت ها (کمبود منابع و اعتبارات) در حوزه های مختلف قابل قبول دانست و افزود: در این مدت 127 کیلومتر بزرگراه در کردستان احداث شد که معادل 48 درصد کل بزرگراه های ساخته شده در این استان است.
وی طول کل راه های بین شهری (اصلی و فرعی) استان را یک هزار و 800 کیلومتر اعلام کرد و یادآور شد: 200 کیلومتر از این راه ها، معادل 11 درصد با اعتبار سه هزار و 760 میلیارد ریال در دولت یازدهم احداث شده است.
قادری به خدمات دولت در حوزه مسکن کردستان نیز اشاره و اظهار کرد: از تعداد 38 هزار و 659 واحد مسکن مهر تعهد داده شده دولت در این استان، تاکنون حدود30 هزار واحد به بهره برداری رسیده که 9 هزار و 208 واحد آن در دولت یازدهم تحویل متقاضیان شده است.
معاون عمرانی استاندار کردستان به اقدامات دولت تدبیر و امید، در حوزه آب و فاضلاب شهری و آب منطقه ای استان نیز گریزی زد و گفت: در دولت یازدهم سدهای زیویه کامیاران و قوچم دهگلان به بهره داری رسید و سدهای چراغ ویس سقز و عباس آباد بانه هم آبگیری شدند.
قادری اضافه کرد: بهره برداری از تصفیه خانه آب شماره 2 سنندج، بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب مریوان، بانه و سریش آباد و آغاز بکار 2 نیروگاه برق آبی در سد آزاد، از جمله اقدامات دولت یازدهم در حوزه آب و فاضلاب شهری کردستان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت دولت گذشته در حوزه روستایی استان اشاره کرد و افزود: کمک و اختصاص 910 میلیارد ریال اعتبار به دهیاری های استان و اجرای 6 هزار کیلومتر شبکه فاضلاب روستایی با همکاری روستاییان، از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در چهارسال گذشته در استان بوده است.
وی به مجهز بودن دهیاری های استان به 406 دستگاه ماشین آلات مختلف اشاره کرد و گفت: 140 دستگاه آن در دولت تدبیر و امید تحویل مناطق روستایی شده است.
معاون عمرانی استاندار کردستان عملکرد دولت در حوزه گاز رسانی را بسیار خوب دانست و ادامه داد: در طول فعالیت دولت یازدهم، به 389 روستای استان گازرسانی شده و گازرسانی به 120 روستای دیگر نیز با اعتبار بیش از هزار میلییارد ریال در حال انجام است تا پایان سال به بهره براری می رسد.
قادری با بیان اینکه هم اکنون هزار و 39 روستا در کردستان دارای نعمت گاز هستند اضافه کرد: ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان، بیش از 80 درصد است.
وی مقاوم سازی پنج هزار و 576 واحد مسکونی روستایی در کردستان را از جمله اقدامات دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: مطالعه 111 طرح هادی روستایی در سه سال اخیر و اجرای 107 پروژه طرح هادی روستایی، از دیگر خدمات این دولت در طول فعالیت خود بوده است.
معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در سه سال اخیر کمک خوبی به شهرداری های استان کرده است، افزود: در طول سه سال گذشته، 2 هزار و 860 میلیارد ریال به شهرداری های کردستان کمک شده است.
قادری یادآور شد: 950 میلیارد ریال در سال 93، 740 میلیارد ریال در سال 94 و در سال 95 نیز یک هزار و 180 میلیارد ریال به شهرداری های استان از منابع مختلف کمک شده است.
به گفته وی، از سال 93 تاکنون سه نوبت آزمون در شهرداری های استان، برگزار شده و 129 نفر جذب این نهاد شده اند.

