به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سید نورالله راغی»، سرکنسول افغانستان در مشهد مراسم افتتاح صدور پاسپورت الکرونیکی طی سخنانی روند صدور پاسپورت الکترونیکی برای مهاجرین افغانستانی در ایران به ویژه خراسان را تشریح کرد.

در ادامه این مراسم تعدادی از فعالان اجتماعی و فرهنگی مهاجرین نظرات و پشنهادات خود را مطرح و از سرکسنول افغانستان و وزارت خارجه کشور خود که زمینه صدور پاسپورت را در ایران را برای مهاجرین فراهم کرده اند تشکر کردند.

سید نورالله راغی سرکسنول افغانستان در مشهد در حاشیه این مراسم طی گفت و گو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، جزئیات بیشتری از روند صدور پاسپورت الکترونیکی برای مهاجرین افغانستانی مقیم خراسان را تشریح کرد.

راغی گفت: خوشحالیم که سرانجام کار صدور تذکره(شناسنامه) و پاسپورت در ایران برای مهاجرین ما فراهم شد و مردم ما بدون هیچ مشکلی می توانند از محل نمایندگی های سیاسی افغانستان در ایران هم تذکره و هم پاسپورت خود را بدون این که نیاز رفتن به افغانستان باشد، بعد از طی مراحل اداری دریافت کنند.

وی ادامه داد: نصب تجهیزات و تمام امکانات مورد نیاز با همکاری وزارت امورخارجه افغانستان تکمیل شده است و مهاجرین می توانند بعد از سپری شدن تعطیلات عید قربان با مراجعه به محل سرکنسولگری مراحل اداری صدور پاسپورت را انجام دهند.

سرکنسول افغانستان عنوان کرد: وزارت امور خارجه و نمایندگی های این وزارت در تلاش هستند که تسهیلات بیشتری را برای مهاجرین فراهم کنند و سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری مشهد آماده هستند تا بهترین خدمات را برای مردم خود فراهم کنند.

راغی تصریح کرد: با حضور تیم اداره ثبت و احوال نفوس در ایران به ویژه مشهد ما در حال حاضر هم تذکره و هم پاسپورت را همزمان در ایران برای مهاجرین توزیع می کنیم.

وی ادامه داد: در هیج جای دنیا به این سهولت که ما برای مهاجرین تذکره و پاسپورت می دهیم سهولت وجود ندارد و مهاجرین می توانند در کمترین زمان مراحل اداری را انجام دهند.

راغی خاطر نشان کرد: کار صدور تذکره و پاسپورت در ایران بر اثر تفاهمنامه وزارت خارجه و وزارت مهاجرین افغانستان و ثبت احوال نفوس انجام شده است و تا زمانی که نیاز باشد کار صدور جریان دارد.

این دیپلمات افغانستانی در ادامه افزود: مرکز عملیاتی و پشتیابانی کار صدور پاسپورت هفته قبل توسط وزیر امور خارجه افغانستان افتتاح شد و این مرکز از تمام نمایندگی ها به ویژه دفاتر ایران پشتیبانی می کند که باید از وزارت امور خارجه از این بابت تشکر کرد.

مراحل اداری صدور پاسپورت

راغی در مورد مراحل صدور پاسپورت گفت: مراحل اداری صدور پاسپورت در ایران صورت می گیرد و بعد از طی مراحل اداری و کامل شدن اسناد مدارک به کابل ارسال می شود و پاسپورت در افغانستان صادر و در زود ترین فرصت به ایران می رسد و در اختیار مهاجرین قرار می گیرد.

سامانه نوبت دهی

سرکنسول افغانستان تصریح کرد: مهاجرین قبل از مراجعه برای مراحل اداری صدور پاسپورت حتما باید از سامانه ای که برای این منطور در نظر گرفته شده است نوبت گیری کنند و بر اساس زمان تعیین شده به کنسولگری مراجعه کنند.

وی ادامه داد: ما در حال رفع مشکلات پیش بینی نشده هستم و امیدواریم روند صدور پاسپورت به خوبی انجام شود و مهاجرین بعد از دریافت نوبت بدون هیچ مشکلی روند اداری را طی کنند.

مراحل گزینش افراد برای استخدام موقت در کنسولگری

راغی در مورد گزینش افراد و استخدام موقت آن ها در کنسولگری برای صدور پاسپورت افزود: ما یک تیم از میان مهاجرین را طی روند اداری گزینش کردیم و افراد بر اساس توانایی ها و شایستگی ها و بدون در نظر گرفتن قومیت ونژاد استخدام شده اند.

تخفیف برای واجدین شرایط

راغی در مورد تخفیف برای برخی از واجدین شرایط دریافت پاسپورت گفت: برای زوج های که عقد نامه ارائه کنند و معلولان 50 درصد تخفیف و برای فرزندان زیر 18 سال 20 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

دانشجویان اولویت نخست ما هستند

سرکنسول افغانستان تصریح کرد: اولویت نخست ما برای صدور پاسپورت دانشجویان و افرادی هستند که مهلت پاسپورت آن ها تمام شده است و در مراحل بعد در خدمت سایر اقشار مهاجرین هستیم.

تشکر از خبرگزاری فارس

راغی در پایان ضمن تشکر از سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: باید از تمام رسانه ها که در روند اطلاع رسانی این پروژه با ما همکاری داشته اند تقدیر و تشکر کنم که به بهترین نحوه ممکن ما را یاری کردند.

/انتهای پیام/

شناسنامه و  پاسپورت به صورت همزمان در ایران برای مهاجران صادر می‌شود/ دانشجویان در اولویت