اعطای تسهیلات رونق تولید در سال جاری ادامه می‌یابد


اعطای تسهیلات رونق تولید در سال جاری ادامه می‌یابد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: همچون سال گذشته تسهیلات رونق تولید از طریق سامانه بهین یاب ادامه می یابد و در این طرح بسیاری از محدودیت های پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی معرفی شده از سوی ستاد تسهیل وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، محمود منصوری ترنیک با حضور در دفتر این خبرگزاری با اشاره به تسهیلاتی که توسط سیستم بانکی در قالب طرح رونق تولید به بنگاه‌های تولیدی استان پرداخت شده، اظهار کرد: بانک ها تا پایان سال 95 در بخش رونق تولید بالغ بر 4950 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: بانک یک شریک مطمئن برای صنعت است و صنعت‌کاران این را بدانند که همیشه یک صندوق قوی پول دائما در اختیار آن‌هاست تا به درستی از آن استفاده کنند و هر زمان که مشکلی دارند، به سیستم بانکی مراجعه کنند و در زمان سررسید مبلغ را بازگردانند.

منصوری در خصوص میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده در استان گفت: میزان تسهیلات پرداخت شده قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای سال تا پایان تیر ماه 25 هزار و 323 فقره پرونده و در قالب 2656 میلیارد و 990 میلیون ریال بوده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: با آغاز طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج فقط طی مرداد ماه تعداد 23 هزار و 24 فقره به مبلغ 2416 میلیارد و 650 میلیون ریال، یعنی تقریبا به اندازه کل 4 ماهه ابتدایی سال، پرداختی داشته ایم.

منصوری تاکید کرد: من به عنوان دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ها درخواست می کنم مردم در پرداخت سررسید تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دقت بیشتری داشته باشند تا زوجین دیگری که در صف انتظار هستند نیز بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی همچنین با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال گفت: در این حوزه 3640 فقره پرونده وجود داشته که در قالب 450 میلیارد و 790 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است. این تسهیلات به تفکیک سهمیه شامل کمیته امداد با 917 فقره پرونده و پرداخت 114 میلیارد و 671 میلیون ریال، بهزیستی با 191 فقره پرونده و پرداخت 19 میلیارد و 414 میلیون ریال، مشاغل خانگی با 118 پرونده و پرداخت 24 میلیارد و 690 میلیون ریال و صندوق کارآفرینی امید با 2414 فقره پرونده و پرداخت 292 میلیارد و 19 میلیون ریال است.

وی اضافه کرد: در مجموع 450 میلیارد و 790 میلیون ریال در موضوع اشتغال استان تسهیلات پرداخت شده است. در طرح رونق تولید نیز 589 فقره پرونده با 4949 میلیارد و 771 میلیون ریال به بنگاه‌های اقتصادی استان پرداخت شده است.

مذاکره با شهرداری مشهد برای استفاده از کارت‌های هیبریدی

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی اضافه کرد: من از مردم می‌خواهم حتی الامکان تمرین کنند تا حداقل یک هفته به صورت آزمایشی پول فیزیکی در جیب خود نگذارند و از کارت های اعتباری استفاده کنند؛ شاید اوایل کمی مشکل باشد ولی کم کم عادت کرده و می‌توانند به راحتی کار کنند. در حال حاضر خدمات بانکی از طریق اینترنت‌ بانک، موبایل‌بانک، تلفن‌بانک و... به راحتی قابل انجام است و نیازی به حضور فیزیکی مردم در بانک‌ها نیست.

وی ادامه داد: با این حال تا این مسایل نهادینه شود، کار کمی سخت است. برای این منظور ما در بانک تجارت استقرار انبوه دستگاه‌های pos را از فروشگاه‌های مجتمع تجاری پروما آغاز کردیم و تمام فروشنده‌های آن به این دستگاه مجهز شدند و طی جشنواره ای برای کسانی که فروش بیشتری داشته باشند، جوایز ارزنده‌ای را در نظر گرفته ایم.