** جذب 620 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم
تمامی تلاش های صورت گرفته برای سرمایه گذاری خارجی در کردستان در صورتی انجام شده که تا قبل از دولت یازدهم حتی یک مورد سرمایه گذاری خارجی در این استان محقق نشده بود اما به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در دولت تدبیر و امید حدود 620 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان جذب شده است.
حسین فیروزی با اشاره به اینکه اشتغال و سرمایه گذاری 2 مشکل اصلی و عمده مردم در این استان است، گفت: با بهره برداری کامل از طرح های سرمایه گذاران خارجی برای حدود 2 هزار نفر بطور مستقیم شغل ایجاد می شود.
وی مجموع 620 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی استان را شامل شرکت سرزمین شادی های آربابا بانه، طلای ساریگونی، فولاد گستر الماس، کارخانه تولید سیگار سقز و شرکت رووناکی شار اعلام کرد.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، برخی از طرح ها نظیر معدن طلای ساریگونی علیرغم داشتن مشکلات جدی در گذشته در این دولت به رفع مشکلات آن اقدام، افتتاح و به بهره برداری رسیدند و برخی دیگر از پروژه ها مانند کارخانه سیگار سقز و سرزمین شادی های آربابا در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

** افزایش سه برابری اعتبارات استان کردستان در دولت یازدهم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه اعتبارات این استان در سال 92، سه هزار و 850 میلیارد ریال بود، ادامه داد: این اعتیارات امسال به 9 هزار و 300 میلیارد ریال یعنی حدود سه برابر سال 92 افزایش یافته است.
بهرام نصراللهی زاده افزود: مجموع اعتبارات اختصاص یافته به استان کردستان با احتساب اعتبارات ردیف آب های مرزی در طی دولت یازدهم، حدود 50 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی تاکید کرد: این میزان اعتبارات در قانون بودجه ردیف جداگانه ای داشته و غیر از پروژه های ملی و ردیف های متفرقه است.

** افزایش 46 درصدی تولید محصولات کشاورزی مهمترین تاثیر تدبیر دولت در حوزه کشاورزی کردستان
ریل گذاری برای توسعه پایدار کشاورزی در کردستان را می توان در جذب بیش از چهار هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت، افزایش 46 درصدی تولید محصولات کشاورزی، افزایش 2 برابری ظرفیت سردخانه ها و افزایش 2 دهم ضریب مکانیزاسیون برای هر هکتار ارزیابی کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاوزی کردستان در این ارتباط می گوید: در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان از مرز 2 میلیون و 690 هزار تُن گذشت این در حالی است که میزان تولید محصولات در سال 92 حدود یک میلیون و 800 هزار تن تولید شده بود.
کریم ذوالفقاری افزود: کشاورزی از مهمترین منابع درآمدی مردم کردستان بوده و هم اکنون زندگی حدود 160 هزار بهره بردار با جمعیت تحت پوشش بیش از 600 هزار نفر ، به بخش کشاورزی وابسته است.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز مردم کردستان به بخش کشاورزی، دستاوردهای چهار ساله دولت یازدهم در این بخش را می توان زمینه ساز آینده ای روشن برای این استان مرزی در دامنه رشته کوه های زاگرس دانست.
به گفته وی، در این دولت قدم های خوبی از جمله افزایش 2 برابری سهم بری کشاورزی از اعتبارات استانی برداشته شده اما با توجه به کاستی های مختلف، علی‌‌رغم توفیقات خوبی که در دولت یازدهم عاید بخش کشاورزی کردستان شده توانمندی های آن در خیلی از موضوع ها از حالت بالقوه به بالفعل در نیامده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اجرای طرح ها که از آن به عنوان سرمایه گذاری ثابت و توسعه زیرساخت ها در بخش های در بخش های مختلف صنایع تبدیلی و خدماتی کشاورزی، نوسازی ناوگان مکانیزه و احداث واحدهای تولیدی برای توسعه بخش، افزایش کمی و کیفی تولیدات، ایجاد اشتغال یاد می شود افزود: در چهارسال گذشته چهارهزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای 2 هزار و 338 طرح جذب شده است.
وی تاکید کرد: با این میزان اعتبار 2 هزار و 13 شغل جدید در بخش کشاورزی ایجاد و همچنین اشتغال هفت هزار و 302 نفر از فعالان بخش کشاورزی تثبیت شده است.
به گفته ذوالفقاری، ایجاد 605 هزار تن ظرفیت جدید کارخانه خوراک دام و طیور، تأمین چهار هزار و 379 دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، تجهیز چهار هزار و 630 هکتار مزارع وباغات جدید به سیستم های نوین آبیاری (آبیاری تحت فشار) و احداث 18 واحد گلخانه تولید محصولات کشاورزی به مساحت 40 هزار و 718 مترمربع از دیگر طرح های اجرا شده در دولت تدبیر و امید است.
وی با اشاره به اینکه میزان پایین فرآوری محصولات کشاورزی از موضوعات آزاردهنده بخش کشاورزی است گفت: از 2 میلیون و 690 هزاتر تن تولید استان هم اکنون حدود 660 هزار تن آن فرآوری می شود.
به گفته ذوالفقاری، در چهار سال دولت تدبیر و امید واحدهای مختلفی برای فرآوری محصولات کشاورزی آغاز شده که با دریافت پروانه تاسیس و بهره برداری از این طرح ها میزان فراوری با 600 هزار تن افزایش به یک میلیون 260 هزار تن می رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از رشد 2 برابری ظرفیت ذخیره سردخانه های استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: ظرفیت سردخانه استان در سال 92 حدود 18 هزار تن بوده و امروز این عدد به 36 هزار تن رسیده است و با اتمام طرح های در حال اجرا این ظرفیت به 66 هزار تن می رسد.
وی با اشاره به اینکه کردستان در چند سال گذشته رتبه نخست کشوری در ضریب مکانیزاسیون دارد گفت: در دولت تدبیر و امید نیز با استفاده از تسهیلات مختلف چهار هزار و 379 دستگاه ماشین آلات وادوات به ناوگان کشاورزی استان افزوده شده است.
ذوالفقاری افزود: با تامین این خدمات ضریب مکانیزاسیون کشاروزی کردستان از 1.68 اسب بخار در هر هکتار سال 92 با 2 دهم افزایش به 1.9 رسیده است که علاوه بر افزایش همچنان 2دهم اسب بخار نیز از میانگین کشوری بالاتر است.

