تعریف کارآفرینی


تعریف کارآفرینی

واژه‌ی کارآفرینی از جمله واژه‌هایی است که امروزه بسیار از اینجا و آنجا شنیده می‌شود. البته که این واژه خیلی پیش‌تر از این‌ها، یعنی حدود سیصد سال پیش، توسط آدام اسمیت به کار گرفته شده است، اما از حدود یک قرن پیش که این واژه سری در میان سرها درآورده تا کنون توجهات زیادی به آن شده و حتی رشته‌ای دانشگاهی نیز به همین نام وجود دارد. اما...

واژه‌ی کارآفرینی از جمله واژه‌هایی است که امروزه بسیار از اینجا و آنجا شنیده می‌شود. البته که این واژه خیلی پیش‌تر از این‌ها، یعنی حدود سیصد سال پیش، توسط آدام اسمیت به کار گرفته شده است، اما از حدود یک قرن پیش که این واژه سری در میان سرها درآورده تا کنون توجهات زیادی به آن شده و حتی رشته‌ای دانشگاهی نیز به همین نام وجود دارد. اما کارآفرینی چیست؟

تعریف کارآفرینی

تعریف کارآفرینی

کارآفرینی، تعریفی واحد و عینی ندارد که همگان بر سر آن به توافق رسیده باشند. بلکه اکثر کسانی که در این رشته متخصص هستند، ممکن است تعریفی متفاوت از آن داشته باشند. در ادامه به برخی از تعاریف بزرگان کارآفرینی اشاره می‌کنیم و سپس به تفاوت‌های یک کارآفرین با یک صاحب کسب و کار می‌پردازیم.

۱- تعریف کارآفرینی از ژورف شومپیتر:

ژوزف شومپیتر یکی از قدیمی‌ترین متخصصان در زمینه‌ی کارآفرینی است. او در ابتدا کارآفرینی را نوعی بهره‌برداری از فرصت‌ها می‌دانست. اما آن چه که از ژوزف شومپیتر این مورد به جای مانده، این است که او کارآفرینی را انجام کارهای جدید می‌دانست و بر این عقیده بود که کارآفرین کسی است که در کارها از روش‌های نوین استفاده می‌کند. بنا به اعتقاد شومپیتر، هر کدام از موارد زیر می‌توانند نوعی نوآوری و استفاده از روش‌های نوین باشند:

الف) معرفی و ارائه‌ی یک کالای جدید

ب) به وجود آوردن یک بازار جدید

ج) کشف منابع جدید

د) استفاده از شیوه‌های جدید جهت فرآیند تولید (خصوصاً فرآیند تولید محصولات قدیمی)

ه) به وجود آوردن ارگان‌های جدید در زمینه‌ی صنعتح

۲- تعریف کارآفرینی از فرانک نایت:

فرانک نایت نیز از جمله قدیمی‌هایی است که در مورد کارآفرینی نظر داده. او کارآفرینی را تخصص کسانی می‌داند که در شرایطی که امکان اتخاذ تصمیم قطعی وجود ندارد، نه تنها تصمیم می‌گیرند بلکه تا لحظه‌ی آخر تمامی تبعات تصمیم خود را می‌پذیرند.

۳- تعریف کارآفرینی از جان باپتیسیت سی:

به زعم جان باپتیست سی، کارآفرینی، یعنی آن که انسان خود مسئولیت توزیع و تولید اقتصادی خویش را بر عهده داشته باشد.

۴- تعریف کارآفرینی از هوارد استینوسن:

استینوسن کارآفرینی را در پی فرصت‌های مناسب بودن می‌داند. اما فرصت‌های مناسب چه فرصت‌هایی هستند؟ از نگاه استینوسن، فرصت‌های مناسب آن‌هایی هستند که از منابع در دسترس فراتر هستند. در واقع از نگاه استینوسن، فرصت‌جویی و در بندِ منابعِ در دسترس نبودن دو ویژگی مهم یک کارآفرین هستند.

۵- تعریف کارآفرینی از کارل وسپر:

کارل وسپر، نویسنده‌ی کتاب استراتژی‌های جدید سرمایه‌گذاری، کارآفرینی را همان ارزش‌گذاری می‌داند. برای مثال، اگر دو شرکت وجود داشته باشند که یکی تنها ۱۰ نفر را شاغل کرده باشد اما توانسته باشد که ارزش اقتصادی بالایی بیافریند و دیگری ۱۰۰۰۰ نفر را شاغل کرده باشد اما قادر به خلق ارزش اقتصادی نباشد، اولی کارآفرین است و دومی نه!

تعاری بیشتری وجود دارند اما، همانطور که گفته شد،نمی‌توان تعریفی جامع و مانع به دست داد که همگان با آن موافق باشند.

تعریف کارآفرینی

تفاوت‌های یک کارآفرین و یک صاحب کسب و کار

به طور کلی، تفاوت‌های یک کارآفرین با یک صاحب کسب و کار عبارتند از:

۱- کارآفرین با توسل به ایده‌ یا ایده‌های خود، کسب و کارش را آغاز می‌کند در حالی که یک صاحب کسب و کار، با استفاده از ایده‌های از پیش موجود آغاز به کار می‌کند.

۲- کارآفرین یک انسان خلاق و نوآور است، در صورتی که یک صاحب کسب و کار انسانی سنتی است.

۳- کارآفرین همواره ریسک می‌کند و مسئولیت ریسک خود را نیز می‌پذیرد، اما یک صاحب کسب و کار همواره به دنبال امنیت است و از ریسک‌پذیری بسیار کمی برخوردار است.

۴- کارآفرین کسی است که می‌تواند بازار را رهبری کند، اما یک صاحب کسب و کار، تنها بازیگری است در میان دیگر بازیگران بازار.

۵- کارآفرین در اغلب موارد در اندیشه‌ی ایده‌های جدید و نوآوری‌های بعدی است، اما یک صاحب کسب و کار در اغلب موارد تنها به کسب و کار فعلی خود می‌اندیشد.

۶- علاوه بر موارد بالا، کارآفرین کسی است که با خود، یعنی با گذشته‌ی خود، در رقابت است اما یک صاحب کسب و کار، فقط دیگران را رقیب خود می‌بیند.

باتوجه به آن‌چه که گفته شد، می‌توان گفت کارآفرینی صرفاً ایجاد یک کسب و کار نیست بلکه، همانطور که از نامش پیداست، علاوه بر ایجاد کسب و کار به دنبال نوآوری، استفاده از فرصت‌ها، کشف راه‌های تازه و دل خوش نبودن به آن چه که «هست» می‌باشد.

نویسنده: آرش شمسی

منابع:

سایت کارآفرینی

سایت متمم

سایت گویا آی‌تی

تعاری فکارآفرینی - تعریف کارآفرینی - مقاله در مورد کارآفرینی - نظریه کارآفرینی ژوزف شومپیتر - ژوزف شومپیتر - کار آفرین کیست - کارآفرین کیست - کارآفرینی pdf - کارآفرینی چیست - کارآفرینی+ مقاله

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