منصوری ادامه داد: چاپ پول در کشور ما خیلی هزینه دارد. در حال حاضر با توجه به حجم دستگاه‌هایی که در اختیار داریم، می‌توان پول فیزیکی را حذف کرد. مرحله دوم این است که حضور فیزیکی مردم را در شعب بانک‌ها حذف کنیم تا کسی نیاز نداشته باشد در بانک‌ها حضور پیدا کند مگر برای مشاوره بانکی برای سرمایه‌گذاری سپرده‌های خود.

وی با اشاره به پروژه مجهز کردن تاکسی ها به دستگاه کارت‌ خوان عنوان کرد: این کار ابتدا از اتوبوس‌ها شروع شده و کل شهرداری‌ها در اصفهان و استان مرکزی ‌ از کارت‌های اعتباری موسوم به کارت‌های هیبریدی استفاده می‌کنند. این کارت‌ها استفاده‌های زیادی داشته و می‌تواند به عنوان کارت‌های شناسایی حضور و غیاب، خرید و من‌ کارت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: در استان خراسان رضوی نیز دنبال این هستیم که با شهرداری در این خصوص مذاکراتی داشته باشیم اما هنوز این اقدام به نتیجه قطعی نرسیده است. در این راستا ابتدای امسال یک جلسه با یکی از شرکت‌های پشتیبان شهرداری مشهد و یک شرکت دانش ‌بنیان تشکیل دادیم. در این جلسه یک سری دستگاه‌های کوچک شبیه تلفن همراه ارائه شد که قیمت آن بین 2 تا 3 میلیون تومان است و برای تاکسی‌ها آماده شده که باید نرم‌افزار آن روی تاکسی‌ها پیاده شود. با این دستگاه به راحتی می‌توان از کارت‌های اعتباری برای پرداخت هزینه مسافت استفاده کرد.

اختیارات ما در طرح‌های رونق تولید و اقتصاد مقاومتی در استان مدیریت می‌شود

وی با اشاره به جایگاه و عملکرد این کمیسیون در استان اظهار کرد: سیستم بانکی باید آن چیزی را که فلسفه کاری‌ خود قرار داده به درستی انجام دهد. به جهت اینکه پول قدرت ایجاد می‌کند و می‌توان از این قدرت در مسائلی که به نفع مردم و جامعه است، استفاده کرد.

منصوری با بیان اینکه در بانک‌ها دو محوریت اصلی برای فعالیت وجود دارد، عنوان کرد: محوریت اول بحث پول است، یعنی جمع‌آوری پول مردم و محور دوم نیز اقتصاد کشور است چرا که کشور ما اقتصاد بانک‌ محور دارد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی افزود: در حوزه اقتصادی بانک‌ها می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. در حال حاضر نیز در تمام جلساتی که در بخش صنعت استان یا استانداری برگزار می‌شود، تاثیر بانک‌ها به روشنی مشخص است.

منصوری با بیان اینکه اقداماتی که در بخش صنعت، بازرگانی، خدمات و مسکن انجام می‌شود، انجام آن عملا بدون حضور و کمک بانک‌ها امکان‌ پذیرنیست، عنوان کرد: اگر هم این امکان وجود داشته باشد، سرعت کندی را خواهد داشت ولی زمانی که بانک‌ها در این حوزه‌ها ورود پیدا می‌کنند، به جهت اینکه مسائل مالی حل می‌شود، می‌تواند به کارها سرعت عمل بخشد بنابراین بانک‌ها می‌توانند مثمر ثمر و اثربخش بوده و می‌توانند گره‌های اقتصادی را باز کنند.

مدیر شعب بانک تجارت خراسان رضوی یادآور شد: فلسفه کاری و ورود و خروج ما در حوزه اقتصاد زمانی رضایت ‌بخش است که عملکرد ما در جامعه موثر باشد و نتیجه کارمان را همه ببینند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در واقع مجمع همه مدیران سیستم بانکی استان خراسان رضوی است. از زمانی که اینجانب به سمت دبیری کمیسیون انتخاب شده‌ام، تقریبا هر ماه جلسه کمیسیون هماهنگی بانک‌ها با حضور مدیران سیستم بانکی استان اعم از دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری برگزار شده و خوشبختانه همه در این جلسات شرکت می‌کنند.