** رشد هشت برابری سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کردستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان گفت: از سال 92 تا کنون علاوه بر افزایش 1.8 متری سرانه اراضی برای هر کردستانی میزان سرمایه گذاری نیز حدود 8 برابر افزایش یافته است.
شاهو حاجبی با بیان اینکه مساحت شهرک های صنعتی کردستان در سال 1392 حدود 880 هکتار بود، گفت: هم اکنون با اجرای طرح های مختلف این میزان در تمامی شهرک های فعال به یک هزار و 100 هکتار رسیده است.
وی افزود: در انتهای سال 92 سرانه اراضی شهرک های صنعتی برای هر کردستانی پنج متر و 50 سانتی متر بود که با توجه به اجرای شهرک های جدید در شهرستان ها این میزان نیز به 7.2 متر افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه انتهای سال 92 میزان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کردستان یک هزار و 723 میلیارد ریال برآورد شده بود، یادآور شد: هم اکنون میزان سرمایه گذاری در شهرک های استان 13 هزار و 382 میلیارد ریال برآورد شده که 11 هزار و 659 هزار میلیارد ریال از این میزان پس از سال 92 تاکنون روی داده است.
به گفته حاجبی، جذب 2 سرمایه گذار خارجی در شهرک های صنعتی کردستان از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که شهرک های صنعتی کردستان را به عنوان معدود شهرک های موفق کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی مطرح کرده است.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری های خارجی در شهرستان های دهگلان و سقز بود که شامل کارخانه تولید سیگار و توتون با حضور سرمایه گذار ترکیه ای و شرکت مهر پویش آوالان با حضور سرمایه گذار کرد مقیم آلمان است.
به گزارش ایرنا، اوایل سال جاری پروژه های زیادی با حضور مسئولان کشوری در استان کردستان افتتاح شد و در هفته دولت امسال نیز 681 پروژه در تمامی بخش های دستگاه های اجرایی به ارزش سه هزار میلیارد و 230 میلیون ریال به بهره برداری می رسد.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارد، در امتداد این مرز، سه بازارچه و یک مرز رسمی ایجاد شده است.
خبرنگاران: وریا کرمی و حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/ 3034/9102


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رئیس جمهور در خراسان جنوبی: انقلاب از جلوه های عاشورا است