اخبارروز اقتصادی


اخبارروز اقتصادی

اخبارروز اقتصادی
گزارش وزارت کار امریکا در روز جمعه نشان داد که اقتصاد این کشور در ماه اوت ۲۰۱۷ میلادی تنها ۱۵۶ هزار شغل جدید (بدون احتساب بخش کشاورز ی) ایجاد کرده که ۲۴ هزار واحد پایین تر از برآورد کارشناسان است. آمار مربوط به ماه قبل نیز مورد بازنگری قرار گرفته و از ۲۰۹ به ۱۸۹ هزار شغل کاهش داشته است. در عین حال، نرخ بیکاری نیز اندکی افزایش یافته و از ۴,۳ به ۴.۴ درصد رسیده که محدوده کمینه ۱۶ سال اخیر است. متوسط دستمزد ساعتی نیز کمتر از پیش بینی ها و تنها ۰.۱ درصد افزایش داشته که محدوده کمینه نه ماه اخیر است.

هر چند به باور برخی کارشناسان، بازار کار امریکا به وضعیت اشتغال کامل رسیده و در چنین شرایطی سرعت ایجاد مشاغل اهمیت کمتری در مقایسه با گزارش هایی همچون رشد دستمزد ها دارد، اما در شرایطی که بیکاری رو به افزایش می گذارد مدیران کسب و کارها به منظور حفظ نیروی کار خود اقدامی در جهت افزایش دستمزد ها نمی نمایند که این موضوع به تنهایی می تواند از کاهش فشارهای تورمی در آینده حکایت داشته باشد و سیاست گذاران بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) را در ارتباط با افزایش نرخ بهره با تردید همراه سازد.

پیشروی فلز زرد در پی آمار اشتغال امریکا

در نخستین واکنش ها به گزارش مایوس کننده وزارت کار امریکا دلار تضعیف شده و قیمت جهانی طلا رشد داشته است. آرام شدن سرعت رشد قیمت مصرف کننده امریکایی در کنار اظهارات وزیر خزانه ‌داری در خصوص اثرات مثبت پایین بودن شاخص دلار بر تجارت این کشور، تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره فدرال ‌رزرو را تقویت کرده است. این موضوع عامل تقویت تقاضا برای فلز زرد بوده به طوریکه هر اونس طلا در پایان دادوستد ها با رشد قابل توجه ۲,۶ درصدی به ۱۳۲۴ دلار و ۷۵ سنت رسیده که بیشترین سطح ده ماه اخیر است. افزایش تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره و نگرانی ها در خصوص وضعیت سیاسی واشنگتن از جمله مهمترین عوامل رشد قیمت ها در هفته های گذشته بوده است. به باور برخی کارشناسان تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی با تشدید ریسک های سیاسی و اقتصادی قیمت طلا تا مرز ۱۴۰۰ دلاری می تواند پیشروی داشته باشد.

فشار امریکایی بر بازار نفت

در بازار انرژی قیمت ها پر نوسان بوده اند. در امریکا طوفان Harvey در ایالت تگزاس موجب تعطیلی پالایشگاه ها شده که کاهش مصرف نفت و قیمت ها را در پی داشته است. به گزارش موسسه “گولدمن ساکس” این طوفان موجب افت ۲۳ درصدی ظرفیت پالایشی امریکا معادل ۴,۱ میلیون بشکه در روز شده که عامل مهمی برای افت تقاضای نفت خام بوده است. به هر نحو، در حالیکه هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با رشد ۰.۶ درصدی در محدوده ۵۳ دلاری دادوستد شده، در آمریکا قیمت نفت خام WTI با ۱,۲ درصد افت همراه بوده است تا اختلاف قیمت نفت در دو سوی اقیانوس اطلس به بیش از ۵ دلار برسد.

هم افزایی کارخانجات اقتصادهای برتر جهان

عصر جمعه گزارش موسسه ISM از وضعیت کارخانجات بزرگترین اقتصاد جهان یعنی امریکا حاکی از افزایش سرعت رشد فعالیت ها داشته است. بر اساس این گزارش، شاخص PMI بیش از برآورد کارشناسان از ۵۶,۳ به ۵۸.۸ واحد برای ماه اوت افزایش یافته است. در شاخص PMI عدد ۵۰ مرز بین رشد و کاهش فعالیت هاست.