منصوری ادامه داد: ما نیاز داریم که تعامل سازنده ای با محیط اطرافمان داشته باشیم؛ به همین جهت در هر جلسه ی کمیسیون هماهنگی بانک‌ها علاوه بر مدیران سیستم بانکی، از سایر مدیران استانی نیز دعوت می شود. در این جلسات در وهله اول سیستم بانکی مسائل خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در وهله دوم در حضور میهمان مدعو نحوه تعاملات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: ما گاها مشکلات و معضلاتی را که در سیستم کاری خود داریم در جلسات متعدد به استاندار منعکس می کنیم. در این جلسات مشکلات، نقاط ضعف و قوت خود را ذکر می‌کنیم تا از اختیارات وی بتوانیم استفاده کنیم. خوشبختانه در این یک سال کمیسیون هماهنگی بانک‌ها توانسته عملکرد کاربردی و قابل قبولی داشته باشد.

منصوری گفت: قرار است تعاملات بانک‌ها با سایر نهادهای استان همچنان بیشتر شود و خواسته‌ها و مطالبات مردم از سیستم بانکی سنجیده شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه در حوزه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: هر بانکی از جمله بانک تجارت در ستاد خود رکنی را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی لحاظ کرده و یک مدیریت برای آن انتخاب کرده است. در تهران نیز این امر تحت عنوان مدیریت اقتصاد مقاومتی فعالیت ها را رصد می‌کند و طبق فرموده مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های این حوزه، عملکرد گذشته، اقدامات فعلی و برنامه ریزی آتی را پیگیری و به استناد آن، داده‌های آماری را به دست می‌آورند و ما هم اطلاعاتی را از سیستم به آن‌ها می‌دهیم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در خصوص فعالیت بانک‌های استان در حوزه رونق تولید بیان کرد: در طرح رونق تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخت پول و نظارت بر آن به بانک ها بازمی‌گردد که در این راستا من نیز در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان به نمایندگی از سیستم بانکی و عضو رسمی که مسائل ریالی و نقدینگی را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی مدیریت می‌کند، شرکت می کنم.

منصوری اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع که چند سال است فرمایشات مقام معظم رهبری بر محور اقتصاد مقاومتی می‌چرخد، بر همه عیان و آشکار است که مساله بسیار جدی است.

مدیر شعب بانک تجارت خراسان رضوی گفت: اختیارات ما در این حوزه در استان مدیریت می‌شود. معمولا بخشنامه‌ های بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و هر بانکی برداشت‌های خود را به صورت اختصاصی به شعب استان ها ابلاغ می کند. در مجموع دستورالعمل های همه بانک‌ها منشعب شده از بانک مرکزی هستند و مبنای کار یکی است.

وی ادامه داد: اختیارات ما در رابطه با طرح رونق تولید خوب است و با بخشنامه‌ای که در این خصوص ارائه شده و براساس کارگروه رفع موانع تولید که در استان تشکیل شده است، متقاضی برای استفاده از تسهیلات رونق تولید به سیستم بانکی معرفی می‌شود. با تایید درخواست متقاضی توسط کارگروه تسهیل استان خیلی از مسائل و موانعی که برای دریافت تسهیلات بر سر راه است، رفع شده و سعی می شود پول در اختیار بنگاه‌های متوسط و کوچک قرار گیرد تا بتوانند ادامه حیات دهند.

منصوری عنوان کرد: ما گزارش کاری خود را در حضور استاندار و نهادهای نظارتی استان ارائه می کنیم و اقدامات خود در زمینه‌های مختلف از جمله طرح رونق تولید، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مسکن و تسهیلاتی مانند تسهیلات تاکسی‌های فرسوده را تشریح می‌کنیم.


انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در حرم امام رضا (ع)