همچنین در آنسو، در دومین اقتصاد برتر دنیا یعنی چین گزارش موسسه Caixin از شاخص فعالیت کارخانجات که بامداد جمعه منتشر شده از کاهش ریسک در بازارهای مالی حکایت داشته است. رقم این شاخص به طور غیر منتظره ای افزایش داشته و از مرز ۵۰ واحدی فاصله گرفته است. براین اساس، رقم این شاخص از ۵۱,۱ به ۵۱.۶ واحد برای ماه اوت رسیده است.

ماه گذشته فعالیت کارخانجات چین عمدتا تحت اثر سیاست های انقباضی بانک مرکزی این کشور در راستای کنترل بدهی ها کاهش داشته است. هر چند شرکت های بزرگ عموما مشکل نقدینگی نداشته و به نرخ بهره پایین دسترسی دارد اما در مقابل شرکت های کوچک که تعدادشان بیشتر است، با کمبود نقدینگی مواجه بوده اند که موجب فشار بر روند تولید گردیده بود. ارائه گزارش تازه از بهبود شرایط تولید کارخانجات حکایت دارد که برای بازارهای کالایی خبر خوشایندی به شمار می رود.

سایه تضعیف دلار بر قیمت فلزات اساسی

تضعیف دلار به کمترین سطح نزدیک به سه سال اخیر در اوایل هفته محرک اصلی رشد قیمت فلزات اساسی بوده است. خانم یلن رئیس فدرال رزرو نیز در ابتدای هفته با عدم جهت گیری روشن در خصوص نرخ بهره موجب افزایش تردیدها بوده است. گزارش ضعیف اشتغال امریکا در کنار نگرانی ها در ارتباط با عدم دستیابی به نرخ تورم هدف افزایش ریسک سرمایه گذاران را در پی داشته که موجب تضعیف شاخص دلار بوده است.

تضعیف دلار تداوم افزایش قیمت فلزات اساسی را در پی داشته است. فلز روی با رشد ۲,۷ درصد به ۳۱۶۸ دلار رسیده که بیشترین سطح سه سال اخیر رسیده است. قیمت مس با رشد ۱.۶ درصدی به مرز ۶۸۰۰ دلاری نزدیک شده که بیشترین سطح سه سال اخیر محسوب می شود. افزایش قیمت، موجب کاهش موجودی انبارها گردیده که عامل محرکی برای رشد بیشتر قیمت ها شده است. قیمت فلز سرخ در سه ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است. بهای هر تن سنگ آهن CFR چین تحویل یک ماهه با رشد ۳,۵ درصدی به ۷۷ دلار و ۷۷ سنت رسیده است. نگرانی از کاهش عرضه باعث رشد پرمیوم سنگ آهن در بنادر چین شده است.

افزایش سطح عمومی قیمت ها در قاره سبز

پنج شنبه نخستین برآورد از نرخ تورم سالانه حوزه یورو در ماه اوت منتشر شده که بیش از پیش بینی کارشناسان رشد داشته است. براین اساس نرخ تورم از ۱,۳ به ۱.۵ درصد رسیده که بیشترین سطح چهار ماه اخیر است. این نرخ بدون در نظر گرفتن بخش های پرنوسان مواد غذایی و انرژی مطابق انتظارات ۱.۲ درصد بوده است. افزایش سطح عمومی قیمت ها در حوزه یورو شانس کاهش سیاست های حمایتی از سوی بانک مرکزی اروپا را بالا برده به طوریکه ارزش یورو به شدت تقویت شده است. اواخر هفته هر یوروو در برابر دلار امریکا در ادامه رشد ماه های اخیر به شدت افزایش داشته و به بیشترین سطح نزدیک به سه سال گذشته رسیده است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعتراف آمریکایی‌ها به جهش صادرات نفت ایران+ فیلم